A Quiet Passion

Jaap Stolze
21-08-2017

7

A Quiet Passion (DVD)

We volgen in deze biografische film het leven van dichteres Emily Dickinson (Cynthia Nixon) vanaf haar tienerjaren tot haar vroege overlijden. Haar gevoelige en wat opstandige karakter komt tot uiting in haar gedichten die sporadisch worden gepubliceerd. Met haar gevecht tegen de waarden die haar tijd domineerden, zoals de grote rol van het geloof en de gelijke rechten voor de vrouw, was ze haar tijd ver vooruit in de Amerikaanse samenleving. Haar mening en opinies over gevoel, conformisme en vrijheid kon ze kwijt binnen haar familie en op schrift in haar poëzie. Vooral haar zus Vinnie (Jennifer Ehle)is haar beste vriendin en klankbord.

In A Quiet Passion gebeurt eigenlijk vrij weinig, de film moet het hebben van de literaire dialogen en de ietwat desolate sfeer vanwege het wat teruggetrokken leven van dichteres Emily Dickinson. Het eerste deel van de film is vooral opgewekt en bevat veel spitsvondige dialogen tussen Emily en haar familie, waarbij ze alleen met haar vader (Keith Carradine) af en toe botst. Maar geleidelijk gaan haar familieleden het huis uit om te trouwen of te gaan werken en ziet ze haar vertrouwde leven veranderen. Omdat ze trouw blijft aan haar ideeën en weigert te conformeren blijft ze zelf ongetrouwd en worden ook haar gedichten maar af en toe in aangepaste vorm gepubliceerd. Het is een rustige film die echt ruim de tijd neemt om de gedachtenwereld van Emily Dickinson en haar (voor die tijd) moderne ideeën over het geloof, relaties en rol van de vrouw te tonen. We zien Emily zeer geleidelijk veranderen van een opgewekte jonge vrouw naar een lichtelijk verbitterde vrouw die zich wat afgezonderd voelt en zich steeds meer terugtrekt. In haar laatste jaren kwam ze bijna haar kamer niet meer uit en voelde ze zich onzeker over haar uiterlijk. Door een nierziekte kwam ze al op 55-jarige leeftijd te overlijden. Een prachtige rol van Cynthia Nixon die de wijsheid en gevoeligheid van Emily Dickinson zeer goed speelt. De dialogen komen soms wat gekunsteld over vanwege de literaire kwaliteit en lijken soms meer voor toneel geschikt dan voor film. Let vooral ook op de werkelijk schitterende manier waarin we in de film overgaan van de jonge naar de volwassen Emily. Dit is een klein kunstwerk op zich. A Quiet Passion is vooral een eerbetoon aan deze bijzondere dichteres Emily Dickinson die pas postuum de erkenning voor haar gedichten kreeg die ze verdiende. Een mooie film die vooral de poëzie liefhebbers, maar ook liefhebbers van dialoog gedreven films zal plezieren.

Genre: Biografie
Jaar: 2016
Speelduur: 125 min
Verpakking: Allaine Keep Case
Uitgever: Contact FIlm
EAN: 9789492059222

• Behind the Scenes

De DVD-uitgave van A Quiet Passionbevat een 2.35:1 anamorf beeldformaat dat helder wordt weergegeven en mooi van contrast is. Ook de vele donkere opnamen zijn bijna vrij van artefacts of bleeding. Alleen de ondertiteling is wat klein van formaat en soms ook wat onhelder (zie screenshots). De buitenopnames zijn helder van kleur en bevatten natuurlijk licht. Ook de close-ups van de acteurs zijn scherp en helder weergegeven. Al met al een prima beeldkwaliteit.

De DVD-uitgave van A Quiet Passion bevat een Dolby Digital 5.1-geluidsspoor die de vele dialogen goed verstaanbaar weergeeft. De spaarzame muziek in de film wordt prima weergegeven via alle kanalen, waaronder ook de surroundspeakers, maar daar op een subtiele wijze. Vanwege de vele dialogen worden vooral de frontspeakers gebruikt in de geluidstrack. Het is een sobere geluidsbeleving met sporadisch wat achtergrondmuziek, die op zich goed past bij deze literaire film.

De DVD van A Quiet Passion heeft een eenvoudig statisch menu. Deze uitgave bevat twee korte extra's, die beide voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling.

Trailer (2 min)
De trailer geeft een redelijke weergave van de inhoud van de film.

Behind the Scenes (3 min)
Een hele korte achter de schermen van A Quiet Passion met korte fragmenten uit de film en wat opmerkingen van de regisseur en Cynthia Nixon over hun bewondering voor de poëzie van Emily Dickinson.

A Quiet Passion is een biografische film over de Amerikaanse dichteres Emily Dickinson (1830-1886) die pas na haar overlijden erkenning kreeg voor haar poëzie. Tijdens haar leven verwierp ze de klassieke rolverdeling van man en vrouw en weigerde ze te conformeren aan de grote rol van het geloof in haar tijd. Ze leefde een teruggetrokken bestaan in haar ouderlijk landhuis, samen met haar familie. Een mooi eerbetoon aan deze bijzondere, gevoelige dichteres die in haar denkbeelden haar tijd ver vooruit was. De DVD van A Quiet Passion bevat zowel een prima beeld- als geluidskwaliteit. Helaas bieden de extra's op de DVD weinig informatie over de film. Voor uitgebreide extra's kunt u overwegen om de Amerikaanse Blu-ray Disc-uitgave aan te schaffen.