Viceroy's House

13-12-2017

7

Viceroy's House (DVD)

Na 300 jaar besluiten de Britten te vertrekken uit India. Lord Louis Mountbatten (Hugh Bonneville) wordt aangesteld als regent van India om de onafhankelijkheid te regelen. Hij en zijn vrouw Edwina (Gillian Anderson) nemen hun intrek in het grote huis in Delhi, waar Jeet Kumar (Manish Dayal) wordt aangesteld als assistent van Mountbatten en Aalia Noor (Huma Qureshi) als begeleidster van hun dochter Pamela. De hindoe Jeet en moslima Aalia komen elkaar tegen en blijken elkaar van vroeger te kennen. Mountbatten heeft zichzelf tot juni 1948 de tijd gegeven om het geheel af te ronden, maar Chef-Staf Lord Ismay (Michael Gambon) verklaart dat de moslims, onder leiding van Muhammad Ali Jinnah (Denzil Smith), geen trek hebben om een deel van India te zijn. Ze willen een eigen staat: Pakistan. De aangekondigde onafhankelijkheid doet de verschillende bevolkingsgroepen opkomen voor hun eigen belangen en er ontstaan steeds meer relletjes. Door de huidige perikelen, die ook heel dichtbij komen, lijkt een relatie tussen Jeet en Aalia kansloos geworden. Om een mogelijke burgeroorlog voor te zijn wil Mountbatten het gehele proces versnellen. Op 15 augustus moet de onafhankelijkheid een feit zijn.

In 1947 zorgde de onafhankelijkheid van India en de daarmee gepaard gaande geboorte van de natie Pakistan voor een enorme interne volksverhuizing. Miljoenen moslims trokken naar het westen (Pakistan) of oosten (Oost-Bengalen, het huidige Bangladesh) terwijl ook miljoenen hindoes en sikhs in omgekeerde richting trokken. Een van de vluchtelingen was een vrouw, die haar man kwijtraakte en hun dochter overleed op de reis. 18 Maanden later vonden de man en vrouw elkaar terug in een vluchtelingenkamp. Hun kleindochter, Gurinder Chadha, is de regisseuse van Viceroy's House, een film over deze hectische periode rond de onafhankelijkheid van India. Heel veel diepgang heeft het verhaal niet, daarvoor duurt de film te kort, zeker als er een groot deel besteed wordt aan een tweede verhaallijn. Maar Gurinder Chadha (Bend it Like Beckham) weet wel voldoende flair in het geheel aan te brengen. Naast een - behoorlijk ontrouwe - weergave van het proces van onafhankelijkheid heeft zij ook een heel persoonlijk element in het verhaal verweven, dat van hindoe Jeet Kumar en moslima Aalia Noor. Hun verhaal is een macro-versie van wat er in het grote land zelf afspeelt. Twee bevolkingsgroepen, die vroeger in harmonie leefden, soms in hetzelfde dorp, lijken elkaar nu niet meer samen met elkaar overweg te kunnen of te mogen. Deze verhaallijn van Jeet en Aalia zorgt voor de dramatiek in de film. De voornaamste verhaallijn van Viceroy's House is namelijk vrij droge kost. Het politieke schaakspel tussen enerzijds de Britse vertegenwoordigers en aan de andere kant de Indiase politici is prima in beeld gebracht, maar komt bij lange na niet overeen met de werkelijke situatie. Zo wordt Mountbatten geportretteerd als een sympathieke, diplomatieke man, terwijl hij in werkelijkheid overhaaste beslissingen heeft genomen die het hele proces niet ten goede zijn gekomen. Het meest sympathiek zijn Edwina, de vrouw van Mountbatten en hun dochter Pamela. Zij zijn oprecht begaan met het Indiase volk en doen hun best om zich te plooien naar Indiase gebruiken. Het maakt de film in ieder geval best charmant. En de aangrijpende originele opnames uit die tijd, die af en toe voorbij komen, zorgen zeker voor de nodige impact. Voor wie puur naar het filmische verhaal kijkt is Viceroy's House best een aangename film, maar wie de feiten rond de onafhankelijkheid van India en Pakistan kent zal zich voornamelijk storen aan de verkeerde beeldvorming en zich daardoor veel minder kunnen vermaken.

Genre: Drama, Historie
Speelduur: 102 min
Uitgever: Paradiso Films
EAN: 5414937033447

Viceroy's House is op 16mm- en 35mm-film gedraaid in een beeldformaat van 2.35:1 en heeft dan ook een zeer filmische uitstraling. Helaas komt dat er op de beeldtransfer op deze DVD-uitgave niet helemaal goed uit. Het beeldformaat is trouw aan het origineel, maar de scherpte en detaillering is ondermaats. Alles oogt soft en flets. De bitrate is met rond de 8 Mb/sec vrij hoog en compressiefouten doen zich dan ook nauwelijks voor, op een heel klein beetje posterisatie in egale delen na. De film is heel kleurrijk, maar echt van het scherm spatten doen de kleuren helaas niet. De aankleding van de gehele film is prachtig en het is daarom dubbel jammer dat er op DVD zo weinig van overblijft. Een voldoende zit er dan ook niet in.

De Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack op de DVD van Viceroy's House blinkt niet echt uit in kracht en dynamiek. Met de inkleuring van het geluid, ook naar de surroundkanalen toe, is weinig mis, maar het klinkt allemaal zo tam. Met name de dialogen klinken erg afgeknepen, gelukkig heeft de verstaanbaarheid niet zo onder te lijden. Geluidseffecten zijn prima geplaatst en ook van de surroundkanalen wordt goed gebruik gemaakt met omgevingsgeluiden en muziek. Deze muziek, een mix van westerse en Indiase invloeden, is afkomstig van India's beste componist van filmmuziek, A.R. Rahman en is zeer sfeervol. Dat is een ieder geval een flink pluspunt.

Deze DVD-uitgave van Viceroy's House start met een statisch menuscherm met landopties. Daarna start direct de film en extra's zijn niet aanwezig, iets wat buitenlandse releases wel te bieden hebben.

Lord Mountbatten wordt door de Britse premier Attlee aangesteld als regent in India om de onafhankelijkheid te regelen. Hij krijgt te maken met verschillende bevolkingsgroepen, die steeds minder met elkaar overweg lijken te kunnen gaan. Dat geldt op macro-niveau ook voor de hindoe Jeet en de moslima Aalina. Ze vinden elkaar heel aardig, maar een relatie lijkt om dit moment onmogelijk. Viceroy's House is een charmante film, die zeker qua produktie-omvang zeker aanspreekt, maar die historisch behoorlijk veel incorrecte elementen bevat. Indien je daarmee bekend bent werkt dat vrij storend. De DVD-uitgave heeft helaas een heel magere beeld- en geluidskwaliteit en extra's staan er al helemaal niet op.