Revolt

09-01-2018

5

Revolt (Blu-ray)

Bo (Lee Pace) is als soldaat gestationeerd in een door oorlog verscheurd Afrikaans land. En alsof het land nog niet genoeg vernield was komt er tot overmaat van ramp nog een invasie van aliens bij. De aliens zijn moeilijk neer te halen, maar schieten daarentegen een mens in één straal tot een hoopje stof. Daarnaast zijn er grotere schepen die hele groepen mensen tegelijk opzuigen. Niemand weet of ze dit overleven en waar ze terechtkomen. Bo slaat de handen in een met een Franstalige dokter Nadia (Bérénice Marlohe). Ze is net als hij niet onbedreven in gevechtstechnieken. Samen vormen ze een krachtig stel dat zich hopelijk levend door deze gevaarlijke woestenij kan verplaatsen. Hun doel? De grens bereiken, waar een Amerikaanse legerbasis zou moeten zijn. Wellicht is het daar veilig? Zeker weten doen ze dit niet, maar hun zorgt ligt daar ook nog niet. Die ligt bij het overleven per minuut in een wereld waar gevaar schuilt in elke hoek.

Nog nooit van Revolt gehoord? Dat is niet zo vreemd, want er is nauwelijks ruchtbaarheid gegeven aan deze film. Voor regisseur Joe Miale is dit zijn speelfilmdebuut. Hij werkte hiervoor vooral in de gamewereld als schrijver en regisseur. Ook zonder deze informatie is dit al tastbaar in de film. Revolt voelt namelijk in alles aan als een videogame. Als eerste is er slechts een minimaal excuus voor een verhaal. Dat verhaal biedt echter wel de mogelijkheid voor het laten zien van zoveel mogelijk actie. Daarnaast zit er een enorm tempo en gedrevenheid in de film. De hoofdrolspelers moeten van punt A naar punt B en zijn continu onderweg. Ze komen daarbij voortdurend obstakels tegen die dan weer leiden tot een vuurgevecht, soms wat hand-tot-hand gevechten en hier en daar een explosie van een vernielde auto. Richting het einde van de film wordt de actie steeds groter van schaal. We komen als kijker echter bijna niets te weten over wie of wat de aliens zijn, hoe ze hier zijn gekomen en wat hun doel is. Ook de hoofdrolspelers blijven redelijk aan de oppervlakte. Zo nu en dan is er ruimte voor wat dialoog, maar deze heeft weinig inhoud. Revolt neemt zichzelf erg serieus en dat maakt met name de dialogen soms moeilijk te verhapstukken. Het acteertalent van de hoofdrolspelers is vrij beperkt. Ze doen wel hard hun best, maar hebben weinig om mee te werken. Het is dan ook moeilijk om emotionele betrokkenheid te krijgen bij deze film en direct na afloop ben je alweer vergeten wat je gekeken hebt. Daarentegen is Revolt geen saaie film. Zoals gezegd is er vrijwel non-stop sprake van actie en die is best goed gemaakt. De hand-held camerastijl is gejat van Doug Liman in zijn Bourne Identity-film. Het is sindsdien ontelbare keren gekopieerd, maar is daarom niet minder effectief. Ook de bombastische muziek heeft een opzwepende werking. Revolt sleept je in haar moordende tempo naar de finish. Hierdoor blijft het onderhoudend en kom je pas achteraf tot stilstand en tot de conclusie dat wat je gezien hebt eigenlijk bar weinig inhoud heeft gehad. Vergelijk het met een achtbaanrit: leuk voor zolang de rit duurt op een adrenaline-achtige manier.

Genre: Actie, Oorlog, Science Fantasy
Speelduur: 87 min
EAN: 8719372004760

De Blu-ray Disc-uitgave van Revolt  heeft een beeldverhouding van 2.40:1. Dit is een heel kleine afwijking op de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaagse disk.

De beeldkwaliteit is matig tot redelijk te noemen. Onder ideale omstandigheden is er genoeg scherpte en detaillering. Overdag tijdens zonnig weer is er genoeg scherpte dichtbij en ver weg. Wel heeft het beeld af en toe een softe look. Bijvoorbeeld op momenten waar de camera veel in beweging is. Deze bewegingsonscherpte is inherent aan de stijl van filmen. Er zijn echter ook veel donkere scènes in de film. Op die momenten weet het beeld geen stand te houden. Er gaat veel detail verloren in diepzwarte schaduwen. Ook de hoeveelheid ruis neemt toe en het beeld krijgt een nog softere aanblik. Onderaan de streep is het beeld goed genoeg voor een goede kijkervaring. Er is ook geen sprake van defecten in enige vorm. Maar qua scherpte en detaillering, alsook het schaduwdetail, mogen we meer verwachten van een recente film op BD.

Revolt wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1 track (48kHz / 24-bit) in de originele Engelse taal. Het geluid is stukken beter op orde dan het beeld. Er is een zeer actieve surroundwerking gaande. Mogelijk speelt hier ook de game-achtergrond van de regisseur in mee. De kogels vliegen je om de oren. Het geluid komt uit alle hoeken van de kamer. Ook de muziek komt krachtig uit de speaker. Dialogen krijgen daarbinnen voldoende prioriteit. De audio bij Revolt is echt een element op zichzelf om van te genieten. De dynamische track voegt iets toe aan de actievolle kijkervaring. Het is allemaal weinig subtiel, maar dat hoeft ook niet altijd.

Er is geen menu en er zijn ook geen extra’s.

Bo is een Amerikaanse soldaat in het door oorlog verscheurde Afrika. Tijdens een gevecht is hij een deel van zijn geheugen verloren. Samen met een Franse arts baant hij zich een weg door het land terwijl ze onderwijl ook nog eens moeten strijden tegen moordlustige aliens. Revolt sleept je in haar moordende tempo naar de finish. Hierdoor blijft het onderhoudend en kom je pas achteraf tot stilstand en tot de conclusie dat wat je gezien hebt eigenlijk bar weinig inhoud heeft gehad. Vergelijk het met een achtbaanrit: leuk voor zolang de rit duurt op een adrenaline-achtige manier. De beeldkwaliteit op de BD-uitgave is niet om over naar huis te schrijven, maar is ook weer niet zó slecht dat het echt afdoet aan de kijkervaring. De audio is stukken beter. De dynamische track voegt echt iets toe aan de actie. Op deze BD-uitgave moeten we het helaas doen zonder extra’s.