Limehouse Golem, The

07-02-2018

7.8

Limehouse Golem, The (DVD)

London, specifiek de wijk Limehouse, wordt rond 1900 opgeschrikt door een serie zeer gruwelijke moorden. De dader noemt zichzelf “De Golem”, een naam geschreven op een muur in het bloed van slachtoffers. Inspecteur Kildare (Bill Nighy) krijgt van Scotland Yard de ondankbare taak de identiteit van de Golem te achterhalen. Hangt er niet snel iemand voor de moorden aan de galg, is het zijn politiepenning aan de wilgen. Tijdens het onderzoek komt Kildare in aanraking met Elizabeth “Lizzy” Cree (Olivia Cooke), een variétéartieste recentelijk gearresteerd voor de vermeende moord op haar man. De persoonlijkheid en het verhaal van Elizabeth raken de oude politieagent, op zoek naar een beetje licht in donkere tijden. Hij maakt het zijn missie niet alleen “The Limehouse Golem” te vinden, maar ook Elizabeth van een gewisse dood te redden.

The Limehouse Golem is een Victoriaanse horror-thriller gebaseerd op het fictieve boek Dan Leno & The Limehouse Golem van Peter Ackroyd. De link met de beroemdste seriemoordenaar van Engeland is snel gemaakt, maar hoewel het verhaal en de sfeer zeker overeenkomsten kennen, is The Limehouse Golem echt zijn eigen ding.
Qua verhaal lijkt er niet veel nieuws onder de zon; iedereen heeft wel eens een detective gelezen en/of gezien en zal in grote lijnen kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren. Regisseur Juan Carlos Medina door zijn enscenering en montage de film alsnog fris te laten aanvoelen. Het mysterie ontrafelt zich in een gestaag tempo, hoewel er voor kijkers minder zelf uit te puzzelen is dan in eerste instantie gehoopt. De missie van rechercheur Kildare staat centraal, maar de focus ligt net zoveel op de verkenning van de personages. Dit laatste is waar The Limehouse Golem zich weet te onderscheiden. Kijkers komen steeds meer te weten over Kildare, Lizzy in de gesprekken die onderling en met anderen gevoerd worden, wat ze veel diepgang geeft. Alle bijfiguren worden ook uitgediept, maar buiten gesproken woord ook veelal door visuele hints wat erg fascineert. Wie is diegene die steeds op de achtergrond aanwezig is, waarom kijken die twee elkaar steeds vluchtig aan, waarom lijken twee anderen elkaar zo intens te haten? Medina kiest ervoor om veel hiervan in het gewisse te laten, waardoor kijkers niet enkel getrakteerd worden op een goede horrorthriller, maar ook zoveel mogelijk invulling aan de wereld kunnen geven als ze zelf willen.
Het is een groot compliment voor de acteurs dat je als kijker wordt meegevoerd in de wereld van The Limehouse Golem en je het verhaal ervaart zonder jezelf teveel vragen te stellen. Olivia Cooke zet een prima rol neer en laat een echte ontwikkeling zien gedurende de film. Douglas Booth en Maria Valverde zijn vooral op de achtergrond, maar zetten de meest intrigerende personages neer. Er speelt zich ogenschijnlijk veel meer af dan wordt getoond. Eddie Marsan had iets meer ruimte moeten krijgen om een echte impact te maken, maar speelt zijn rol met verve. Bill Nighy komt vrij houterig over, terwijl het script het verhaal een zeer dynamische en emotionele acteur vereist. Wijlen Alan Rickman zou eigenlijk de hoofdrol spelen in The Limehouse Golem, maar moest afhaken vanwege ziekte. Iemand van een dergelijk kaliber zou de film nog hoger kunnen tillen.

Genre: Detective, Horror, Thriller
Speelduur: 109 min
Uitgever: The Searchers
EAN: 978946187572

Op deze DVD-uitgave is The Limehouse Golem te bekijken in het anamorfe 2.35:1 beeldformaat. Geheel in stijl met eerder gemaakte Victoriaanse horrorfilms, is de film redelijk grauw vol bruin-en grijstinten en schaduwen. Als groot contrast hiertegenover zijn een groot aantal van de scènes die zich in het variététheater afspelen vol warmte en diepe kleuren. Hier en daar wordt er gespeeld met kleuren en de manier van filmen – vooral tijdens scènes waarvan niet duidelijk is of wat er wordt getoond echt heeft afgespeeld of niet –, wat de film nog meer dynamiek geeft. Alles oogt vrij scherp, hoewel tijdens wijde, donkere shots in het variététheater dit iets minder kan worden. Er zijn lichte ruis en hier en daar compressieblokken te bespeuren, maar nergens storend. Soms is een scène iets te flets of loopt er een ogenschijnlijk ongewenste streep licht over het scherm, maar dit is zeer sporadisch. Al met al een prima beeldkwaliteit.

Zowel een Engels- als een Franstalig Dolby Digital 5.1 audiotrack siert deze DVD-uitgave. Het gesproken woord wordt zoals gebruikelijk via het middenkanaal gepresenteerd en is vrij scherp en helder. Sommige personages hebben een (zwaar) Cockney-accent, maar een alles blijft goed te verstaan. De geluidseffecten zijn niet erg gelaagd, maar zeker wel effectief. Zeker tijdens de moordscènes maken ze een prima indruk. De omgevingsgeluiden worden via de surroundkanalen gepresenteerd en hebben vooral tijdens de variété-scènes een echte impact; als kijker voel je je echt deelgenoot van het spektakel. De muziek van The Limehouse Golem dient de film goed en zorgt voor een mooie, indringende sfeer.

Vanuit het statische hoofdmenu is er de keuze The Limehouse Golem in de originele versie te bekijken met Nederlands- of Franstalige ondertiteling of de film in de Franse taal te zien. Er zijn geen geen hoofdstukselecties of extra's op deze DVD-uitgave.

Het is aan inspecteur Kildare om de pleger van een gruwelijke serie moorden te vinden. Terwijl de zaak vordert, raakt hij gefascineerd door de van moord beschuldigde Elizabeth Cree en tracht hij niet alleen een moordenaar te vinden, maar ook de jonge vrouw van de galg te redden. The Limehouse Golem is een sfeervolle horrorthriller met een solide verhaal en verscheidene intrigerende personages. Het acteerwerk is over het algemeen goed, de regie houdt kijkers geboeid. Qua beeldkwaliteit zijn er op deze DVD-uitgave wat kanttekeningen, maar nergens storend. Het geluids is prima. Een totaal gebrek aan extra's is vrij teleurstellend. Voor fans van detectiveverhalen, Victoriaanse horror en interessante personages is The Limehouse Golem zeker de moeite waard.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door The Searchers.