Fidèle, Le

27-02-2018

6.5

Fidèle, Le (Blu-ray)

Sommigen worden geboren met een zilveren speen in de mond, anderen moeten van jongs af aan scharrelen om ook maar rond te komen. Gino 'Gigi' Vanoirbeek (Matthias Schoenaerts) is altijd een kwajongen geweest en niet vies van een wandeling langs de verkeerde kant van de wet. Hij en zijn vrienden zijn enkel ouder geworden, maar hun streken niet verloren. Wanneer hij en de beeldschone coureur Bénédictine 'Bibi' Delhany (Adèle Exarchopoulos) elkaar voor het eerst treffen is het lust op het eerste gezicht, maar op den duur raken de twee toch steeds meer aan elkaar gehecht. Gigi tracht een burgerlijk leven met Bibi op te bouwen, maar heeft moeite om volledig eerlijk tegen haar te zijn. Bibi is tot haar oren verliefd op Gigi en doet alles om bij hem te blijven, ondanks het herhaaldelijk advies van haar vader en broer om de relatie af te kappen. Al snel wordt ze geconfronteerd met onmogelijke keuzes.

Met Rundskop en The Drop maakte de Vlaamse regisseur Michael R. Roskam twee gewelddadige, maar vooral erg menselijke dramafilms die beiden veel lof mochten ontvangen. Roskams derde speelfilm, Le Fidèle (vrij vertaald De Getrouwe) met wederom de Belgische steracteur Matthias Schoenaerts in een hoofdrol, heeft veel om waar te maken.

Roskam is er wederom in geslaagd een stijlvolle film neer te zetten met indringende scènes en vol gepassioneerd acteerwerk. Waar Le Fidèle echter wankelt, is het onevenwichtige verhaal. De eerste helft is een prachtige slow-burn. Personages krijgen na hun introductie een duidelijke diepgang, de relatie en chemie tussen Schoenaerts en Exarchopoulos is zeer innemend terwijl het verhaal zich zeer langszaam maar zeker ontwikkelt. De thrillerelementen zijn niet de meest orginele, maar in de handen van A-lijst acteurs en Roskam blijft het leuk om naar te kijken. Halverwege de film slaan het tempo, verhaal en daarmee het kijkgenot totaal over. Plotwending valt op plotwending zonder ruimte om alles te verwerken en zorgvuldig opgebouwde verhaallijnen en personages vallen totaal of zonder echte voldoening weg. De sterkste elementen tot dan toe lijken te worden genegeerd zonder dat er echt iets anders voor in de plaats komt. In principe gaat Le Fidèle nergens echt verkeerd of iets dergelijks, maar de emotionele impact is een stuk minder dan had kunnen zijn, was de toon over de gehele film gelijk gebleven. Alle elementen voor een solide film zijn aanwezig, maar iets houdt het tegen meer te zijn dan de som der delen. Ogenschijnlijk een duidelijke focus/eenduidige visie. De film wordt vooral door het fantastische acteerwerk omhoog gehouden. Schoenaerts zet net als in Rundskop een enigmatisch personage neer die zowel een agressieve als een emotionele kant heeft, hoewel hij iets minder de ruimte krijgt om zijn bereik te laten zien. Exarchopoulos is duidelijk gepassioneerd voor het project en charmeert vooral in de kleinere momenten of in samenspel met Schoenaerts. Ze komt hier en daar timide over, maar dit is ogenschijnlijk een keuze van de regisseur. De overige acteurs doen hun best, maar krijgen zelden de ruimte om echt indruk te kunnen maken. Le Fidèle is zeker niet Michael R. Roskams beste film en qua verhaal vrij onevenwichtig, maar de stijl en acteerwerk maakt het het waard de film een keer te zien voor fans van de regisseur of de acteurs.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 2147483647 min
EAN: 8719372006436

• Premièreverslag

Le Fidèle staat in het originele 2.35:1 beeldformaat op deze BD-uitgave. De film staat op een 25 GB enkellaags disc, die voor ruim 22 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering. Le Fidèle bestaat voornamelijk uit bruintinten met afdoende kleurdetails voor de diversiteit. Er is sprake van een relatief hoog contrast waardoor kleuren goed naar voren komen. Sommige scènes zijn ietwat donker, maar nergens storend. Regisseur Roskam maakt gebruik van natuurlijk licht, maar speelt hier en daar ook met de belichting (zij het nergens heel indrukwekkend). De beelden zijn scherp en er is sprake van redelijk veel details. Buiten ruis zijn er geen artefacten te bespeuren.

De Nederlandse en Franse ondertiteling ondertiteld enkel het gedeelte waarin er iets anders dan die taal wordt gesproken. Op deze BD-uitgave is ook Engelstalige ondertiteling aanwezig die alle dialogen ondertiteld, hoewel deze niet op de BD-hoes staat aangegeven en enkel met de afstandsbediening van een BD-speler te selecteren is.

Het enige op deze BD-uitgave aanwezige audiotrack is een Frans-/Vlaamstalig DTS-HD Master Audio-track. Gedurende de film wordt er geregeld afgewisseld tussen Frans en Nederlands wat voor kijkers nog best wat schakelen is. Het gesproken woord is via het middenkanaal gepresenteerd, en is relatief scherp te horen. Hierbuiten is het audiotrack vrij ingetogen, maar effectief. De geluidseffecten via de surroundkanalen zijn niet heel erg gelaagd, maar afdoende. Er zijn verschillende momenten waarop ze op sublieme wijze op de voorgrond komen, bijvoorbeeld tijdens Gigi's confrontatie met een man waar een blaffende hond bij staat. Omgevingsgeluiden – eveneens via de surroundkanalen gepresenteerd – zorgen voor afdoende sfeer, maar staan redelijk zacht in de mix om echt indruk te kunnen maken. De soundtrack van Le Fidèle is een mooie ondersteuning voor de beelden en zorgt voor afdoende spanning, hoewel er wel spaarzaam mee om wordt gegaan. Er zijn enkele sterke momenten in de film waar de impact juist van versterkt wordt doordat er totaal geen muziek te horen is.

Vanuit het stationaire hoofdmenu op deze BD-uitgave is Le Fidèle integraal af te spelen met Nederlandse of Franse ondertiteling. Ook is er de enige extra te selecteren (Nederlands en Frans ondertiteld).

Premièreverslag (2 min.)
Een zeer korte sfeerimpressie van de première waar cast, crew en anderen spreken over de intentie en impact van Le Fidèle. Louter promotioneel.

De arme sjacheraar Gigi en rijke coureur Bibi zijn na hun ontmoeting vrij snel onafscheidelijk. Gigi verzwijgt echter belangrijke delen van zijn verleden, wat hun relatie en toekomst op losse schroeven zet wanneer het lastig blijkt dat voorgoed achter te laten. Le Fidèle is een sfeervolle film vol sterk acteerwerk, maar met een dusdanig onevenwichtig verhaal dat het eindresultaat een licht zure nasmaak achterlaat. Qua beeld is er op deze BD-uitgave weinig te klagen, hoewel de film soms wat te donker oogt. Het geluid is prima. De aanwezige extra heeft helaas weinig om het lijf.