Bankier van het Verzet

26-03-2018

7.9

Bankier van het Verzet (Bioscoop)

De Tweede Wereldoorlog is in volle gang. Nederland is in handen van de Nazi’s. Niemand weet meer wie er meewerkt met de Duitsers en wie zich nog verzet. Zelfs een instituut als De Nederlandse Bank staat onder controle van het Derde Rijk. De leiding van deze bank is in handen van Meinoud Rost van Tonningen (Pierre Bokma), die duidelijk alles doet om de Duitsers te helpen met het behalen van hun doelen. De broers Gijs en Walraven van Hall laten zich niet kisten door deze overmacht. Hoewel gezegd moet worden dat het vooral Walraven (Barry Atsma) is die zijn broer Gijs (Jacob Derwig) aanmoedigt om hun unieke positie als bankier te gebruiken om het verzet te steunen. Hoe kan een bankier specifiek bijdragen aan het verzet? Juist ja, door het te financieren. Via een ingewikkelde constructie, waarbij waardepapieren worden vervalst, lukt het de broers om steeds meer geld op te halen. Dit maakt hét verschil voor het verzet tegen de Duitsers. Zonder wapens, voedsel en andere benodigdheden is het immers moeilijk om een vuist te maken. Doordat de geldsommen steeds meer toenemen, komen de broers op de radar van de Duitsers. Ze zijn zo slim geweest om pseudoniemen te gebruiken, waardoor ze niet direct gepakt kunnen worden. Maar het net om hen heen sluit zich wel steeds nauwer. Terwijl het einde van de oorlog nadert, keert telkens hetzelfde dilemma terug. Blijven ze doorgaan om zo het verzet te steunen in deze cruciale eindfase van de oorlog? Of stoppen ze ermee om zichzelf en hun gezin te beschermen tegen een gewelddadige dood? Als ze gepakt worden zullen ze het er namelijk niet levend van afbrengen.

De Tweede Wereldoorlog ligt inmiddels ruim 70 jaar achter ons. Maar nog steeds vormt deze tijd een onuitputtelijke inspiratiebron voor films in binnen- en buitenland. En dat is maar goed ook, want zo blijft de herinnering aan deze tijd levend. Dat is des te belangrijker in een tijd waarin de spanningen in de wereld toenemen en het oorlogsscenario voor het eerst sinds lange tijd minder onwaarschijnlijk lijkt te worden. Bankier van het Verzet is een nauwelijks bekend, maar waargebeurd verhaal over twee van de meest heldhaftige mensen uit de Nederlandse verzetsgeschiedenis. Er staat een monument ter ere van hen tegenover De Nederlandse Bank, maar desondanks zullen veel mensen niet van hen gehoord hebben. Deze film brengt daar verandering in en dat is terecht, want het is een fascinerend verhaal. De laatste jaren zie je dat de budgetten voor de Nederlandse film weer toenemen. Dit zie je terug in het ontwerp van de sets en kostuums en dergelijke. Hierdoor kan het tijdsbeeld nauwkeurig worden neergezet en dat is de basis voor een film als deze. Het scheelt daarbij dat het allemaal niet heel grootschalig is. Dit is vooral een verhaal over een kleine groep mensen en hoe hun acties het verschil maakten. Het helpt ook voor het verhaal dat ieder de eigen taal spreekt. De Duitsers spreken dus gewoon Duits zoals het hoort. En de Nederlanders spreken met de Duitse bezetter in hun gebrekkige Duits. Bankier van het Verzet is sterk doordat het verhaal klein gehouden wordt. Er is een sterke focus op de twee hoofdpersonen, met verreweg de grootste rol voor de broer Walraven. Hij was dan ook degene die het voortouw nam in hun acties. Het is een spannende film geworden, zeker als je nog niet weet hoe het afloopt. Het verhaal werkt langzaam toe naar de climax, waarna we in witte tekst op een zwarte achtergrond nog wat obligate trivia krijgen te zien. Bankier van het Verzet is een conventionele film. Geheel volgens het boekje. Het zou niet misstaan op de filmschool. Maar dat is eerder een pluspunt dan een minpunt. Hierdoor ligt er maximale focus op het verhaal, dat op zichzelf al bijzonder genoeg is. Cinematografisch is het weinig bijzonder, maar door het sterke acteren en het goed neerzetten van het tijdsbeeld, is Bankier van het Verzet een prima film geworden.

Genre: Drama, Oorlog
Speelduur: 123 min
Uitgever: Dutch Film Works

De broers Gijs en Walraven van Hall zijn bankiers. Daarmee zijn ze in een unieke positie om het verzet in Nederland te helpen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze financieren het verzet met steeds grotere geldsommen, maar hierdoor komen ze ook meer op de radar van de Duitse bezetter. Het gevaar neemt daardoor meer en meer toe. Bankier van het Verzet vertelt een belangrijk verhaal en doet dit op een vakkundige manier. De focus ligt op sterke acteerprestaties die plaatsvinden in een omgeving waarin het tijdsbeeld geloofwaardig wordt neergezet.