Lost Highway

21-03-2019

7.5

Lost Highway (Blu-ray)

Fred (Bill Pullman) is een saxofonist die zijn vrouw Renee (Patricia Arquette) ervan verdenkt vreemd te gaan. Fred heeft 's nachts nachtmerries ervan en omdat hij de affaire van zijn vrouw niet kan bewijzen slaapt Fred zo slecht. Dan ineens vindt hij videbanden aan zijn voordeur. Op de beelden staat dat er binnenin hun huis is gefilmd, en ook Fred slapend naast zijn vrouw. Meer videobanden komen met nog meer beelden en Fred en Renee schakelen de politie in. Dan op een feest ontmoet Fred een mysterieuze man die zegt dat ze elkaar wel eens eerder hebben ontmoet, en ook nog eens in het huis van Fred. Maar voordat Fred meer kan vragen is de man verdwenen. Dan wordt Renee vermoord en Fred wordt aangeklaagd en in de cel gegooid. Dan wordt Fred erg ziek en transformeert hij in een geheel andere man genaamd Pete. Omdat Pete niet meer de "oude" Fred is komt hij vrij. Hij vindt een baantje als monteur in een garage, en wordt verliefd op het liefje van één van zijn klanten. Dat die klant een gansterbaas is maakt het geheel niet makkelijker. Dan ontmoet hij weer de vreemdeling van het feest en weer zegt de man weer dat ze elkaar eerder hebben ontmoet. Dan ontspoort het "nieuwe" leven van "Fred"/Pete helemaal...kan hij nog zin maken van dit alles?

Lost Highway is een film uit 1997 van vermaard regisseur David Lynch (Twin Peaks, Mulholland Drive, Dune) en Heetf de typishce Lynch-sfeer. Donker, mysterieus, verontrustend. Je krijgt als kijker altijd een onprettig gevoel bij het bekijken van een Lynch-film, maar tegelijkertijd blijf je gebiologeerd en nieuwsgierig. Ook in Lost Highway ben je als kijker overgeleverd aan de sfeer en de verhalen die Lynch vertelt. Is wat je nu kijkt belangrijk voor het gehele verhaal? Of is het net dat schilderij op de achtergrond wat het verhaal moet vertellen? In Lost Highway laat je je als kijker meevoeren met het verhaal van Fred. Wat overkomt hem? Waarom? is het echt of één van zijn nachmerries? Wie is die mysterieuze man? Een film bekijken van Lynch is geen A-B-C of 1-2-3. Het is net als het leven een ervaring waarin vaak de meest onbenullige zaken erg belangrijk worden, en vice versa. Lost Highway is alweer ruim 20 jaar geleden gemaakt, maar blijft tot op de dag van vandaag stand houden. Wan net als het leven is elke ervaring uniek en relevant. Lynch werd voor het maken van deze film geinspireerd door de rechtszaak van O.J. Simpson, ook iemand die ervan werd beschuldigd van het vermoorden van zijn vrouw. Nog een saillant detail is dat de acteur Robert Blake, die de rol van de mysterieuze man speelt, jaren later werd beschuldigd van het vermoorden van zijn vrouw. Hij werd vrijgesproken, maar daarna door een jury, in een rechtzaak aangepannen door haar kinderen, veroordeeld tot een grote schadevergoeding.
Lost Highway is recent uitgebracht op Blu-ray Disc met een "Digitally Restored" beeldkwaliteit. De recensie gaat over deze uitgave.

Genre: Mysterie, Thriller
Jaar: 1997
Speelduur: 130 min
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083144087

Lost Highway is in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1 op Blu-ray Disc gezet. Op de voorkant van deze uitgave staat "digitally restored" maar als dit al is gebeurd dan is het erg matig gedaan, zeg maar slecht. De gehele transfer heeft last van overmatige grain, het beeld is erg instabiel (de zogenaamde "Telecine wobble") en heeft diverse compressiefouten. Afgezien van een paar felle kleurnuances is het kleurpalet erg flets en uitgewassen. Huidtonen zijn erg vaal. Ook is het contrast erg matig en vooral in donkere scènes loopt het zwart dicht. Gezien het MK2-logo aan het begin van de film lijkt het erop dat deze transfer afkomstig is van een Franse uitgave die reeds in 2010 is gereleased. Het geheel leidt erg af aan het kijkplezier en het is soms alsof je naar een DVD zit te kijken in plaats van een Blu-ray. Erg teleurstellend deze transfer.

Lost Highway krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 5.1-track mee in de oorspronkelijk Engelse taal. Anders dan het beeld vaart de geluidstrack een stuk beter. De track levert ene over het algemeen volle surround-ervaring met dialoog netjes gecntreerd en ambiance-geluiden via de surroundspeakers. Lost Highway kent een aantal curieuze scènes met dito muziek en geluidseffecten erbij en deze worden goed gepositioneerd en weergegeven. De track kent verder ook geen fouten.

Op deze Blu-ray Disc-uitgave staan geen extra's. De film begint direct en kent alleen een menu als je deze selecteert via de afstandsbediening. Dit menu kent geen taal-of ondertitelingsopties. Dat deze uitgave geen extra's heeft is erg jammer, want op buitenlandse uitgaven (en ook de Nederlandse DVD-uitgave van A-film) staan deze wel, met onder andere interviews en een interessante making-of met B-roll opnames van Lynch terwijl hij aan het regisseren is. Andere uitgaven hebben weer enkele korte films als extra's die zijn geregisseerd door David Lynch. Het is dus erg jammer dat voor deze uitgave met "gerestaureerd" beeld ervoor is gekozen om geen extra's toe te voegen.

In Lost Highway maakt Fred één van de meest curieuze gedaantewisselingen mee. Maar is alles wel wat het lijkt in deze typische Lynch-film? Lost Highway is een typische Lynch-film die vol zit met vreemde en mysterieuze karakters en levert aan het einde meer vragen dan antwoorden. De Bluray-uitgave is met zogenaamd "digitally restored" beeld een grote teleurstelling met een niet-gerestaureerd en waarschijnlijk gedateerde en erg matige/slechte beeldtransfer, een nette audiotrack en zonder extra's. Puur voor de fans die gewend zijn naar DVD's te kijken met matige beeldtransfers.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Cineart.