White Boy Rick

16-05-2019

7.5

White Boy Rick (Blu-ray)

Richard Wershe (Matthew McConaughey) is een gescheiden vader uit Detroit die dealt in wapens. Het maakt hem niet uit aan wie hij verkoopt, zolang hij er maar geld aan verdient. Zijn 14-jarige zoon Rick (Richie Merritt) helpt hem daarbij. Dochter Dawn (Bel Powley) is verslaafd aan drugs en wil onder het juk van haar vader uit. Richard wil namelijk niets met drugs te maken hebben. Rick levert wapens af aan een jeugdbende en raakt bevriend met de jongens. Wat Rick en zijn vader niet weten is dat de bende in de gaten wordt gehouden door de agenten Snyder (Jennifer Jason Leigh) en Byrd (Rory Cochrane) van de FBI. Als de door Richard geleverde wapens gebruikt worden bij een schietpartij waarbij mensen omkomen levert dat voor de FBI een ingang tot de jeugdbende op. Die ingang is Rick. Als hij geen informant van de FBI wordt zal zijn vader worden opgepakt voor illegale wapenhandel. Rick staat voor een bijna onmogelijke keuze; zijn vrienden verraden of zijn vader de gevangenis in. Als hem dan geldbedrag wordt beloofd wordt de keuze in een keer een stuk makkelijker. En hij krijgt een mooie ingang in de drugswereld van Detroit. Een stap die verstrekkende gevolgen heeft.

In de jaren 80 van de 20e eeuw was de Amerikaanse stad Detroit sterk in verval. Na het sluiten van de meeste autofabrieken trokken veel (blanke) mensen weg uit de regio. Wat overbleef was een voornamelijk zwarte bevolking die voor het overgrote deel werkloos was. Er ontstonden gewelddadige bendes en het drugsgebruik en de daarbij behorende handel vierden hoogtij. Dat in het achterhoofd houdend is het niet zo vreemd dat er een openlijk dealende wapenhandelaar en een 14-jarige drugsdealer wonen. Het feit dat ze vader en zoon zijn maakt het niet eens zo heel veel meer bijzonder. Zo vader, zo zoon. De vader is Richard Wershe en de zoon is Rick, die wordt ingezet door de FBI. Zie hier de basis voor de film White Boy Rick van regisseur Yann Demange, gebaseerd op het ware verhaal van deze twee personages. Een gezin dat probeert te overleven in een zieke stad. Het is dan misschien niet vreemd, maar wel bizar dat een 14-jarige door de FBI wordt ingezet tegen de drugshandel. En dat door hem undercover als drugshandelaar in te zetten. Alleen al dit feit maakt White Boy Rick interessant. En de uitvoering is behoorlijk goed gedaan, al zitten er nog wel wat haken en ogen aan het acteerwerk. Demange heeft de juiste toon voor een stad in verval gevonden. Geen gelikte beelden, maar vieze, smerige locaties. Sjofele verslaafden naast blinkend gouden kettingen van de drugscriminelen. En opnames in de koude winter in plaats van de zonnige zomer. Troosteloosheid, om het in een woord samen te vatten. Het enige vertier is de roller-disco, waar de voornamelijk zwarte bevolking zich ophoudt. Het decor waarin Rick Wershe zich in verplaatst. De jonge debutant Richie Merritt vertolkt deze jongen en doet dat op een zeer verdienstelijke manier. Een beetje naïef, maar wel met een eigen toekomstvisie. En dat is geld verdienen. Veel geld. En daar kun je maar beter vroeg mee beginnen, zodat je later veel hebt en je jezelf veel kunt veroorloven. Met Matthew McConaughey op de speellijst ga je normaal gesproken voor kwaliteit, maar in deze film haalt hij niet het niveau dat we van hem gewend zijn. Zijn maniertjes zijn iets te gemaakt, zoals de scheve mond en het strompelende lopen. Het komt niet natuurlijk genoeg over om echt te overtuigen. De film moet het dan ook vooral van de sfeer en het onwezenlijke verhaal hebben. Als er iets is wat White Boy Rick duidelijk maakt is dat Detroit een zieke stad was, zwaar in verval. Een oase voor drugscriminelen en het was dan ook erg moeilijk om niet in de drugswereld gezogen te worden. Was het niet als drugshandelaar, dan toch als gebruiker. De donkere sfeer die de film uitstraalt zorgt ervoor dat White Boy Rick nog geruime tijd in je hoofd blijft doormalen.

Speelduur: 111 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
  • DTS-HD MA 5.1 - Italiaans
  • DTS-HD MA 5.1 - Japans
  • DTS-HD MA 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Fins, Frans, Noors, En vele andere
EAN: 8712609638486

• Verwijderde scenes
  • Making Of
  • Het onbekende, echte verhaal van Rick Wershe Jr.
  • De drie bendes van Detroit: de cast
  • Trivia track

De beeldtransfer van White Boy Rick wordt vertoond via het originele 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor 40GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. White Boy Rick is volledig digitaal opgenomen, maar als je de beeldtransfer ziet zou je zweren dat er nog ouderwets film was gebruikt. Het beeld is korrelig, groezelig en soms wat onscherp, maar dit zijn allemaal elementen die later in de nabewerking zijn aangebracht. Daar mag je de beeldtransfer niet op afrekenen. Dagscènes zijn kil van kleur, maar wel helder en gedetailleerd. De donkere scènes zijn – letterlijk – heel duister, met nauwelijks enig schaduwdetail en opvallend verzadigde kleuren. Vooral huidtinten zijn erg geel. Op zich lijkt het niet zo geweldig, maar de makers hebben bewust voor deze stijl en sfeer gekozen en dat in acht nemend is dit een prima afspiegeling van wat men voor ogen had.

De meest interessante geluidstrack van White Boy Rick is de Engelstalige DTS HD-Master Audio 7.1-track. Deze film heeft qua opbouw niet een heel bijzondere geluidstrack, maar over het algemeen is het prima in orde van wat er te horen valt. De geluidstrack is vooral dialooggeörienteerd, met subtiele aanvullingen door omgevingsgeluiden en geluidseffecten. Dialogen zijn over het algemeen goed te verstaan, al weet Matthew McConaughey ook wel weer eens zijn kenmerkende gemompel toe te passen. De strekking van het verhaal blijft echter altijd duidelijk. Slechts op een paar momenten wordt het geluid breed uitgezet en dat is bij de scènes op de roller-skatebaan en bij een enkele schietpartij. Dan merk je dat je naar een 7.1-geluidstrack luistert. De muziektrack heeft een aantal bekende Motown-tracks uit de jaren ’80 in zich. Op zich dus niet heel spectaculair, maar wel degelijk in elkaar gezet.

De Blu-ray Disc van White Boy Rick heeft een zeer eenvoudig menu met een statische achtergrond. Er staat een aantal extra's op deze uitgave, die in HD-resolutie zijn en voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve waar vermeld.

Trivia Track
In plaats van een audiocommentaar is er een trivia track. Op bepaalde momenten in de film komt er een tekst onder in beeld met achtergrondinformatie. Niet heel uitgebreid, maar sommige weetjes zijn best interessant. Als deze track aanstaat kun je geen ondertiteling kiezen.

Verwijderde Scènes (7 min)
Zes scènes die de uiteindelijke versie van de film niet gehaald hebben.

Het onbekende, echte verhaal van Rick Wershe Jr. (5½ min)
De echte Rick Wershe (via telefoonstem) vertelt hoe het allemaal in het echt gegaan is en de cast & crew vertellen hoe ze dit verwerkt hebben in de film.

De Making of van White Boy Rick (5 min)
Een korte, vrij standaard making of van de film, waarin gewezen wordt op de authenticiteit van het uiteindelijke resultaat. Kort aan bod komt het filmen in Cleveland, dat staat voor Detroit in de jaren ’80 en een flink stuk over de kostuums, die een belangrijk onderdeel zijn van de sfeersetting.

De drie bendes van Detroit: de cast (10 min)
Een item dat gewijd is aan de cast van de film. Een overzicht van hoe de acteurs over hun karakters denken, hoe ze over de rest van de cast denken en globaal over wat het verhaal van de film met ze doet. Het is voornamelijk veel opscheppen over de diverse castleden.

De 14-jarige Rick helpt zijn vader met diens wapenhandel en komt zo in direct contact met de gewelddadige bendes van de stad Detroit. Hij wordt door de FBI benaderd om undercover te gaan in de drugswereld, waardoor Rick uitgroeit tot een grote drugsdealer. Dat kan niet zonder gevolgen blijven. White Boy Rick is de vertelling van het waargebeurde verhaal van Rick Wershe, die als 14-jarige door de FBI wordt ingezet als de jongste informant ooit. Het verhaal en de setting zijn interessant, het acteerwerk is wisselend. Maar de film is zeker het bekijken waard. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, waarbij wel opgemerkt moet worden dat ze geen van beide echt opvallen. Er staan ook een aantal korte extra’s op deze uitgave.