Ben is Back

08-08-2019

6.2

Ben is Back (Blu-ray)

Ben (Lucas Hedges) zit in een afkickkliniek. Maar vlak voor de kerstdagen staat hij ineens bij z’n moeder Holly (Julia Roberts) voor de deur. Die vindt het geweldig dat Ben er weer is en hoopt dat het een gezellig kerstfeest kan worden. Maar Neal (Courtney B. Vance), de stiefvader van Ben, en ook z’n zus Ivy (Kathryn Newton) hebben er maar weinig vertrouwen in. Vorig jaar heeft Ben het feest ook vergald. Maar hij zweert dat hij het nu aan kan, hij is clean en kan zich beheersen. Hij heeft alleen geen nette kleding bij zich. Moeder en zoon gaan naar de shopping mall en dan blijkt dat Ben nog lang niet door iedereen vergeten is. Ook niet door oude drugsvrienden en de verleidingen liggen voor Ben dan ook op de loer. Hij doet ontzettend z’n best om het verleden achter zich te laten, maar laat zijn verleden ook hem met rust?

Op Kerstavond je aan drugs verslaafde zoon voor je huis zien staan zal bij de gemiddelde moeder gemengde gevoelens oproepen. Bij Julia Roberts overheerst in Ben is Back de blijdschap. Bij de rest van de familie roept het vooral vraagtekens op. Herinneringen aan andere jaren zorgen voor een angstig gevoel. Ben heeft dit trucje namelijk al eerder uitgehaald en dat liep faliekant verkeerd af. Waarom zou het dit jaar beter gaan? Omdat Ben het zegt.
Ben is Back is het type film waarbij het eindresultaat staat of valt met hoe geloofswaardig en overtuigend de karakters zijn. En wat Julia Roberts als de moeder en Lucas Hedges – zoon van regisseur Peter Hedges - als Ben betreft zit dat wel prima. De twee zetten sterke rollen neer, wat de film toch nog overeind houdt. Want het verhaal wordt na het sterke begin behoorlijk voorspelbaar en de rest van de karakters zijn vooral karikaturen. Gelukkig wordt een groot deel van de screentijd ingenomen door de twee voornoemde topacteurs en dat levert een interessante karakterstudie op. Ben is manipulatief. Hij wil zijn moeder ervan overtuigen dat hij van de drugs af is. Maar bij de eerste de beste gelegenheid dreigt Ben alweer in de fout te gaan. Moeder geeft hem het voordeel van de twijfel. Maar de twijfel wordt wel steeds groter. Wat begint als een veelbelovend drama vervalt daarna in een vrij standaard thriller met voorspelbare afloop. Halverwege de film verandert de structuur van de film. Als Ben zich weer onder oude bekenden begeeft wordt de spanning opgevoerd en het dramaelement af geserveerd. Het zijn juist de scènes in het eerste deel van de film die indruk maken. Niet alleen de onderlinge conversaties, maar ook het non-verbale gedrag is veelzeggend. Vooral Ben weet veel duidelijk te maken door niets te zeggen. In het tweede deel van de film zijn de twee van elkaar gescheiden en dat zorgt er ook direct voor dat de dynamiek uit de film verdwijnt. Ben Is Back begint genuanceerd, maar houdt dat helaas niet tot het einde vol. Toch is het de moeite waard om het sterke spel van Julia Roberts en Lucas Hedges te zien. Dat houdt de film enigszins overeind.

Speelduur: 103 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461876157

De beeldtransfer van Ben is Back is een 1080/24p-scan en heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. De film staat op een 25GB enkellaags disc, die bijna in z’n geheel is beschreven. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. Deze beeldtransfer is er een met twee gezichten. En dat is – letterlijk – een verschil van dag en nacht. De scènes die zich overdag afspelen zien er behoorlijk goed uit. De koele kleuren zijn wat flets, maar dat past goed bij de sfeer van de film en de wintertijd waarin het zich afspeelt. Ook de scherpte is goed, maar het contrast blijft wat achter, mede omdat de helderheid iets aan de hoge kant is. Maar over het algemeen valt er niet zo veel te klagen. Dat is bij de nachtscènes wel anders. Die hebben moeite met de compressie, waardoor veelvuldig macroblocking zichtbaar is. Het zwart is niet zo heel donker en het schaduwdetail is heel beperkt. Dit gedeelte van de beeldtransfer is niet sterk, onvoldoende zelfs. Als je alles bij elkaar optelt komt je nog net op een heel krappe voldoende uit, maar het houdt zeker niet over.

Er staan twee geluidstracks op de Blu-ray Disc van Ben is Back, namelijk een Engels- en Franstalige DTS HD-Master Audio 5.1-track. De Engelse track is voor ons de meest interessante track, de Franse laten we maar even voor wat ie is. Ben is Back is een goed voorbeeld van een dialoogfilm. Daarbij richt het geluid zicht voornamelijk op de voorste kanalen, waarbij de dialogen keurig uit het midden komen. De verstaanbaarheid is prima. De dialogen worden ondersteund met prima geluidseffecten waar dat nodig is, maar men heeft zich niet uitgeleefd in overtollige tierlantijnen. De omgevingsgeluiden zijn subtiel en alleen bij buitenscènes en scènes waar veel mensen bij aanwezig zijn, zoals in de shopping mall en in de kerk, zijn ze ook in de achterste kanalen aanwezig. Dit is geen opzienbarende geluidstrack, maar voldoet prima voor deze film.

De Blu-ray Disc van Ben is Back heeft een zeer eenvoudig statisch menu, waar je alleen de taalinstellingen kunt kiezen. Er staat geen enkele extra op deze uitgave.

Ben komt tijdens de Kerst onverwacht thuis vanuit de afkickkliniek. Zijn moeder is dolblij, maar zijn zus en stiefvader hebben er weinig vertrouwen in dat het goed zal gaan. Er zijn nog te veel elementen uit het verleden van Ben aanwezig die een terugval reëel maken. Ben is Back is een acteursfilm over onvoorwaardelijke liefde en verlangen, waarin vooral Julia Roberts en Lucas Hedges prima spel vertonen. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een zeer wisselende beeldkwaliteit en een weinig opzienbarende, maar doeltreffende geluidstrack. Extra’s schitteren door afwezigheid. Interessante film, maar een matige uitgave.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Remain In Light.