Outlander - Seizoen 4

03-07-2019

9.2

Outlander - Seizoen 4 (Blu-ray)

Jamie (Sam Heughan) en Claire (Caitriona Balfe) zijn in hun zoektocht naar de jonge Ian (John Bell) in North Carolina in Amerika terechtgekomen. Ze hebben Ian gevonden en ook Fergus (César Domboy) en Marsali (Lauren Lyle) zijn nog bij hen. Ze willen terug naar Schotland en ze verkopen een dure edelsteen om voldoende geld te hebben voor de terugreis. Voordat ze teruggaan willen ze bij een oude tante langs die langs de rivier woont. Tante Jocasta (Maria Doyle Kennedy) heeft een theeplantage met veel slaven, iets waar Jamie en Claire zich niet in kunnen vinden. Ze hebben echter een groter probleem, want een oude bekende beroofd hen van hun geld en persoonlijke bezittingen, waardoor een terugkeer naar Schotland onmogelijk wordt. De enige optie is om het aanbod van de Britse gouverneur te accepteren. Jamie krijgt een stuk grond van 10.000 hectare, in de wildernis van North Carolina. De opbrengsten moet Jamie delen met de gouverneur. Jamie en Claire maken er hun eigen landgoed van, Fraser’s Ridge. Het landgoed ligt in het gebied van de Indianen, waardoor enige onderlinge spanningen nooit ver weg zijn. In de twintigste eeuw beseft Brianna (Sophie Skelton) dat ze haar moeder meer mist dan ze had verwacht. Samen met historicus Roger (Richard Rankin) probeert ze een relatie op te bouwen, maar dat wil door verschillende opvattingen nog niet heel erg vlotten.

Aan het succes van de serie Outlander lijkt geen einde te komen. Elk seizoen werd beter bekeken en ook het vierde seizoen haalde weer hoge kijkcijfers. In Nederland was seizoen 3 voor de release van de DVD/Blu-ray Disc reeds op Netflix te zien, bij dit vierde seizoen is dat niet het geval. Dit vierde seizoen speelt zich voor het overgrote deel af in Amerika, waar Jamie en Claire met hun gezelschap aan het einde van het vorige seizoen zijn gestrand. Toch zijn de Schotse invloeden nog volop aanwezig, want ze zijn in North Carolina terechtgekomen, waar zich in de 18e eeuw een grote Schotse gemeenschap heeft gevestigd. Het bestuur was nog in handen van de Britten, dus wat dat betreft lijkt het op het thuisland. De ontwikkelingen gaan allemaal niet meer zo snel, de grote verhaallijnen zijn over het algemeen uitgezet en er wordt nu op kleinere schaal invulling aan gegeven. Het is in dit seizoen veel persoonlijker geworden. De nadruk ligt nu veel meer op de onderlinge relaties. In het begin wordt hier de focus gelegd bij Jamie en Claire. Dat zorgt voor lang uitgesponnen scènes met een soms erg filosofische inslag. Op zich interessant, maar het haalt wel de vaart uit het verhaal. Ook de verhaallijn tussen Brianna en Roger in de 20e eeuw focust zich op hun persoonlijke relatie. Die loopt niet zo vlotjes door verschillende opvattingen over het huwelijk. Met behoud van de wisseling tussen scènes die zich afspelen in de 18e eeuw met die in de 20e eeuw blijft men trouw aan de stijl uit de eerdere seizoenen. Al blijven we gaandeweg het seizoen steeds meer in de 18e eeuw, wat logisch is gezien de verhaalontwikkeling. In de eerste afleveringen komt een aantal oude bekenden langs, die op dat moment weinig hout snijden. Pas later in het seizoen wordt hun rol duidelijk en hebben zo ook toegevoegde waarde. De afleveringen worden gedurende het seizoen steeds sterker en door de uitstekende cliffhangers wil je meteen door naar de volgende aflevering. Het blijft echter tot het einde gissen naar de afloop. Pas in de laatste aflevering komen de losse eindjes samen, waaronder ook elementen die in het begin van het seizoen al gepland werden. Niet elke verhaallijn wordt even goed afgerond, maar dat schept weer mogelijkheden voor het volgende seizoen, waarvoor de opnames al in volle gang zijn. Naar verwachting wordt de eerste aflevering van seizoen 5 in 2019 nog uitgebracht. We kunnen niet wachten.

Genre: Avontuur, Drama, Televisie
Speelduur: 733 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Deens, Engels, Fins, Frans, Noors, Zweeds
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609640366

• Audiocommentaren
  • Gag reel
  • Deleted & Extended Scenes
  • Outlander Untold
  • People of Worth: The Frasers
  • Here in the New World
  • Nothing is Lost: A Look Back
  • Training Rollo

De afleveringen van Outlander – Seizoen 4 zijn te bekijken in het originele 1.78:1 beeldformaat. De serie staat op vijf dubbellaags discs, die elk voor zo’n 40GB zijn beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. De beeldkwaliteit is er per seizoen op vooruit gegaan en dat is nu ook weer het geval. Seizoen 4 ziet er prachtig uit. Erg gedetailleerd en contrastrijk, met een uitstekend zwartniveau. De kleuren zijn prima verzadigd en de landschappen komen daardoor ook fenomenaal over op het scherm. Een groot deel van de serie is gedraaid door de Belgische cameraman Stijn van der Veken en die verdient daarvoor een dikke pluim. De beelden zijn prachtig. Waar de hoge resolutie van de Blu-ray Disc wat afbreuk aan doet zijn de scènes waarin duidelijk met blue screen is gewerkt. De overgangen tussen voor- en achtergrond zijn vaak goed zichtbaar, met name in de scènes op de rivierboot. Het is slechts een kleine smet op een verder vlekkeloze beeldtransfer. Het zal moeilijk worden om dit bij het 5e seizoen te overtreffen.

Er staan een paar geluidstracks op de Blu-ray Disc van Outlander – Seizoen 4, maar er is maar een lossless track aanwezig en dat betreft een Engelstalige DTS HD-Master Audio 5.1-track. Naast het beeld is het ook voor het geluid weer smullen. Dit seizoen kent veel minder actiescènes en eigenlijk helemaal geen veldslagen, maar toch is er nog voldoende dynamiek in het geluid aanwezig, al heeft het LFE-kanaal niet zo heel veel werk te verzetten. Maar de surroundkanalen doen continu mee en zorgen ervoor dat je midden in het geluidsbeeld zit. Dialogen klinken mooi vol en natuurlijk en zijn uitstekend te volgen. Op een paar specifiek gekozen momenten na komen ze allemaal uit de centerspeaker. Geluidseffecten en omgevingsgeluiden vullen alles mooi aan tot een geheel. De muziek van Bear McCreary heeft een iets Amerikaanser tintje gekregen, meer country-achtig, maar is nog steeds sfeervol. Alleen doet een scène bij de Indianen door de keuze van Samuel Barber’s Adagio for Strings wel erg aan de film Platoon denken.

De uitgave van Outlander – Seizoen 4 bevat 13 afleveringen, verdeeld over 5 discs. Deze uitgave staat boordevol extra’s, waarvan de meeste op de 5e disc staan. Alle extra’s zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Disc 1

Elke aflevering heeft een audiocommentaar. Op de eerste disc zijn dat voor America The Beautiful door producenten Toni Graphia en Matthew B. Roberts. Voor Do No Harm zijn dat producenten Toni Graphia en Luke Schelhaas en voor The False Bride zijn het weer Toni Graphia en Matthew B. Roberts.

Outlander Untold: Young Ian Wins Rollo (5 min)
De eerste van vier bonus scènes, die elk iets meer informatie geven over een bepaalde gebeurtenis. Het is geen verwijderde scène, want ze waren niet bedoeld voor het verhaal, maar zorgen zo wel voor een compleet beeld. In deze eerste scène . Eventueel te bekijken met audiocommentaar.

Disc 2

Op de tweede disc staan weer drie afleveringen met audiocommentaar. Voor Common Ground wordt dat ingesproken door assistent van de producent Maril Davis en Toni Graphia. Voor Savages is dat gedaan door  Matthew B. Roberts en regisseuse Denise Di Novi. Voor Blood of My Blood spreekt nogmaals Matthew B. Roberts, nu met producente Shaina Fewell.

Outlander Untold: Lord John & William (4½ min)
De jonge William denkt nog veel aan zijn moeder, in tegenstelling tot zijn vader, Lord John. Maar Lord John heeft veel van zijn dromen op moeten geven om voor William te kunnen zorgen. Toch mag William nooit stoppen met dromen.

Deleted & Extended Scenes (6 min)
Met een introductie door producent/bedenker Ronald D. Moore. Twee scènes, een korte en een langere, die bij Blood of my Blood horen.

Disc 3

Ook hier weer commentaren bij alle drie de afleveringen. Bij Down the Rabbit Hole zijn dat Maril Davis en Toni Graphia. Voor Wilmington zijn het producenten Toni Graphia en Luke Schelhaas en voor The Birds & The Bees Toni Graphia en Matthew B. Roberts.

Deleted & Extended Scenes (9 min)
Met een introductie door producent/bedenker Ronald D. Moore. Twee verwijderde scènes die bij Down the Rabbit Hole horen.

Disc 4

Op deze disc staan twee afleveringen en de commentaren zijn gedaan voor The Deep Heart’s Core door producenten Matthew B. Roberts en Luke Schelhaas. Bij If Not for Hope zijn Maril Davis en Toni Graphia weer aan het woord.

Deleted & Extended Scenes (9 min)
Met een introductie door producent/bedenker Ronald D. Moore. Dit keer drie scènes die niet in de serie zitten, oorspronkelijk bedoeld voor de aflevering The Deep Heart’s Core.

Outlander Untold: Unwanted Houseguests (4 min)
Marsali krijgt bezoek van twee broers die niet alleen de huur komen innen, maar ook genoegdoening willen voor een akkefietje waarbij een van de twee broers een flinke kneuzing aan z’n oog heeft overgehouden.

Disc 5

Op deze disc staan de laatste twee afleveringen en de commentaren zijn zowel voor Providence als voor Man of Worth ingesproken door Maril Davis & Toni Graphia.

Outlander Untold: Tea for Two (6 min)
De verstandhoudingen in de 18e eeuw op de plantages waren zeer duidelijk. Je had de slaven en je had de landeigenaren. De slaven mochten zich nooit te goed doen aan de luxe van de landeigenaren. Thee was voor de gasten en de eigenaars, maar nooit voor de slaven.

Deleted & Extended Scenes (5½ min)
Met een introductie door producent/bedenker Ronald D. Moore. Twee scènes, een korte en een langere, die bij Man of Worth horen

Gag reel (5½ min)
Bloopers, grappige gezichten en (vooral) versprekingen. En dan komt het F-woord nog wel eens over de lippen.

Outlander Untold: Through the Stones (10 min)
Dit is niet nog een achtergrondverhaal, maar hier laat men zien hoe deze vier scènes tot stand zijn gekomen en waarom deze scènes zijn gekozen.

People of Worth: The Frasers (9½ min)
Producent Toni Graphia, acteurs Sam Heughan en Catrionia Balfe samen met bedenker Ronald D. Moore praten over de veranderingen in de relatie tussen Claire en Jamie. In vergelijking met de vorige seizoenen is familie een belangrijk(er) onderdeel in hun leven en hun relatie geworden.

Here in the New World (9 min)
De serie speelt zich in Noord Amerika af (de Blue Ridge Mountains in North Carolina met name), maar ze is volledig in Schotland opgenomen. De gelijkenissen zijn bijzonder tussen de twee regio’s. Het is in Schotland alleen wel wat kouder dan in North Carolina. Ook legt men de link tussen de 20e eeuw en de 18e eeuw, welke gebruiken kun je in de 18e eeuw nog toepassen, welke moet je aanpassen. In dit seizoen zien we ook Indianen en in dit item wordt verteld over hun culturen en hoe die verwerkt zijn in de serie.

Nothing is Lost: A Look Back (8½ min)
Leden van de cast en crew kijken terug op de vorige seizoenen. Halen herinneringen op en vertellen wat voor hun de mooiste of meest memorabele scènes waren. Ook komt de casting aan bod en de inmiddels flinke fanbase die de serie gecreëerd heeft.

Training Rollo (1½ min)
In de serie is hond Rollo onafscheidelijk bij de jonge Ian (John Bell). John vertelt over de training die ze samen gedaan hebben.

Jamie en Claire zijn met hun gezelschap gestrand in Amerika. Ze zoeken naar mogelijkheden om terug te gaan naar Schotland, maar ze blijven noodgedwongen in de Nieuwe Wereld. Ze krijgen de mogelijkheid om hun eigen landgoed te beginnen; Fraser’s Ridge. Het vierder seizoen van Outlander begint wat traag en heeft wat last van lange dialoogscènes, maar gaandeweg gaat het tempo omhoog en stijgt de spanning. Om weer als vanouds met een climax te eindigen. De Blu-ray Disc-uitgave van het vierde seizoen van Outlander heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en een zeer mooi pakket aan extra’s. Niet te versmaden voor de fans.