2 Fast 2 Furious

20-05-2020

6.5

2 Fast 2 Furious (UHD)

Ex-agent Brian O'Conner (Paul Walker) moet zelf op de vlucht voor de politie nadat hij een verdachte opzettelijk heeft laten gaan. Hij houdt zich schuil in het wereldje van de illegale straatraces waar hij zijn geldt weet ter verdienen met het winnen van races. Hij wordt echter opgepakt na een race en wordt gedwongen om undercover voor de FBI te werken, anders wacht hem de gevangenis. Door deze speling van het lot wordt Brian weer partners met een oude vriend van hem, Roman Pierce (Tyrese Gibson) die in ruil voor het undercoverwerk wordt verlost van zijn elektronische huisarrest. De twee gaan dus tegen wil en dank aan de slag om zo van hun strafblad af te komen. Dat verandert echter al snel als ze hun bedrijfsauto's te zien krijgen. Brian krijgt de beschikking over een Lancer EVO VII terwijl Roman een Mitsubishi Eclipse Spyder mag rijden. Deze auto's hebben ze nodig omdat een grote drugdealer in Miami, Verone, op zoek is naar chauffeurs die transporten voor hem kunnen verzorgen. Al snel krijgen ze de baan en is aan hen de taak om samen met de mooie Monica Fuentes (Eva Mendes) te zorgen dat Verone gepakt kan worden.

2 Fast 2 Furious is het vervolg op de zeer succesvolle actiefilm The Fast And The Furious. Hoofdrolspeler Paul Walker keerde terug voor de tweede film, Vin Diesel bedankte waardoor er een script werd geschreven waarin zijn personage niet meer voorkwam. 2 Fast 2 Furious gaat weliswaar verder waar het eerste deel stopte, maar het verhaal en ook de toon van de film is heel anders. Dit komt niet in de laatste plaats doordat het tweede deel werd geregisseerd door (de helaas intussen overleden) John Singleton, die eerder onder andere tekende voor de regie van Boys in the Hood. Ook zien we in deze film de introductie van het personage Roman Pearce (Tyrese Gibson) die in latere vervolgen weer terugkeert om zo de connectie tussen alle films te behouden. In deze tweede film draait het veel minder om de auto's dan in de eerste film, zo ontbreken de karakteristieke quarter-mile races in deze film en draait het geheel wat meer om het verhaal dan om de auto's. Dat verhaal is overigens redelijk, maar niet meer dan dat. In een film in dit genre kunnen we uiteraard rekenen om flinke plotgaten en grote onwaarschijnlijkheden. Als we die op de koop toenemen is 2 Fast 2 Furious best een leuke film met mooie mensen, mooie auto's en veel actie. Een popcornfilm pur-sang.

2 fast 2 Furious is eerder op DVD uitgebracht en daar hebben we hier een recensie van. Later werd de film op Blu-ray disc uitgebracht. Recent is er een UHD+BD-uitgave gekomen met de bestaande Blu-ray Disc en een nieuwe UHD. De BD is hetzelfde als de eerste uitgave, de UHD heeft een nieuwe 4K-transfer en een geupgrade audiotrack gekregen. Deze uitgave wordt hier besproken.

Jaar: 2003
Speelduur: 103 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase