Farewell, The

Jasper Loos
22-06-2020

8

Farewell, The (Blu-ray)

Nadat de Chinees-Amerikaanse Billi (Awkwafina) te horen krijgt dat haar grootmoeder terminale longkanker heeft gaat ze met enige tegenzin terug naar haar geboorteland. Ze weet niet of ze haar emoties onder controle kan houden. Voor haar vertrek krijgt ze namelijk te horen dat de hele familie besloten heeft niks tegen de zieke Nai Nai te zeggen. Er is een gezegde in China; ‘als mensen kanker krijgen gaan ze dood. Niet vanwege de kanker, maar de angst ervoor.’ De familie gebruikt een geïmproviseerde bruiloft als dekmantel om afscheid van haar te nemen voordat ze, zonder het zelf te weten, komt te overlijden.

The Farewell begint met de tagline ‘based on an actual lie’. Een goed gevonden grapje - gezien het verhaal waargebeurd is én het draait om een leugen - maar vooral een prachtige samenvatting van de film. Leugen na leugen stapelt zich op in dit komische drama. Het begint gelijk met de openingsscène; Billi belt met haar grootmoeder Nai Nai vanaf de straten van New York. Ze belooft haar oma dat ze een sjaal om heeft, terwijl de warmte dat niet behoeft. Haar grootmoeder liegt door te zeggen dat ze bij haar zus thuis is, terwijl ze in werkelijkheid in de lobby van het ziekenhuis zit. Het begint met zulke kleine leugens, maar als snel volgt de grootste van allemaal. Nai Nai’s zus liegt door te zeggen dat er niks aan de hand is, terwijl er zojuist longkanker is geconstateerd. Al snel bewaart de hele familie het geheim en wordt er een bruiloft georganiseerd die in werkelijkheid fungeert als een vroege begrafenis. De hoofdvraag is duidelijk; is liegen toegestaan als het bedoeld is om iemand te beschermen? Als kijker krijg je de ruimte hier je eigen mening over te vormen. Je bekijkt alles door de ogen van Billi, die tussen twee culturen in staat; de Chinese, waar het achterhouden van zulke informatie vaker gebeurt, en de Amerikaanse, waar dit zeer ongepast is. Dit maakt het conflict niet simpeler, maar wel extra relevant.
Wat de film bijzonder maakt zit hem in de tagline; het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Regisseuse Lulu Wang heeft precies hetzelfde meegemaakt. Haar grootmoeder, op wie het hele verhaal is gebaseerd, is in 2013 gediagnostiseerd met kanker. Ze organiseerden een bruiloft en hielden de waarheid voor haar achter. Zelfs tijdens het maken van de film en het bezoeken van de set, wist ze niet dat het verhaal over haar ging. Haar eigen zus, Little Nai Nai, speelde zichzelf. Na het uitkomen van de film kreeg ze een recensie te lezen waarin de waarheid stond beschreven. Zes jaar na de diagnose was ze nog steeds in leven. Beslis zelf maar; heeft de familie er goed aan gedaan te liegen?

Regisseur

Lulu Wang

Acteurs

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2019
Speelduur: 100 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Engels/Mandarijn
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461876966

The Farewell wordt op Blu-ray gepresenteerd met een beeldformaat van 2.35:1, 1080p resolutie en MPEG-4 AVC video-codec. Het is een simpele, maar heldere uitgave, afgezien van wat grain. Deze is vooral tijdens lichtere scènes te zien, maar leidt gelukkig niet zo af tijdens het kijken van de film. Donkere scènes verliezen wat detaill, maar de kleuren - die deze film genoeg bevat - springen van het scherm. In dat opzicht komt de film goed tot z'n recht.

The Farewell is voorzien van DTS-HD Master Audio 5.1. De hoofdtaal is Mandarijn, echter wordt op de achterkant van de hoes enkel de additionele Engelse taal (naast de Franse na-synchronisatie) vermeld. De uitgave bevat een heldere geluidskwaliteit. Hoewel de film geen opvallende sound-design heeft, zeker op het gebied van surround, bevat de blu-ray een 5.1 surround-mix. Enkel muziek en omgevingsgeluid is (subtiel) over de achterste speakers te horen. De subwoofer komt nauwelijks in het spel voor. Al met al komen de prachtige sound-design en muziek heel goed tot hun recht.

Helaas bevat deze Blu-ray uitgave geen extra's, alsmede een scène selectie. Bij het opstarten van de disc krijg je enkel de keuze voor gesproken taal en ondertiteling, waarna de film direct begint.

Wanneer bij Nai Nai longkanker wordt geconstateerd houdt haar hele familie dit voor haar geheim. Vooral haar kleindochter Billi heeft hier heel veel moeite mee en kampt met de relevante hoofdvraag; mag je liegen als het bedoeld is om iemand te beschermen? Regisseuse Lulu Wang benadert dit conflict op verschillende, zeer interessante manieren en geeft de kijker de ruimte hier zelf over na te denken. De Blu-ray Disc-uitgave is simpel, helaas niet voorzien van extra’s, maar met een vrij heldere beeld- en geluidskwaliteit. Helaas wel een slordige fout op de hoes en disc; hoewel de Kijkwijzer-leeftijd 12+ is, staat op de hoes AL en disc 16+ gedrukt. Ook is de vermelde taal op de hoes niet helemaal correct. Naast Frans staat er Engels vermeld, maar de belangrijkste taal die er wordt gesproken is Mandarijn.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door The Searchers.