Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1

01-12-2021

9
UHD

Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1 (UHD)

Na de dood van Perkamentus kan niemand er meer omheen: Heer Voldemort is terug en heeft alweer een aardige kring Dooddoeners om zich heen verzameld. Voor Harry Potter (Daniel Radcliffe), Ron Wemel (Rupert Grint) en Hermelien Griffel (Emma Watson) is het duidelijk dat teruggaan naar Zweinstein voor een nieuw schooljaar geen optie is. Ze besluiten met zijn drieën op zoek te gaan naar de resterende Gruzielementen en moeten een manier zien te vinden hoe ze deze kunnen vernietigen. Harry komt erachter dat hij eigenlijk maar heel weinig weet van Perkamentus. Perkamentus heeft hen alle drie iets nagelaten, maar ze moeten nog ontdekken hoe deze dingen hen kunnen helpen in hun zoektocht. Ondertussen moeten ze uit de handen van de Bloedhonden zien te blijven. Deze aanhangers van Voldemort jagen op alle halfbloedtovernaars en andere ongewenste personen, waarvan Harry nummer 1 is op de lijst.

Harry Potter en de Relieken van de Dood - deel 1 is het zevende deel uit de Harry Potter-serie. Het is gebaseerd, net als de eerdere delen, op de gelijknamige boeken van J.K.Rowling. Steven Kloves heeft net als de eerdere delen de boeken bewerkt tot scenario. De regie is in handen van David Yates, die ook deel 5 en 6, Harry Potter and the Order of the Phoenix en Harry Potter and the Half-Blood Prince heeft gemaakt. Het zevende boek van Rowling is in twee films opgedeeld. Sommige beweren dat die keuze vooral een financiële was, maar dat betwijfel ik. Het boek heeft zo veel lagen en verhaallijnen die bij elkaar komen, dat het ondoenlijk was dit in één film bij elkaar te brengen. Nu al worden veel van de onderliggende lijntjes, die wel in het boek prachtig bij elkaar komen, in de film niet gebruikt of genoemd. Toch is het boek goed bewerkt, omdat het verhaal ook voor degenen die de boeken niet hebben gelezen nog steeds goed te volgen is. Toen ik de film de eerste keer zag miste ik wel een aantal scènes uit het boek die het verhaal net even wat meer humor en lichtvoetigheid hadden kunnen geven. Door deze scènes niet in de film te gebruiken wordt het verhaal nog donkerder en serieuzer. Op zich geen verkeerde keuze en het werkt in de film heel goed, maar ergens is het ook wel weer jammer. De acteurs zijn wederom gegroeid in hun rol en in hun acteerprestaties. De complimenten die ik de acteurs Radcliffe, Grint, Watson en Wright maakte in de recensie van Harry Potter and the Halfblood Prince gaan ook voor deze film zeker weer op. Deze film is wel soberder, omdat zich niet zoveel scènes afspelen met veel andere mensen dan Harry, Ron en Hermelien, maar het is wederom spannend en het duistere en eenzame uit het boek komt ook in de film goed tot uiting.
Cameraman Bruna Delbonnel, die het camerawerk van de vorige twee Harry Potter-films verzorgde, was bang in herhaling te vallen. Voor deze film en ook voor het nog uit te komen tweede deel is Eduardo Serra gevraagd de camera te bedienen. Dat doet hij erg goed. De natuurbeelden zijn prachtig en erg sfeervol en ook de magische scènes zijn mooi in beeld gebracht. Ook componist Nicholas Hooper van deel 5 en 6 heeft bedankt voor de eer voor deze twee laatste films. Hij vond de druk op zijn gezin tijdens de opnames van deze films te groot. Ervoor in de plaats is de zeer ervaren componist Alexandre Desplat gekomen (The King's Speech, Fantastic Mr. Fox). Het kan niet gezegd worden dat het echt opvalt dat iemand anders de muziek heeft geschreven, maar dat is misschien juist alleen maar goed. Het is tenslotte een serie.
Dit deel zou trouwens in 3D worden uitgebracht, maar in laatste instantie is daar toch van afgeweken. Het bleek te ingewikkeld om dat op het laatste moment nog voor elkaar te krijgen. Nu zal het tweede deel en tevens het allerlaatste deel van de serie rondom Harry Potter, wél in 3D worden uitgebracht. Releasedatum in Nederland op 14 juli 2011.
Voor fans van Harry Potter is Harry Potter en de Relieken van de Dood - deel 1 uiteraard een must. Het is, net als met het boek, knap hoe dit verhaal in elkaar steekt. Dat het na zes films (zes boeken) nog steeds spannend is en je nog steeds aan het boek of het beeld gekluisterd zit om te weten hoe het gaat eindigen. Als je het boek hebt gelezen weet je dat natuurlijk wel, maar hoe zullen ze dat allemaal in beeld hebben gebracht? Hulde aan Rowling en hulde aan de filmmakers.

Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1 heeft in de jaren al verschillende uitgaven gekregen op DVD, en Blu-ray Disc. Ook is de film op UHD uitgebracht. Voor het 20-jarig jubileum van de eerste film is er een speciale Anniversary Collection - Train Edition uitgebracht, met alle films op UHD en BD, met daarbij vele schijfjes aan extra's ook ook een boekje, kaartjes en filmposter. Dit alles is verpakt in een kartonnen "Zweinstein-Express", de bekende trein uit de films. In de set zitten 3 dikke keepcases: één met alle films op UHD, één met alle films op Blu-ray Disc (inclusief de extra BD met The Harry Potter Magical Movie Mode van de eerste film), en in de derde keepcases zitten alle BD's met de extra's. In de recensies van de afzonderlijke films uit deze collectie wordt de UHD+BD-combinatie besproken, omdat die op deze wijze ook los wordt verkocht. In de recensie van de Train Edition worden de BD's uit de derde keepcases besproken, namelijk alle extra's. In deze recensie wordt dus de UHD+BD-uitgave besproken. De BD die is bijgevoegd is de Ultimate Collector's Edition, waarop helaas slechts twee extra's staat. Deze editie wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Familie, Fantasy
Jaar: 2010
Speelduur: 146 min
Verpakking: UHD keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • DTS:X - Engels
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
EAN: 5051889604914

• Maximum Movie Mode
  • Focus Points

UHD
Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1 krijgt op UHD een geupscalede 4K-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 en met HDR10-beeldverbetering. De transfer is er goed, vooral op het gebied van scherpte en detaillering. De films worden steeds donkerder van toon, en dat zie je ook in het (gebrek aan) gebruik van kleuren en de vele donkere scènes is slecht verlichte kamers en grotten. HDR10 gaat hier erg goed mee om en zo zie je een mooie schakering van kleuren en veel schaduwdetail.

Blu-ray Disc
De Blu-ray Disc van Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1 krijgt een 1080P HD-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat. De transfers op de BD's verbeteren naar mate de jaren van Harry Potter verstrijken en ook deze is geen uitzondering. Een prima BD-transfer op het gebeid van scherpte, kleuren, contrast en schaduwdetail.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD
Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1 ukrijgt op UHD een uitstekende DTS:X-audiotrack mee in de oorspronkelijke Engelse. Een erg actieve en agressieve track met volop surroundactiviteit over alle kanalen, inclusief het hoogtekanaal. Een erg sterke track die goed wordt ondersteund in het laag door de subwoofer.

Blu-ray Disc
Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1 krijgt op BD een prima DTS-HD MA 5.1-track mee. Zoals verwacht wat meer directioneel ingesteld maar een erg goede track. Dialogen zijn netjes verstaanbaar en alle effecten worden goed verspreid over alle kanalen. Een prima audiotrack.

Op zowel de UHD als de BD staat een Nederlandse audiotrack in Dolby Digital 5.1.

Zoals bekend staan er geen extra's van Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1 op de UHD, en de BD heeft helaas weer alleen de extra's van het eerste schijfje van de Ultimate Edition (alleen uitgebracht in Amerika). De 3D-uitgave van deze film die in Nederland is uitgeracht bevat ook een derde schijf met extra's (en is dezelfde als het schijfje in de Ultimate Edition-uitgave).

Maximum Movie Mode
PiP-optie waarbij je als kijker veel achtergrondinformatie kan bekijken over het maken van de film.

Focus Points
Het bestaat uit aantal korte ‘making of’ featurettes. De featurettes behandelen aan de hand van een specifieke scène diverse onderwerpen die met de filmproductie te maken hebben. Alle featurettes zijn los te bekijken of aaneengesloten af te spelen. Een andere optie is om de ‘focus points’ tijdens het kijken naar de film te bekijken. Tijdens de film verschijnt dan op gezette momenten een gouden disc symbool in beeld. Druk je dan op enter, dan wordt de bewuste featurette afgespeeld, waarna de film weer verder gaat.

Voldemort´s krachten worden steeds sterker. Nu hij ook het ministerie van magie in zijn macht heeft, lijkt niets hem meer te kunnen stoppen. Aan Harry, Ron en Hermelien de taak om het werk van Perkamentus voort te zetten. Er gebeuren echter een aantal dingen waar zelfs Harry niet op had gerekend... Regisseur David Yates zet in Harry Potter en de Relieken van de Dood - deel 1 wederom een mooi en sfeervol werk neer. Het Harry Potter sausje is niet meer zo opvallend als de eerdere delen, maar is toch nog voldoende aanwezig om de Potter-fans tevreden te houden. Wel krijg je de indruk dat dit deel een flinke aanloop is naar deel twee. De UHD+BD-uitage is technsich wederom erg goed, maar helaas zonder al teveel extra's.