Silverstar

27-10-2022

7

Silverstar (DVD)

Een aantal jaren na haar overwinning met Whitestar, runt Megan (Britt Dekker) haar eigen manege. Als Whitestar's zoon, het jonge paard Silverstar, bij een stalbrand van schrik het bos in galoppeert, wordt hij gevonden door de 16-jarige Esmee. De twee hebben gelijk een bijzondere klik. Na de brand krijgt Megan hulp aangeboden van paardenhandelaar Carina, maar is zij wel te vertrouwen? Esmee komt erachter dat er vreemde dingen gebeuren, maar niemand wil naar haar luisteren. Om Silverstar te redden, ziet ze geen andere optie dan met het paard op de vlucht te slaan. Samen moeten Esmee en Silverstar zien te overleven in de natuur.

De film Silverstar komt voornamelijk uit de koker van Britt Dekker, de TV-persoonlijkheid met een absolute voorliefde voor paarden. Silverstar is een vervolg op de film Whitestar uit 2019, waar Britt Dekker ook al in meespeelde. Ook in Silverstar speelt ze een rolletje, maar het gaat vooral om het verhaal van het meisje Esmee en het paard Silverstar. De film draaide in december 2021 in de bioscopen en dat was een ongemakkelijke timing, want net toen de film uitkwam, werden de bioscopen gesloten vanwege een oplevende Corona-golf. De film draait nu op Netflix en is ook op DVD verkrijgbaar. Het is een typische jeugdfilm met een beperkte scope aan verhaal, diepgang en verschillende mate van emoties. Het is voor de jeugd zeker een leuk avontuur om te bekijken en de productie ziet er verder verzorgd uit. De film duurt ook niet al te lang, dus de verveling slaat niet zo snel toe. Silverstar is een leuke jeugdfilm waarvan vooral paardenliefhebbers erg goed van zullen gaan genieten.

Genre: Avontuur, Jeugd
Jaar: 2022
Speelduur: 86 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
EAN: 8719372015773

• Behind the Scenes

Silverstar staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39 anamorf op DVD. Maar de kwaliteit is helaas niet heel erg goed, en dat is best vreemd voor een moderne speelfilm met een speelduur van minder dan anderhalf uur. Kleuren zijn best in orde, maar de scherpte is best matig, helaas. En dat is vermoedelijk te wijten aan de extra die op de DVD staat, namelijk een Behind the Scenes-featurette van bijna een uur. En dat is toch totaal bijna 2,5 uur aan beeldmateriaal op een enkele DVD, en dan moet de kwaliteit helaas wel wat inboeten. De DVD is verder prima kijkbaar en er zijn geen echte verdere grote compressieblokken of artefacten aanwezig, maar dit had een stuk beter kunnen zijn.

Silverstar krijgt een prima Dolby Digital 5.1-track mee in de oorspronkelijke Nederlandse taal. De track klinkt verder prima, maar niet opzienbarend. Alles is netjes verstaanbaar en de track heeft bij tijd en wijlen best een surround-achtige beleving.

Silverstar bevat één extra die Nederlands is gesproken.

Behind the Scenes (52 min)
Een behoorlijk lange making-of, met veel beeldmateriaal gemaakt via vlogs van bedenkster en medespeelster Britt Dekker.

Een aantal jaren na haar overwinning met Whitestar, runt Megan (Britt Dekker) haar eigen manege. Als Whitestar's zoon, het jonge paard Silverstar, bij een stalbrand van schrik het bos in galoppeert, wordt hij gevonden door de 16-jarige Esmee. De twee hebben gelijk een bijzondere klik. Na de brand krijgt Megan hulp aangeboden van paardenhandelaar Carina, maar is zij wel te vertrouwen? Silverstar is een leuke jeugdfilm waarvan vooral paardenliefhebbers erg goed van zullen gaan genieten. Silverstar krijgt op DVD helaas een matige beeldkwaliteit die gebukt gaat door een hoge compressie in verband met de aanwezigheid van een lange extra op de DVD. Audio is verder prima. Voor fans van de film wel een aanrader, want de DVD is voorderest prima bekijkbaar.