Poltergeist

16-11-2023

7

Poltergeist (UHD)

De familie Freeling woont in één van de eerste woningen in een nieuw aangelegde buitenwijk. Vader Steve Freeling (Craig T. Nelson) verkoopt alweer de huizen voor de volgende fase van de nieuwbouwwijk. Als Steve op een dag thuiskomt, lijkt zich een vreemd fenomeen in hun huis te voltrekken. Stoelen die vanzelf bewegen en bestek dat vanzelf ombuigt. Op een vreemde wijze wordt de jongste telg van het gezin, Carol Anne Freeling (Heather O’Rourke) aangetrokken door het sneeuwbeeld van de televisie. Die nacht tijdens een hevige storm lijkt het alsof hun zoon Robbie (Oliver Robins) in een oude boom wordt gesleurd. Carol Anne blijkt plots verdwenen te zijn. In de slaapkamer van Carol Anne is het een chaos van rondvliegende voorwerpen. Moeder Diane Freeling (JoBeth Williams) hoort de stem van haar dochter in het sneeuwbeeld van de televisie. Steve schakelt de hulp van drie paranormale experts in, die met meetapparatuur de aanwezigheid van iets vreemd aantonen.

Als je tien mensen vraagt van wie de film Poltergeist is, is de kans zeer groot dat al deze mensen regisseur Steven Spielberg zullen noemen. Steven Spielberg heeft inderdaad het verhaal en het script voor de film geschreven. Tevens heeft hij de film geproduceerd. Maar Steven Spielberg is niet de regisseur. Die eer viel de minder bekende Tobe Hooper ten deel. Duidelijk is echter wel dat Steven Spielberg een grote invloed heeft gehad op de regie van de film. Want in alles ademt de film toch de kenmerken van Steven Spielberg uit. Bij enkele scènes zijn duidelijke parallellen te trekken met Spielberg’s E.T., de film die Steven Spielberg in hetzelfde jaar als Poltergeist maakte. Acht jaar voor Poltergeist maakte regisseur Tobe Hooper de horrorfilm Texas Chain Saw Massacre. En vier jaar na Poltergeist maakte hij het vervolg op deze horrorklassieker. Hooper maakte daarna vooral horrorachtige TV producties. Goed, terug naar Poltergeist. Het verhaal van Poltergeist begint heel vriendelijk en onschuldig. De focus ligt op het typische Amerikaanse gezin en de eerste voorvallen lijken eerder komisch dan bedreigend. Maar al snel verandert de sfeer van de film en krijgen de thriller en horror aspecten steeds meer de overhand en worden ook steeds bedreigender. Met name dit laatste zal vooral te danken zijn aan Tobe Hooper. Dat laatste heeft er trouwens ook voor gezorgd dat de film een 16 en ouder leeftijdsadvies kreeg.
De special effects in de film zijn verzorgd door Industrial Light & Magic. Met de wetenschap dat de film alweer ruim 40 jaar oud is, zien deze special effects er zonder meer overtuigend uit. Voor de filmmuziek werkt Steven Spielberg meestal samen met componist John Williams. Voor Poltergeist is de filmmuziek afkomstig van de bekende componist Jerry Goldmith. Maar ook in de filmmuziek is de invloed van Steven Spielberg merkbaar. De filmediting is gedaan door Michael Kahn, de vaste filmeditor van Steven Spielberg. Op de IDMB staat Steven Spielberg voor Poltergeist ook als ‘uncredited’ filmeditor te boek. Zowel de visuele - als de geluidseffecten en de muzikale filmscore kregen in 1983 een Oscar nominatie. Door de Amerikaanse “Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films” werd Poltergeist als beste horrorfilm uitgeroepen. Het succes van Poltergeist leidde tot de onverbiddelijke vervolgen. In 1986 kwam Poltergeist II: the Other Side uit en in 1988 Poltergeist III. Zoals gebruikelijk kunnen de vervolgen niet wedijveren met het origineel.

In 2007 verscheen Poltergeist met geheel gerestaureerde beeld en geluid op een “25th Anniversary Editie” DVD uitgave. Beeld en geluid van de film waren voor deze heruitgave geheel digitaal opgeknapt. Daarmee is ook de basis gelegd voor de uitgave van de film op Blu-ray Disc, en deze bespreking kan je hier nalezen. Recent is de film ook op een 4K UHD+BD uitgebracht met de film opnieuw geremasterd in 4K. deze wordt gepresenteerd op een 4K UHD én op een in 1080p geremasterde Blu-ray Disc. De keepcases van de 4K UHD+BD-uitgaven van The Lost Boys, The Shining en Poltergeist zijn samengevoegd in een verzamelbox.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 1982
Speelduur: 114 min
Verpakking: UHD keepcase
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 5051888262443

• UHD: Geen

Poltergeist is een nogal donkere film met veel scènes in donkere en slecht verlichte ruimtes. Deze UHD geeft ze fantastisch weer in 4K. Scherpte is optmiaal, alhoewel de film zelf wel wat softe scènes heeft. Verder heeft deze 4K-transfer een stabiel en strak beeld met goed contrast. Een prima transfer.

Ook de geremasterde Blu-ray Disc van Poltergeist ziet er prima uit. scherpte is goed, Contrast prima en verdere detaillering in de meer donkere scènes zijn ook meer dan prima.

De 4K UHD van Poltergeist heeft een upgrade gekregen in audio, namelijk met een object-based Dolby Atmos-track met een Dolby TrueHD 7.1-track als basis. De track klinkt erg goed, en er zijn vooral veel subtiele geluiden die over alle kanalen gaan, en die versterken alleen maar de sfeer van de film. Een mooie upgrade ten opzichte van de lossless track.

Er staan geen extra's op de 4K UHD, deze staan allen op de Blu-ray Disc.

In Poltergeist krijgt de familie Freeling te maken met een vreemd verschijnsel in hun nieuwbouw huis. Wat begint als een vreemd onschuldig fenomeen, wordt al gauw een nachtmerrie als hun jongste dochter wordt meegesleurd naar een spookachtige leegte. De familie schakelt de hulp van drie paranormale experts in, die met meetapparatuur de aanwezigheid van iets vreemd aantonen. Poltergeist is een klassieker onder de horrorthrillers. Het verhaal voor de film is geschreven door Steven Spielberg, die ook de film produceerde. De film is geregisseerd door Tobe Hooper, al is de invloed van Steven Spielberg wel zeer goed te zien.