Detective Knight: Independence

29-11-2023

7

Detective Knight: Independence (Blu-ray)

Rechercheur James Knight krijgt op het laatste moment een andere zaak van zijn meerdere toegewezen. Een ambulancemedewerker dreigt de festiviteiten van de stad in gevaar te brengen. De misleide burgerwacht, die politieagent speelt met een gestolen pistool en uniform, heeft zijn redenen om de boel op stelten te zetten. Redenen die Knight persoonlijk treffen.

Detective Knight: Independence is de derde en laatste film uit de Detective Knight-trilogie, na Rogue en Redemption. Het is direct te zien dat regisseur Edward Drake een andere stijl voor de film wilde hebben. Aan het begin van de film zie je (weer) een bankoverval, maar dit keer vanuit een first-person's perspectief, compleet met geweer dat voor je zicht uitsteekt. Het ziet er een beetje knullig uit, want het geweer steekt gewoon uit zonder te bewegen, ook als zijn kompanen voor of lang hem heen lopen (en het is bekend dat je altijd je geweer opzij of omhoog steekt als een kompaan langs je beweegt). Een andere afwijkende stijlkeuze is het werken met splitscreen in bepaalde scènes. Dat werkt soms wel en soms niet. Voor het verhaal is het niet echt nodig, want dat wordt per segment verdeeld over de film en het is niet zo dat er verschillende narratieven langs elkaar heenlopen en je daarvoor split screen zou kunnen inzetten. Verder richt de film zich in eerste instantie voornamelijk op 2 ambulance medewerkers waarvan er eentje radicaliseert vanwege pesterijen, en zo het recht in eigen hand neemt. Zijn collega is uiteindelijk de dupe, en staat erg dichtbij Knight, en dat is de reden dat hij betrokken wordt bij het conflict. de acteerprestaties van de rest van de cast zijn aardig, maar niet om naar huis te schrijven. De enige die echt zijn best doet en nog wel goed naar voren komt is Jack Kilmer als Dezi (inderdaad, de zoon van Val Kilmer). Ook keren sommige karakters terug in deze film, en hebben ineens een heel ander karakter dan dat ze eerst hadden (bijvoorbeeld agent Sango, eerst aardig, nu een corrupte en agresieve agent) of zijn zelfs volledig afwezig (bijvoorbeeld Rhodes). Het geeft aan dat Drake, die ook de scripts schrijft, niet zo bedreven is in langdurige karakter "arcs" en ontwikkelingen van de karakters. Willis speelt zijn bekende rol, en heeft zelfs best een actie actierol tegen het einde van de film. Ook wordt er nog kort ingegeaan op zijn traumatische verleden, maar dat wordt afgekapt door Knight zelf, en dat is wel jammer. Hier had meer gedaan mee kunnen worden. Het laatste half uur bevat de actierol van Willis, tot aan 5 minuten voor het einde, ien dat is eigenlijk best wel goed gedaan. De achtervolging, de stunt, het gevecht in de truck, je ziet Willis weer tot leven komen. Ook aan het einde van de film mag hij weer een mooie uitsmijter geven en een McClane-achtige oneliner. Het enige dat echt heel slecht is gedaan aan het einde is de audiomontage. De stemmen klinken totaal niet zoals ze uitgesproken worden (je ziet duidelijk dat Willis qua beelden iets schreeuwt, maar qua audio praat hij gewoon) en het loopt allemaal ook niet lip-synchroon. Ook zie je dat bepaalde geweerschoten wel in beeld worden gebracht, maar de audio is niet aanwezig of niet klopt. Die postproductie is echt afgeraffeld. Concluderend kan worden gezegd dat dit best een aardige film is, en aan het einde zelfs best onderhoudend. Detective Knight: Independence is de laatste film die Willis heeft opgenomen voordat hij vier maanden later aangaf te stoppen met acteren. Hij krijgt een mooi vaarwel, en hij heeft zijn pensioen meer dan verdiend.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2023
Speelduur: 91 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461879882

Detective Knight: Independence staat in de originele beeldverhouding van 2.39:1 op Blu-ray Disc. En dit is een prima en degelijke transfer. Scherpte is in orde, kleuren komen netjes en helder over, en contrast is ook prima. De film speelt zich voornamelijk overdag af en het is vaak zonnig en mooi weer, en dat geeft de transfer een licht en warm uiterlijk. Verder is er niet echt voor een bepaalde stijlkeuze gekozen. Donkere scènes komen ook prima over.

Detective Knight: Independence krijgt een DTS-HD MA 5.1-track mee in de oorspronkelijke Engelse taal. De track klinkt goed, maar heeft in het begin een beetje moeite met de spreiding naar de surroundkanalen. Daar komen een haper in voor, en dat is jammer. Wel zijn de dialogen prima, en verdere dynamiek ook.

Er staan geen extra's op de Blu-ray Disc van Detective Knight: Independence.

Rechercheur James Knight krijgt op het laatste moment een andere zaak van zijn meerdere toegewezen. Een ambulancemedewerker dreigt de festiviteiten van de stad in gevaar te brengen. De misleide burgerwacht, die politieagent speelt met een gestolen pistool en uniform, heeft zijn redenen om de boel op stelten te zetten. Redenen die Knight persoonlijk treffen. Concluderend kan worden gezegd dat dit best een aardige film is, en aan het einde zelfs best onderhoudend. Detective Knight: Independence is de laatste film die Willis heeft opgenomen voordat hij vier maanden later aangaf te stoppen met acteren. Hij krijgt een mooi vaarwel, en hij heeft zijn pensioen meer dan verdiend.