51st State, The

Nathan Strik
08-04-2003

6.5

51st State, The (DVD)

Elmo McElroy (Samuel L. Jackson) is een slimme drugschemicus die de ultieme formule heeft gevonden. Een drug die 51 keer krachtiger is dan welke drug dan ook en die volledig vervaardigd is uit legale componenten. Zijn baas “The Lizard” (Meat Loaf) wil de drug dan ook graag op de markt brengen. McElroy kiest echter het hazenpad en blaast daarbij gelijk zijn baas dwars door de zevende hemelpoort met een gigantische explosie. Door een (on)gelukkig toeval overleeft The Lizard echter als enige de ontploffing en hij is zacht gezegd niet erg in zijn nopjes met deze carrièremove van McElroy. Elmo zelf zit inmiddels in een vliegtuig onderweg naar Liverpool, waar hij zijn formule voor 20 miljoen aan de man wil proberen te brengen. Elmo wordt hierbij (soms van de wal in de sloot) geholpen door Felix DeSouza (Robert Carlyle), wiens hele leven schijnt te draaien om de komende voetbalwedstrijd van zijn favoriete club en zijn mooie ex-vriendin Dakota -Dawn- Phillips (Emily Mortimer) die bovendien een huurmoordenares is, ingehuurd door The Lizard. Genoeg ingrediënten dus voor een enerverende actie-comedy.

De film zit bomvol met leuke komische momenten. Er wordt een droog soort humor gehanteerd die soms wel een klein beetje deed denken aan films als Snatch. Er valt dus genoeg te lachen in de film. De scène bijvoorbeeld waarin Elmo een stel bendeleden te grazen neemt door ze laxeertabletten te geven is zowel goor als grappig en je moet dan ook uitkijken dat je het zelf niet in je broek doet. Ook bevat de film voldoende actie, met leuk gevonden scènes. Maar wat mij betreft had er wel wat meer spanning in de film mogen zitten. Begrijp me niet verkeerd, het is geen slechte film, maar ik had wel iets meer verwacht, vooral van het einde. Acteerwerk is wel erg goed, met prachtige rollen van Jackson, Carlyle en de beeldschone Emily Mortimer. Ook Meat Loaf is op dreef als The Lizard, maar helaas straalt de man niet genoeg gevaar uit, waardoor vooral het einde licht aan kracht in moet boeten. De chemie tussen Carlyle en Jackson en de snelle regie en montage van regisseur Ronny Yu (Bride of Chucky) maken hier toch een vermakelijke film van die vooral qua humor veel mensen zal aanspreken.

Genre: Actie, Komedie/Humor
Jaar: 2001
Speelduur: 89 min
EAN: 8715664032060

• Interviews
  • Photo Gallery
  • B-roll
  • Liverpool General Views

Het beeld op deze DVD is vastgelegd in 1.78:1 anamorf breedbeeld. Dit wijkt af van het originele bioscoopformaat, dat 2.35:1 bedroeg. Voordat je echter op de barricades springt en moord en brand gaat lopen schreeuwen moet ik erbij zeggen dat dit geen Pan & Scan transfer is. Ik heb de transfer vergeleken met de Regio 1 versie (die 2.35:1 is) en er is duidelijk onder en boven bij ons een flink stuk extra beeld te zien (zie screenshot 2). Bewijs dat we niet met een Pan & Scan, maar gelukkig met een open matted beeld te maken hebben. Bij ons is alleen het beeld iets meer naar links geschoven, waardoor wij rechts een klein strookje beeld missen en links iets beeld erbij krijgen t.o.v. de Regio 1 versie.
De beeldkwaliteit is verder niet vreselijk speciaal. Er is vooral veel filmgrain te zien. Scherpte is wel prima, maar wordt hier en daar een beetje teveel kunstmatig opgepoetst door de aanwezige edge enhancement. Mede door de hoge bitrate (gemiddeld rond de 7 Mbit/s) komen er gelukkig weinig compressiefouten voor, maar de detaillering had beter kunnen zijn als er niet zoveel bits verloren gingen aan het encoderen van de filmgrain. Kleurverzadiging en schaduwdetaillering zijn verder goed, al had het contrast hier en daar wat beter gekund, met sommige scènes die vrij vlak aandoen. De Nederlandse ondertiteling is goed leesbaar en mooi onder in beeld geplaatst. De film is in 12 chapters verdeeld, wat een beetje aan de karige kant is. Een aardige transfer die ondanks de grain en edge-enhancement zeker de moeite van het bekijken waard is.

De Dolby Digital 5.1 track (448 Kbit/s) op deze DVD is werkelijk indrukwekkend. Vanaf het begin van de film word je al gebombardeerd met een overdonderend geluidsbeeld. Alle kanalen doen flink mee met de vele muziek in de film, maar het is vooral de subwoofer die het zeer zwaar te verduren krijgt tijdens deze film. De track zal dan ook voor menig subwoofer een te zware kluif zijn, maar is een prima test voor de kracht van je Home Theater. Gelukkig lijdt de rest van de track niet onder dit bombardement, vooral dialogen zijn goed verstaanbaar door de hele film heen en komen netjes uit de centerluidspreker. Niet alleen tijdens de muziek komt deze track trouwens tot leven, ook de vele actiescènes zijn goed bedeeld op geluidsgebied. In de schietpartij aan het begin van de film vliegen de kogels werkelijk om je oren. Een prachtige audiotrack die het visuele geweld uitstekend weet te ondersteunen.

Helaas is het met de extra´s wat treuriger gesteld. Het lijkt heel wat als je het lijstje zo leest, maar ze stellen eigenlijk niks voor.

Photo Gallery
Hier kan ik heel kort over zijn, een Photo Gallery met twaalf screenshots rechtstreeks uit de film is wat mij betreft geen Photo Gallery, maar een verspilling van schijfruimte.

Naast de originele (en heel geinige) trailer van de film zelf, vind je hier ook nog vier trailers van andere releases terug, te weten: Steal, Slackers, Frailty en Cube 2. Helaas is geen van de trailers anamorf en laat de beeldkwaliteit (Steal) ook nog wel eens te wensen over. Toch een leuke toevoeging.

B-Roll (6 min.)
Alleen interessant voor mensen die nooit hebben gezien hoe het achter de schermen bij een film aan toe gaat. Maar voor de meeste kijkers geeft deze featurette gewoon niet genoeg achtergrondinformatie bij de film.

Interviews
Hier vind je een verzameling zeer korte interviewfragmenten terug die rechtstreeks uit een zogenaamde EPK komen (Electronic Press Kit). Ze zijn dit keer ook zo vriendelijk geweest om het er even bij te zetten, mocht je nog twijfelen. De fragmenten variëren van rond de 3 á 6 minuten lang en blinken niet echt uit in diepgang. Het meeste hier zijn standaard vragen over de rol van de acteur, wat ze vinden van de film (geweldig natuurlijk) en wat ze denken van Samuel L. Jackson in een kilt. Je kunt de fragmenten los bekijken, maar als je het teveel werk vind om iedere 4 minuten het volgende fragment te kiezen is er ook een ‘Play All’ optie.

Liverpool General Views (1 min.)
Als er een prijs was voor meest nutteloze feature, dan zou deze een Oscar winnen. Dit is een verzameling shots van bekende plekken in de stad Liverpool. Leuk misschien voor mensen die er nog nooit geweest zijn, maar wat dit nu helemaal toevoegt aan de film ontgaat me een beetje.

The 51st State is een vermakelijke film met enkele leuke humor- en actiescènes. De film is geen overdonderende schaterpartij, maar het verhaal en de personages zijn fris genoeg om toch de aandacht vast te houden. Van het einde had ik alleen wat meer verwacht. Het beeld ziet er soms wat vlak uit qua contrast en is ook niet geheel vrij van filmgrain en edge enhancement. Verder gewoon een prima beeldkwaliteit. Gelukkig heeft Dutch Filmworks ons geen Pan & Scan transfer voorgeschoteld zoals ik eerst vreesde, maar een keurige open matted beeld. Het geluid is werkelijk fenomenaal en mensen op zoek naar een goede demonstratietitel voor hun subwoofer doen er goed aan om deze eens in de speler te doen; gegarandeerd last met de buren! Het is jammer dat de extra´s niet bijster veel toevoegen aan de filmervaring en niet meer zijn dan het standaard gewauwel van de cast en crew. Twijfelaars doen er goed aan deze titel eerst te huren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.