Hoge Hakken, Echte Liefde

13-09-2005

5.9

Hoge Hakken, Echte Liefde (DVD)

De steenrijke Semijns Roggeveen (Rijk de Gooijer) verveelt zich te pletter. Zijn vrouw Mirabelle (Geert de Jong), de kinderen, zijn vriendin en zijn goedlopend containerbedrijf hebben hem niets meer te bieden. Als Roggeveen een keer vanuit zijn hoge kantoor op de werkvloer rondloopt, ziet en voelt hij weer het ‘echte’ leven. Hij ziet hoe de mannen ‘gabbers’ van elkaar zijn. En dan ziet Semijns in de kantine op hoge hakken de mooie Jenny Vreugdehil (Monique van de Ven). Door haar directe en spontane reactie voelt Roggeveen zich meteen tot haar aangetrokken.
Semijns besluit zich te vermommen als een gewone man. Vermomd met pruik en snor treedt Semijns in zijn eigen zaak in dienst als de vrachtwagenchauffeur Arie Snoek. Als Arie Snoek vindt hij een sjofele tweede woning: driehoog achter in de Amsterdamse Pijp. In zijn nieuwe gedaante knoopt hij een relatie aan met Jenny, op wie hij ondertussen al smoorverliefd is. Door haar ontwikkelt hij zich tot een opstandig werknemer, die de collega’s opstookt tot revolutie tegen zijn eigen bedrijfsleiding. Het wordt een zeer opwindend maar uitputtend dubbelleven, helemaal als Jenny al vrij rap bij Arie intrekt.

Hoge Hakken, Echte Liefde is veelal beschreven als een luchtig blijspel. Een komedie die soms zo bizar is dat het doet denken aan een klucht. Dimitri Frenkel Frank schreef het verhaal en regisseerde vervolgens ook de film. Voor Frenkel Frank was dit zijn regiedebuut. Volgens Frenkel Frank zijn de maatschappelijke issues, zoals het klassieke klassenverschil met het kapitalisme versus het socialisme, in het verhaal aangedikt en op de hak genomen en moeten zeker niet (te) serieus worden genomen. Pers en publiek reageerden zeer positief op deze luchtige filmkomedie. De film werd omschreven als pretentieloos vermaak, waarbij er eindelijk weer eens gelachen kon worden in de bioscoop. Rijk de Gooijer speelt een prachtige dubbelrol in de film als de rijke snob Semijns Roggeveen en de eenvoudige arbeider Arie Snoek. Monique van de Ven zet een prachtige rol neer als het typische Amsterdamse kantinemeisje Jenny. Daarnaast nog tal van andere Nederlandse acteurs, zoals Geert de Jong, Dolf de Vries en Olga Zuiderhoek. Speciaal het vermelden waard zijn nog Leen Jongewaard in een fraaie rol als Jenny’s vader en zanger Bill van Dijk als een collega van Arie.
De gelijknamige titelsong van de film wordt gezongen door Robert Long. De verdere muziek in de film is van Lex Jasper.
De film ging in 1981 in zestig Nederlandse theaters tegelijk in première, iets wat op dat moment een unicum was. Zoals gebruikelijk ging de film in galapremière in het Amsterdamse Tuschinski theater, dat toen 60 jaar bestond.
Het taalgebruik in de film is af en toe erg platvloers en direct, waarbij het door Indies aangegeven leeftijdsadvies van 6 jaar niet helemaal past.

De film is geproduceerd door Rob Houwer. Rob Houwer was en is erg belangrijk voor de Nederlandse filmindustrie. Zijn specialiteit is dat hij films maakt in de stijl van Hollywood, films voor de grote massa met voor Nederlandse begrippen zeer grote budgetten. In de jaren ’70 werkte hij veel samen met Paul Verhoeven. Bekende films uit die periode zijn Turks Fruit (1973), Keetje Tippel (1975) en Soldaat van Oranje (1977). Andere bekende films die door Houwer geproduceerd zijn, zijn bijvoorbeeld De Vierde Man (1983) en Nederlandse eerste en enige avondvullende animatiefilm Als Je Begrijpt Wat Ik Bedoel (1983). Met deze en nog vele andere films bracht Rob Houwer de Nederlandse film ook onder de aandacht in het buitenland.

Indies Home Entertainment is gestart met de uitgave van de Rob Houwer Filmcollectie. Maar liefst veertien speelfilms, allemaal belangrijke mijlpalen in de Nederlandse filmgeschiedenis, geproduceerd door Rob Houwer, worden in deze collectie uitgebracht. Hoge Hakken, Echte Liefde is één van die veertien speelfilms.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1981
Speelduur: 87 min
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025507667

De film staat met de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.66:1 op de DVD, dit in tegenstelling tot het op de hoes vermeldde beeldformaat van 1.78:1. Het beeld is niet anamorf.
De beeldkwaliteit ziet er redelijk goed uit, wat in ieder geval de indruk geeft dat het beeld voor deze release is opgeknapt. De kleuren zien er redelijk natuurlijk uit. Wel is de kleurverzadiging van het beeld is te hoog, wat leidt tot zeer nadrukkelijke kleuren. Rood is hierbij een kleur die vrij nadrukkelijk naar voren komt. Het beeld oogt redelijk scherp met evenzo redelijke detaillering. Door het niet anamorfe karakter van het beeld valt af en toe aliasing op. In het beeld is constant een lichte beeldruis waarneembaar. Bij sommige scènes is duidelijk filmgrain waarneembaar. Incidenteel zit ook nog wel eens een spettertje in het beeld. Het contrast is goed, waarbij ook in de donkere scènes details redelijk te onderscheiden blijven.
De film is slechts verdeeld in 5 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. Er is geen ondertiteling aanwezig.

De originele mono soundtrack staat ook zo op de DVD. De mono soundtrack is als een Dolby Digital 2.0 (bitrate 224 kb/s) track op de schijf gezet. Hierbij komt het geluid dus via de frontspeakers, waarbij beide speakers hetzelfde signaal krijgen. Er is ook nog een Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) geluidstrack. Indies gebruikt hierbij de omschrijving ‘unwrapped’. Dit betekent dat deze geluidstrack via elektronische weg is afgeleid van het DD2.0 geluidsspoor. In dit geval een weinig zinvolle aanvulling, gezien het mono karakter van de geluidstrack.
De DD2.0 soundtrack heeft hier duidelijk de voorkeur. Deze track klinkt redelijk goed. De film is vooral dialoog en die zijn in het algemeen goed te volgen. Duidelijk is te merken dat alle dialogen en filmgeluiden later zijn toegevoegd, een techniek die meer is toegepast. Er is voldoende laag in het soundtrack aanwezig om het geheel wat body te geven. De soundtrack is ruisvrij maar niet geheel vrij van storingen. Af en toe zijn wat kraakjes te horen en tegen het einde van de film zit een vervelende tik in het geluid.
De DD5.1 track heeft dezelfde tekortkomingen, alleen klinkt deze track wat helderder en dunner doordat het laag minder duidelijk aanwezig is. De dialogen zijn bij de DD2.0 beter te volgen.

De menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Er staan geen extra’s op deze DVD.

Bij de DVD zit nog een inlay met twee pagina’s met enige achtergrondinformatie bij de film, de maker, de schrijfster en de producent. De keepcase zit in een kartonnen slipcase met dezelfde afbeelding als de cover.

Hoge Hakken, Echte Liefde is een luchtige filmkomedie, geschreven en geregisseerd door Dimitri Frenkel Frank. Rijk de Gooijer speelt in de film een dubbelrol als de rijke en decadente Semijns Roggeveen die zich stierlijk verveeld en die weer zin in het leven krijgt als de eenvoudige arbeider Arie Snoek. Monique van de Ven speelt het kantinemeisje Jenny op wie Arie/Semijns verliefd wordt. De film is een soort klucht waarin het klassieke klassenverschil op de hak wordt genomen.
De film is geproduceerd door Rob Houwer, die in de jaren ’70 en ’80 een grote stempel drukte op de Nederlandse filmindustrie.
Deze release van Indies Home Entertainment is een uitgave in het kader van de Rob Houwer Filmcollectie van Indies. De kwaliteit van beeld en geluid van deze release zijn voldoende. De film is het enige dat op de DVD staat. De inlay bevat enige achtergrondinformatie bij de film en de makers ervan.

Indies Home Entertainment brengt de veertien belangrijkste film geproduceerd door Rob Houwer uit in de Rob Houwer Filmcollectie.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Indies Home Entertainment.