Sommaren med Monika (Zomer met Monika)

01-07-2006

7.6

Sommaren med Monika (Zomer met Monika) (DVD)

De jonge Monika (Harriet Anderson) ontmoet in een café de jonge Harry (Lars Ekborg) als ze hem om een vuurtje vraagt. De twee kunnen het goed met elkaar vinden. Monika werkt in een groentewinkel en heeft daar last van ophitsende mannelijke collega’s. Thuis wordt ze stapelgek van het gezeur van haar broertjes en zusjes en ze wordt regelmatig geslagen door haar vader. Harry werkt in een porseleinwinkel. Hij komt regelmatig te laat en krijgt dan altijd de wind van voren. Om aan deze ellende te ontsnappen besluiten Monika en Harry om er samen tussenuit te gaan. Met een bootje varen ze naar een afgelegen eiland, waar ze het samen goed hebben. Na verloop van tijd raakt Monika zwanger en is een leven in de natuur geen optie meer. Ze besluiten om terug te gaan naar de stad om te trouwen. Maar dan komen ze al snel in een huiselijke sleur terecht.

Regisseur Ingmar Bergman is de meest bekende en invloedrijkste regisseur in de Zweedse filmgeschiedenis. Hij is net na de oorlog begonnen met het regisseren en heeft sindsdien enkele memorabele films gemaakt. Sommaren med Monika hoort daar misschien niet direct bij, maar het is wel een typische, mooie, Bergman-film. ”De film staat mij na aan het hart en het is een van mijn films die ik altijd graag weer eens zie”, zei Bergman zelf ooit over Sommaren med Monika. Thema’s als wanhoop, non-communicatie en vrijheid komen regelmatig terug in films van Bergman en worden ook hier in meer of mindere mate aangesproken. In deze film komen nog niet de kenmerkende extreme close-ups voor, maar wel zijn er een paar shots waarbij de karakters recht in de camera kijken, iets wat we in later werk van Bergman meer tegenkomen. Mooi is de tegenstelling in beelden tussen de donkere, grauwe sfeer van de stad en de heldere, frisse beelden van de natuur op het eiland (opgenomen op het eiland Örno, vlakbij Stockholm). Hoogtepunt van de film is de pittige Harriet Anderson in de rol van Monika. Het was de eerste keer dat Bergman en Anderson samenwerkten, maar later maakten ze nog een flink aantal films samen. Opvallend is een van de eerste naaktscènes in een film, een overigens vrij decente opname van Anderson van achter gezien, rennend over een rotskust. Een fragment wat twee keer voorkomt in de film.

Jaar: 1953
Speelduur: 92 min
  • Dolby Digital 2.0 mono - Zweeds
Uitgever: Moskwood Video
EAN: 9789059390546

• Diashow
  • Ingmar Bergman Collection trailer

De film staat in het beeldformaat van 1.33:1 op de DVD. Films in die tijd werden vaak gedraaid in 1.37:1 beeldformaat, wat nauwelijks afwijkt van dat wat op de DVD staat. De film is gedraaid in zwart-wit. Voor een film van ruim zestig jaar oud is de kwaliteit nog alleszins redelijk! De film heeft een restauratie ondergaan voordat het op DVD is gezet. Daardoor zijn er slechts weinig oneffenheden te zien. Hier en daar is nog een filmkabel aanwezig en wat spetters, maar de grootste oneffenheden zijn weggepoetst. De scherpte en het contrast zijn redelijk goed. De helderheid is aan de hoge kant, waardoor het diepe zwart ontbreekt. Maar alles heeft nog wel goede doortekening in de hoge lichten, zoals wolkenluchten. Filmgrain is in redelijke mate aanwezig, maar dat is heel gebruikelijk voor films van deze leeftijd.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. De witte ondertiteling is duidelijk leesbaar en goed geplaatst, maar er zijn behoorlijk veel momenten waarop de dialogen niet zijn vertaald. Je mist niet echt iets van het verhaal, maar de vertaling is zeker niet compleet!

De DVD heeft een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) mono geluidsspoor. Het geluid is afkomstig van het optische geluidsspoor van een filmprint. Dat houdt in dat de kwaliteit niet zo goed is. Het frequentiebereik van een optisch geluidsspoor is heel beperkt. Lage tonen zijn nauwelijks aanwezig en daardoor klinkt alles vrij schel. Er is veel ‘gejengel’ hoorbaar bij strakke tonen als muziek en effectgeluiden als kerkklokken en autotoeters. Er is ruis aanwezig, maar de hoeveelheid is heel beperkt. Het bekende ‘knisperen’ wat karakteristiek is voor een oude film is nauwelijks hoorbaar. Met al z’n beperkingen vanwege het optische geluid valt de kwaliteit nog enigszins mee, maar geweldig is het niet.

Het menu van de DVD bevat een statisch scherm in 1.33:1 beeldformaat. Er zit geen geluid bij.

Diashow
11 Zwart-wit foto’s met stills van de film.

Ingmar Bergman Collectie trailer (3 min)
Een montage van beeldfragmenten van Ingmar Bergman films die ook op DVD zijn verschenen, waaronder De Grote Stilte, Het Zevende Zegel en Wilde Aardbeien.
Het geluid is DD2.0 mono (192 kb/s).

Monika en Harry ontmoeten elkaar in een café en voelen zich direct aangetrokken tot elkaar. Omdat ze beide last hebben van hun omgeving besluiten ze om er samen tussenuit te gaan, de natuur in. Met een bootje varen ze naar een eiland, waar ze enkele maanden verblijven. Als Monika zwanger raakt besluiten ze om terug te gaan naar de stad.
Sommaren med Monika is de eerste film die Ingmar Bergman maakte met actrice Harriet Anderson. Haar pittige rol zorgt voor een film van bovengemiddelde niveau. Het is zeker niet Bergman’s beste, maar zeer zeker de moeite waard. De beeldkwaliteit is behoorlijk goed, gezien de leeftijd van de film. Het geluid blijft iets achter, wat toe te schrijven is aan de technische beperkingen van het optische filmgeluid. De extra’s stellen niet zoveel voor. Moskwood heeft in totaal ruim 20 DVD’s uitgebracht met films van Ingmar Bergman.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Moskwood Media.