London To Brighton

02-06-2008

8

London To Brighton (DVD)

Het is midden in de nacht als de volwassen Kelly (Lorraine Stanley) de twaalfjarige Joanne (Georgia Groome) een toilet binnen duwt en de make-up van haar gezicht begint te poetsen. Zelf heeft Kelly een dik oog en een gebroken lip. Joanne sluit zich bang op in het toilet, terwijl Kelly via prostitutie nog wat geld bij elkaar gaat sprokkelen om een treinreis voor hen beiden te kunnen betalen. Als het ochtend wordt nemen ze de eerste trein naar Bristol. Langzaam wordt duidelijk dat Joanne door de pooier Derek (Johnny Harris) is ingehuurd om een oude man aan z’n gerief te laten komen. Daar is het echter misgegaan en de beide meisjes zijn op de vlucht. Derek wordt nu door de zoon van de oude man onder druk gezet om de twee op te sporen, anders zal Derek het niet overleven.

Het komt niet vaak voor dat er films gemaakt worden met pedofilie/jeugdprostitutie als thema. London to Brighton is zo’n film en weet dit thema op een heel directe, open manier te brengen, zonder plat, voyeuristisch of banaal te zijn. Regisseur van de film is de Brit Paul Andrew Williams, een nog relatief onbekende filmmaker die met deze film z’n eerste lange speelfilm maakte. En het is meteen een straight into your face film! Zonder opsmuk of franje, gewoon heel direct gefilmd, soms heel dicht op de mensen en veelal uit de hand gedraaid. Het geeft een heel realistisch beeld. Het meest aangrijpende aan de film is de rol van Joanne, gespeeld door de veertienjarige Georgia Groome. Ze is net van huis weggelopen en leeft op straat. Ze doet stoer, rookt sigaretten, maar uit alles blijkt dat ze nog maar een kind is. Ze stort zich in haar eigen ongeluk door mee te gaan met Kelly om een oude man aan zijn gerief te laten komen. Met geld als de enige motivator. Je denkt als kijker meteen al; ‘doe het niet!’, maar het mag niet baten. Joanne wordt opgeslokt in de leefwereld aan de onderkant van de samenleving. En vaak is er dan geen weg meer terug.
London to Brighton heeft een aantal flashbacks, waarin we het relaas van Joanne en Kelly zien. Langzaamaan zien we wat zij meegemaakt hebben en waarom ze nu precies op de vlucht zijn. Williams zet de kijker wel aan het denken. Hoe kan het dat zo’n jong meisje mee gaat met een vreemde vrouw, in opdracht van een foute man? Zoveel geld verdient ze er niet mee. Maar een kat in het nauw maakt rare sprongen! Uiteindelijk is het wel begrijpelijk dat ze overstag gaat, met alle gevolgen van dien.
De acteurs zetten stuk voor stuk knappe rollen neer. Vooral de nog jonge Georgia Groome als Joanne doet het zeer overtuigend als jonge actrice. Ze is zeker geloofwaardig. Maar ook Lorraine Stanley als Kelly is uitstekend. Een jonge vrouw die zich in haar lot schikt en er schijnbaar geen moeite mee heeft om zichzelf te prostitueren om zo voor zichzelf, maar ook voor Joanne aan geld te komen. Ze voelt zich schuldig dat ze Joanne in deze situatie heeft doen belanden en probeert op deze manier iets terug te doen. Dat ze daarmee zichzelf wegcijfert is voor haar niet van belang. Sterke rol!
Klein minpuntje is dat je het einde toch wel ruim van te voren ziet aankomen. Maar voor de rest is het een sterke film. Met een heel beperkt budget van slechts £500,000 weet Williams een maximaal rendement te halen. Een regisseur om zeker in de gaten te houden. London to Brighton duurt nog geen anderhalf uur, maar wat een heftige film is dit!

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 83 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504072864

• Also Available

Deze film is gedraaid op 16mm film en voor de bioscoop overgezet naar 35mm film, waarbij het beeldformaat is bijgewerkt naar 2.35:1. Als zodanig staat de film ook anamorf op de DVD. Beschadigingen of vuiltjes zijn geheel afwezig. De transfer is van goede kwaliteit. De scherpte is bovengemiddeld en het contrast is in orde. Het zwartniveau had wat beter gekund, want het zwart neigt meer naar donkergrijs. Sommige scènes hebben wat last van overmatige filmgrain, andere hebben hier nauwelijks last van. Een hele enkele keer is lichte edge-enhancement waarneembaar. Het kleurgebruik is over het algemeen wat aan de fletse kant, maar dat past wel bij de rauwe sfeer van de film. De belichting is ook wat aan de vlakke kant.
De DVD staat op een enkellaags disc (type DVD-5), dus er is geen laagwisseling aanwezig. De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is goed leesbaar en staat op de juiste hoogte in beeld, al mist het soms het streepje bij de tweede regel die aangeeft dat de dialoog door een andere persoon wordt gesproken.

Voor het geluid is er uitsluitend een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) geluidtrack beschikbaar. Er is veelal gebruik gemaakt van het setgeluid en dat zorgt voor een realistisch en naturel klinkend geluid. Het is voornamelijk een dialoog georiënteerde film, maar er wordt wel regelmatig gebruik gemaakt van alle kanalen, behalve het LFE-kanaal, wat slechts een hele enkele keer mee doet in het geheel. De achterkanalen worden alleen maar aangesproken door atmosferen en muziek, er zijn geen effecten in geplaatst. De bitrate is voor een DD 5.1 geluid wat aan de lage kant en met een hogere bitrate zou de detaillering wat beter zijn geweest, maar voor de rest is het een prima te verteren soundtrack, zonder echt in het oog te springen.

De DVD heeft een statisch menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat met een muziekfragment als achtergrond geluid. Naast de hieronder beschreven trailer bevat de DVD ook enkele promotietrailers.

Trailer (1½ min)
Een trailer van de film die het verhaal veel meer in chronologische volgorde vertelt, in tegenstelling tot de film zelf. Tussen de fragmenten door zien we promotionele quotes uit recensies, die de film aanprijzen. De film heeft een 1.85:1 anamorf beeldformaat en DD 2.0 geluid.

Kelly en de twaalfjarige Joanne zijn op de vlucht voor pooier Derek. Ze gaan met de trein naar Brighton, maar Derek weet hun verblijfplaats te achterhalen en gaat ze achterna. Kelly en Joanne proberen uit zijn handen te blijven.
London To Brighton is een hele heftige film van debuterend regisseur Paul Andrew Williams. Door de rauwe manier van filmen komt het allemaal heel direct binnen bij de kijker. De film heeft een onderwerp dat we niet vaak tegenkomen in films: pedofilie en jeugdprostitutie. Williams weet hier heel delicaat mee om te gaan, wat een prima film tot gevolg heeft. Beeld en geluid zijn ruim voldoende, zonder echt in het oog te springen. Behalve een trailer bevat de DVD geen extra’s. Een film die overigens niet geschikt is voor jeugdige kijkers. De leeftijdsaanduiding van 16 jaar en ouder is zeker niet voor niets gekozen!