Perfect Storm, The

02-11-2008

7.7

Perfect Storm, The (Blu-ray)

Een groep vissers, woonachtig in het dorpje Gloucester in Massachusetts gaat aan het eind van het seizoen opnieuw de zee op omdat de vangst tot dan toe niet goed is geweest. Echt van harte gaat het niet, want aan het eind van het seizoen wordt het weer steeds slechter en dus gaan de bemanningsleden met een niet al te goed gevoel aan boord. Eenmaal op de visstek aangekomen wordt er niet veel gevangen en dus varen ze verder de oceaan op, in de hoop op het vinden van vis. Dat blijkt een goede keus want al snel halen ze grote hoeveelheden vis binnen. Wat ze niet weten is dat het weer achter hen steeds slechter wordt en verschillende lage drukgebieden samenkomen en hiermee "the perfect storm" opwekken. Wanneer de ijsmachine aan boord het begeeft moeten ze de keus maken: terug door de storm en de vis aan wal brengen of wachten op beter weer en de vis laten bederven.

The Perfect Storm vertelt het waargebeurde verhaal van een groep vissers die oog in oog komen te staan met een nagenoeg perfecte storm. De film is gebaseerd op het boek van Sebastian Junger en via zijn verhaal maken we kennis met de inwoners van het plaatsje Gloucester in de staat Massachusetts. Veel inwoners van het stadje verdienen hun brood met de visvangst en zo ook onze hoofdpersonen in kwestie. In 1991 zetten zij koers richting open zee om nog een laatste poging te doen op een goede vangst. Door de samenkomst van meerdere stormfronten, komen zij in aanraking met een gigantische storm, met alle gevolgen van dien. Dit verhaal in een notendop lijkt alle ingrediënten te hebben voor een film van formaat, maar een echte topper kan dit niet genoemd worden. Grootste manco hieraan is het script of de uitwerking hiervan. Om mee te leven met de gebeurtenissen op het scherm moet je meeleven met de personages en helaas zijn dan wat eendimensionaal. Ook voelen veel scènes wat standaard en cliché aan en komt het geheel iets te zoet over. Het eerste half uur wordt gebruikt om de karakters voor te stellen en op deze manier probeert regisseur Wolfgang Petersen ons een band te laten krijgen met zijn karakters. Dit werkt maar half, mede door het genoemde feit van de eendimensionale personages. Waar het echt om draait zijn de scènes waarin de storm in alle hevigheid losbarst en deze momenten maken een hoop goed. De effecten waren destijds in 2000 van hoge kwaliteit en ook nu weten ze nog te overtuigen. Water is een moeilijk te creeren effect en ook hier is het soms duidelijk dat je zit te kijken naar door de computer gegenereerde effecten. Toch voldoet het allemaal prima en de actie zorgt ervoor dat je in spanning naar het scherm zit te kijken, in plaats van te letten op de effecten. Naast de prima gemaakte effecten en spannende actiescènes heeft de film veel baat bij de optredens van de cast. We zien dan ook enkele bekende namen voorbijkomen en allemaal zetten ze een prima rol neer. Zo zien we onder andere George Clooney, Mark Wahlberg en John C. Reilly als drie leden van de bemanning en verder zien we Diane Lane, Mary Elisabeth Mastrantonio en Michael Ironside in ondersteunende rollen.
The Perfect Storm is dus een film die prima voldoet voor twee uur plezierig filmkijken. Van diepgang hoeft het verhaal het niet te hebben, maar de actie maakt een hoop goed. Ook de wetenschap dat het verhaal echt gebeurd is, geeft het geheel meer impact.

Warner heeft The Perfect Storm eerder uitgebracht op DVD. Lees hier onze recensie van deze uitgave.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 2000
Speelduur: 129 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (3)
  • Dolby Digital 5.1 EX - Duits
  • Dolby Digital 5.1 EX - Engels
  • Dolby Digital 5.1 EX - Italiaans
  • Dolby Digital 5.1 EX - Spaans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321906216856

• Audiocommentaren
  • Creating The Perfect Storm
  • Witness To The Storm
  • Creating An Emotion
  • Yours Forever

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 2.40:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is dan ook 129 minuten, tegenover 125 voor de DVD uitgave. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode.

Enkele jaren geleden beoordeelden we de beeldkwaliteit van de DVD als uitstekend en kreeg het beeld de volle score. Sinds die tijd zijn wij, en veel mensen met ons, veel kritischer geworden op het gebied van beeld en geluidskwaliteit. Nu kijkend naar de transfer van de DVD valt op dat het beeld vrij soft oogt en dat het detail wat tegenvalt. Dit is ook het geval bij deze Blu-ray Disc en het probleem lijkt hem dan ook te zitten in het bronmateriaal. Het beeld laat dan ook op sommige momenten niet het detail en de diepte zien die we gewend zijn van een recente film op dit formaat. De scènes die zich overdag afspelen zien er prima uit en ogen op het eerste gezicht het best. Dit komt voornamelijk door de fraaie, felle kleuren, waarin veel kleurschakeringen waar te nemen zijn. Een groot gedeelte van de prent speelt zich af in het donker en ook deze scènes ogen prima. Het schaduwdetail is namelijk van hoog niveau, evenals het zwartniveau. Deze twee zaken zijn misschien wel het best van de hele transfer. Ook het contrast is goed en er zijn vrijwel geen artefacten aanwezig. Alleen filmgrain duikt soms op, maar stoort nergens. Een goede transfer dus, maar het softe beeld zorgt op veel momenten niet voor die echte High Definition uitstraling.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het originele Engelstalige geluid staat in twee formaten op de uitgave, namelijk een Dolby TrueHD 5.1 track (48kHz/16-bit) en een Dolby Digital 5.1 EX track (640 kb/s). De 5.1 EX track is gelijk aan die op de DVD, maar klinkt beter door de hogere bitrate en het ontbreken van de 4% PAL speedup. De track is echter geen partij voor de Dolby TrueHD track die erg goed klinkt en veel meer detail laat horen. Het eerste gedeelte van de film is vrij stil, maar toch zijn er genoeg momenten waarbij de surrounds bij het geluidsbeeld betrokken zouden kunnen worden. Dit is dus niet het geval en treffend voorbeeld is de scene in de bar voordat de bemanning er weer op uit vaart. De bar zit vol met mensen en geluid uit alle kanalen zou een natuurlijk gevolg zijn, maar hier worden alleen de voorste kanalen gebruikt. Dit soort momenten zorgen ervoor dat het geluid niet de volle score krijgt, maar verder valt er zeer weinig aan te merken. Zoals je mag verwachten gaat de track pas echt los op het moment dat de boot in de storm terecht komt en hier gaan alle remmen los. De actie wordt ondersteund door een zeer dynamisch geluid uit alle kanalen, waarbij het water en de wind van alle kanten lijken te komen. Opvallend is ook de hoge mate van detail. De subwoofer krijgt een flinke hoeveelheid bas te verwerken, maar het laag klinkt altijd prima gedoseerd. De dialogen zijn tussen al dit geweld nog steeds goed te volgen. Een uitstekende track die het bijna het onderste uit de kan haalt wat betreft je installatie. De buren zullen in ieder geval minder blij zijn met deze uitgave.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. De extra’s allemaal in 480i/p (NTSC) resolutie, wat vergeleken met de DVD een kleine achteruitgang in kwaliteit is.

Audiocommentaren
Op de schijf zijn drie audiocommentaren te vinden met de makers van de film. De volgende commentaren zijn te beluisteren: