George Baker - 40 Jaar Live

Wilbert Rietman
06-01-2009

4.5

George Baker - 40 Jaar Live (DVD)

Het jaar 2008 stond voor de Nederlandse zanger George Baker in het teken van zijn 40 jarig jubileum als artiest. Ter gelegenheid van deze mijlpaal ondernam hij vanaf eind 2007 een theatertour. Tijdens deze tour werd hij ondersteund door de band Tilt. De theatershow droeg als titel 40 Years Greatest Hits: George Baker Live. Op vrijdag 21 maart deed deze tour de schouwburg van Cuijk aan. Tijdens deze avond werd de hier besproken DVD opgenomen. De volgende nummers werden ten gehore gebracht:

1. Morning Sky
2. Fly Away Little Paraqayo
3. Baby Blue
4. Anny, You’re the Woman that I Love
5. Over and Over
6. Santa Lucia by Night
7. Sing a Song of Love
8. Beautiful Rose
9. Dear Ann
10. Little Green Bag
11. Una Paloma Blanca (Ballad)
12. Love Me Like I Love You
13. Silver
14. As Long the Sun Will Shine
15. I Am I Said
16. Paris Nights
17. Manana
18. The Fisherman
19. Seagull
20. Una Paloma Blanca
21. Una Paloma Blanca (Meezing Versie)

Johannes (Hans) Bouwens alias George Baker is een populaire Nederlandse zanger en inmiddels al meer dan 40 actief als artiest. Reeds in 1967 werd hij zanger van zijn eerste band genaamd Soul Invention, een naam die een jaar later werd gewijzigd in George Baker Selection. In 1969 werd de eerste single opgenomen. Dit werd de eerste wereldhit Little Green Bag. Deze song geniet, onder andere door Quentin Tarantino’s Reservoir Dogs, anno nu nog steeds grote bekendheid. Door het succes van dit nummer steeg de ster van de band. Het grote hoogtepunt werd gehaald in 1975 met Una Paloma Blanca. Wereldwijd werden er meer dan 9 miljoen exemplaren van deze single verkocht. Grote hits als Morning Sky, Wild Bird en Manana volgden. In 1978 ging de band vrij onverwacht uit elkaar en George Baker ging solo. In 1985 werd een nieuwe George Baker Selection opgericht wat direct resulteerde in de dikke hit Santa Lucia by Night. In 1989 stopte ook deze samenstelling en sinds die tijd ging Baker voorgoed solo. Sindsdien bracht hij met de regelmaat van de klok nog nieuwe albums, maar het is het oudere werk waarmee het land nog steeds wordt ingetrokken.
Eind 2007 begon George met een theatertournee om zijn veertigjarige jubileum als artiest te vieren. Dit werd gedaan onder de titel 40 Years Greatest Hits: George Baker Live. Tijdens deze shows werd hij begeleid door de coverformatie Tilt. Al zijn grote hits passeren de revue. De grootste, Una Paloma Blanca, zelfs in drie verschillende versies. Ook was er plaats voor een cover van Neil Diamond, namelijk I Am I Said. Jong en oud bezochten deze concerten. Het publiek begon meestal zittend in het pluche, maar naarmate de avond vordert, wordt er steeds meer gestaan en gedanst. Een teken dat de muziek van zichzelf tijdloos is. Wel moet gezegd worden dat de vrouwelijke zangstem bij een aantal nummers wordt gemist.
In 2003 verscheen de DVD Complete Collection waarop clips van de grootste hits voorbij kwamen. Deze songs werden afgewisseld met verhalen verteld door George Baker. Nu is er dan een recente live DVD. Goed nieuws dus voor de fans, maar ook andere liefhebbers zullen geen miskoop doen met deze schijf.

Genre: Concert, Muziek
Speelduur: 99 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 5.0 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Ondertiteling: Geen
Uitgever: CNR Entertainment
EAN: 8714221047196

• biografie
  • Fotogalerij

Het concert is in de beeldverhouding 1.78:1 anamorf te bewonderen op deze DVD. Over het algemeen is de kwaliteit van het beeld redelijk te noemen, maar kent toch zijn minpunten. Wat behoorlijk tegenvalt is namelijk de scherpte en detaillering van het beeld. Door de toegepaste compressie verliest het getoonde veel aan scherpte en detaillering. Ook zijn er regelmatig compressiefouten waar te nemen. Meer storende artefacten die waar te nemen zijn, zijn aliasing en interlacing. Ook de hoeveelheid ruis doet het kijkplezier geen goed. De kleuren ogen een beetje te fel en kunnen onnatuurlijk overkomen. Over het algemeen genomen een beeldkwaliteit die net een voldoende verdient, gezien de aard van de productie. Het concert is verdeeld in 21 hoofdstukken, wat inhoudt dat elk lied zijn eigen chapterstop kent. De introductie heeft geen eigen hoofdstuk gekregen en “deelt” deze met Morning Sky. Een ondertiteling is niet aanwezig op deze schijf.

We troffen twee audiotracks aan op deze DVD. Het concert valt te bekijken met een Dolby Digital 5.0 track (448 kbit/s) of een PCM 2.0 stereotrack (1536 kbit/s). De Dolby Digital track is een aardige track geworden met een licht ruimtelijk gevoel. Dit audiospoor richt zich met name op de voorste kanalen en de centerspeaker. De achterste speakers worden sporadisch aangesproken voor sfeergeluiden van het publiek en lichte muzikale ondersteuning. Een LFE kanaal ontbreekt, wat een klein gemis is. Deze had namelijk het geluid net iets meer power kunnen geven. De PCM 2.0 stereotrack valt op doordat deze een stuk harder en scheller klinkt ten opzichte van de Dolby Digital track. Ook mist de stereotrack het één en ander aan detail. Als resultaat is het een track geworden die zich laat vergelijken met een doorsnee CD. De Dolby Digital track verdient dus duidelijk de voorkeur.

De disk kent slechts één geanimeerd menuscherm in de verhouding 1.78:1 anamorf. Op de achtergrond horen we de ballad versie van Una Paloma Blanca in PCM 2.0 (1536 kbit/s). Twee extraatjes zijn toegankelijk via dit menu, beiden in het formaat 1.78:1 anamorf en een PCM 2.0 stereotrack (1536 kbit/s):

Biografie (25 min.)
Gezeten op een varende boot vertelt de heer Bouwens zijn eigen muzikale geschiedenis. Het verhaal stikt van de anekdotes en geeft een blik op het leven van de man die bekend staat als George Baker.

Fotogalerij (5 ½ min.)
In iets meer als vijf minuten zien we een honderdtal foto’s voorbij komen uit de archieven van George Baker. Zowel hele oude prenten met de Soul Invention als recente kiekjes komen aan bod.

Om zijn veertigjarig artiestenjubileum te vieren, ging de Nederlandse zanger Hans Bouwens, beter bekend als George Baker, eind 2007 en begin 2008 de theaters in. Onder begeleiding van coverband Tilt passeerden tijdens deze avond al zijn klassiekers de revue. Eén van de optredens is vastgelegd door de camera’s en dat concert is nu op DVD verschenen. Het beeld en geluid van deze schijf hebben allebei zo hun minpuntjes. Vooral de scherpte van het beeld laat nogal te wensen over. Naast het concert is er een tweetal aardige extra’s terug te vinden op deze uitgave. Voor de liefhebber van Nederlandse popgeschiedenis een aardig document. Voor de fans natuurlijk een absolute must-have.