Copying Beethoven

05-03-2009

7.3

Copying Beethoven (Blu-ray)

Wenen 1824. Aan de vooravond van Beethovens Negende Symfonie is het stuk nog niet af. Zijn uitgever Schlemmer (Ralph Riach) heeft een kopiist nodig om het werk af te maken en vraagt de universiteit hun beste student te sturen. De jonge Anna Holtz (Diane Kruger) meldt zich en heeft als grote voordeel dat zij direct beschikbaar is. Ook al weet Schlemmer dat de opvliegende Beethoven (Ed Harris) zeer sceptisch zal zijn over de muzikale kwaliteiten van een vrouw; hij heeft geen andere keuze dan haar aan te nemen. Naarmate het werk vordert, wordt de slechthorende Beethoven meer en meer afhankelijk van het muzikale gehoor van zijn assistente. Anna op haar beurt raakt steeds meer in de ban van haar inspirerende maestro. De twee hebben elkaar nodig en er ontstaat een innige band. Anna ziet hun samenwerking als de uitgelezen kans om haar talent als componist te tonen; Beethoven vindt eindelijk een zielsverwant die hem kan helpen bij de creatie van zijn laatste strijkkwartet, het hoogtepunt van zijn oeuvre.

Ludwig van Beethoven (1770-1827) is een van de grootste en bekendste componisten die heeft geleefd. Hij heeft een grote schat aan muziek nagelaten. Een van die werken is zijn grootse Negende Symfonie met het laatste koraaldeel genaamd ‘Ode an Die Freude’. Dit werk staat centraal in de fictieve film Copying Beethoven. Want hoe mooi de film ook gemaakt is, het verhaal en het personage Anna Holtz zijn een artistieke vrijheid van de schrijver en de regisseur. Er zitten zeker elementen in de film die waarschijnlijk correct zijn. Over Beethoven is niet zo heel veel bekend. In zijn vroegere jaren was hij in Weense kringen zeer geliefd, maar op latere leeftijd ging zijn doofheid hem parten spelen. Ondanks, of misschien wel dankzij zijn doofheid, heeft Beethoven juist in die periode zijn meest krachtige muziekstukken geschreven. De Negende symfonie heeft Beethoven in 1824 gecomponeerd, zeven jaar nadat hij doof begon te worden. Ook al is Beethoven doof, in de film is hij wel in staat te ‘horen’ wat de mensen zeggen. Mogelijk kon Beethoven liplezen, want het is inderdaad correct dat Beethoven verlangde dat mensen hem aankeken, als ze tegen hem spraken. Maar bekend is ook dat Beethoven op latere leeftijd vooral via een schrijfboek communiceerde, iets dat in de film niet gedaan wordt. Beethoven maakte alleen maar gebruik van mannelijke kopieerders. Het karakter Anna Holtz en het feit dat ze voor hem de muziek kopieerde, wat inhoudt dat ze de muziek helemaal uitschrijft, zijn beide verzonnen. De wijze waarop Anna Beethoven in de film helpt bij de eerste uitvoering van de Negende is deels correct. Evenzo dat Beethoven in eerste instantie niet doorhad dat het publiek voor hem uitbundig applaudisseerde. Ondanks de artistieke vrijheden is Copying Beethoven een erg mooie film, waarin veel zit dat de essentie van Beethoven en zijn muziek goed weergeeft. Een groot compliment krijgt Ed Harris voor de wijze waarop hij Ludwig van Beethoven neerzet. Geweldig, grote klasse. Enig minpuntje dat je zou kunnen noemen is dat Ed Harris een Amerikaan is. Oorspronkelijk wilde de Poolse regisseur Agnieszka Holland dan ook Anthony Hopkins voor de rol van Beethoven hebben. En al zal Hopkins dat vast prachtig gedaan hebben, feit is dat Ed Harris hier een zeer overtuigende Beethoven neerzet. Diane Kruger geeft prachtig gestalte aan de gevoelige Anna Holtz. De film wordt vooral gedragen door het spel van deze twee hoofdpersonen en hun onderlinge chemie. Ander boeiend aspect is de filmmuziek, die natuurlijk alleen maar bestaat uit muziek geschreven door Beethoven. Met natuurlijk veel aandacht voor Beethovens Negende, maar ook zijn andere werken. Commercieel is de film geen echt succes geweest. Het geschatte filmbudget van 11 miljoen dollar is niet terugverdiend. Jammer, want Copying Beethoven mag dan grotendeels fictief zijn, het is wel een erg mooi gefilmde fictie.

Lumière heeft Copying Beethoven in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. In deze bespreking van de Blu-ray Disc uitgave maken we een korte vergelijking met de eerdere DVD uitgave. De bespreking van de DVD release kun je hier nog eens teruglezen.

Speelduur: 104 min
Verpakking: Duo Keep Case
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019003036

• Achter de schermen
  • Weggelaten scènes

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

Het gepresenteerde High Definition beeld ziet er zeer goed uit. Het kleurenpalet heeft een warme tint om de sfeer van de 19e eeuw te versterken. Kleuren ogen goed verzadigd en natuurlijk. Scherpte en detaillering zijn zeer goed. De op de DVD aanwezige edge enhancement is hier niet meer te zien. Contrast en zwartniveau zijn beide zeer goed. Vooral de helder ogende dagscènes zien er mooi kleurrijk en contrastrijk uit. De scènes die binnen opgenomen zijn of de donkere avondscènes hebben een iets fletser aanzien. Contrast en zwartniveau zijn dan wat minder en de kleuren ogen wat minder verzadigd. In vergelijk met de DVD is wel te zien dat bij deze scènes het schaduwdetail veel beter is. In het beeld is constant een lichte ruis aanwezig. De film is opgedeeld in 13 chapterstops. De optionele ondertiteling heeft een goed leesbaar klein lettertype. De ondertiteling staat geheel in het zichtbare filmvlak geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelse taal is alleen beschikbaar in DTS HD Master Audio 5.1 (48 kHz, 16 bit). Ook de Franse nasynchronisaties is een DTS HD Master Audio 5.1 surroundtrack. Mocht je nog geen DTS HD MA audiodecoder hebben, dan wordt deze soundtrack gedecodeerd als een ‘gewone’ DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 1509 kb/s).
De film heeft een zeer fraai klinkende surround soundtrack. Gelukkig is het surround geluidsprobleem van de DVD hier absoluut niet aan de orde. De muziek van Beethoven komt met een brede stereospreiding uit beide frontspeakers, de surrounds voegen daar een zeer ruimtelijke dimensie aan toe. De filmgeluiden beperken zich deels tot de voorste speakers, waarbij de surrounds worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Maar er zijn scènes waar het geluid zich volledig om je heen afspeelt. Bijvoorbeeld een onweersbui, waar de rollende donder met een diep laag langs alle speakers rolt. De dialogen komen via de centerspeaker en zijn goed verstaanbaar. Belangrijkste is toch de gespeelde muziek van Beethoven, die hier met fraaie diepte en detail wordt weergegeven. Een zeer goed klinkende soundtrack.

De film start direct zonder tussenkomst van een menuscherm. Voor de taal-/ondertiteling instelling en de scènekeuze maakt deze Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Ook heeft deze Blu-ray Disc een traditioneel menuscherm. Deze Blu-ray Disc biedt bijna dezelfde extra’s als de DVD uitgave. De extra’s hebben 576i PAL resolutie en zijn Nederlands ondertiteld.