Train to Busan

06-04-2017

7.5

Train to Busan (Bioscoop)

De jonge Soo-an (Kim Soo-an) vindt het heel erg dat haar ouders zijn gescheiden. Ze woont bij haar vader Seok-woo (Gong Yoo) in Seoul, die helaas constant bezig is met werk. Soo-an is vastbesloten om haar moeder te gaan opzoeken, die 330 kilometer verder in Busan een huisje heeft en haar vast meer aandacht kan geven. Zodra Seok-woo hier echter achterkomt, gaat het plan niet door; of ze gaan samen of ze gaan niet. Het eerste is dan toch de beste optie. De hogesnelheidstrein naar Busan is in Seoul al helemaal vol wanneer de conducteur op zijn fluitje blaast, maar vlak voordat de deuren sluiten glipt er toch nog een wat vieze en verwarde vrouw naar binnen. Dit verandert de ietwat saaie treinrit in een ware hel.

Het eerste gedeelte van de film tikt alle clichés van het zombiegenre aan; alle personages – een vader en kind met een moeilijke relatie, de wrede zakenman, de zwangere vrouw met bezorgde man, de stoere honkballers, etc.- en de omgeving worden geïntroduceerd, het verhaal is niet meer dan iemand die van punt A naar punt B moet en geregeld zijn er op de achtergrond signalen te horen van naderend onheil. Alles tot het punt van de daadwerkelijke zombieaanvallen is hierdoor extreem voorspelbaar en waarschijnlijk voor kijkers wat teleurstellend. Maar houd vol! Hierna wordt Train to Busan namelijk een ware rollercoasterrit tot en met het einde.

Waar de personages in Train to Busan in eerste instantie heel eendimensionaal worden neergezet, maken er veel een duidelijke en heel menselijke ontwikkeling door. Gedurende de film ga je je als kijker echt aan verschillende van hen hechten waardoor je ook echt wil dat iedereen het overleeft. Ma Dong-seok is als de stoere maar zorgzame Sang-hwa hier het beste voorbeeld van, maar ook Gong Yoo krijgt de ruimte om zijn personage enige diepgang te geven. Kim Eui-sung speelt de zakenman Yon-suk die zijn rol als antagonist dusdanig goed speelt dat je er als kijker van gaat houden om hem te haten en continu hoopt dat de eerstvolgende zombie hem te pakken krijgt.

De actie in Train to Busan is snel, afwisselend en bij vlagen heel creatief. Het is regisseur Yeon Sang-ho gelukt om een beklemmende spanning op te bouwen en buiten enkele emotionele momenten continu vast te houden. Door de manier waarop de hoofdpersonages meer leren over het gedrag van de zombies en de ondoden zich op hun beurt ook lijken te ontwikkelen, blijft de film die zich voor het grootste gedeelte in dezelfde ruimte afspeelt toch gevarieerd. Sang-ho weet hierbuiten op verschillende momenten onvoorspelbare situaties te creëren, die wel natuurlijk uit de plotontwikkelingen tot dan toe voortvloeien. Als kijker wordt het zo ook weer gissen hoe personages zich uit bepaalde situaties weten te redden en wordt Train to Busan echt spannend.

Genre: Actie, Thriller

Wat een simpele treinrit had moeten zijn, mondt uit in een ware zombieapocalyps. Train to Busan is een goed gemaakte actiethriller vol interessante personages, originele actie en mooie beelden. Voor fans van het genre een regelrechte aanrader!