Touched With Fire

13-06-2017

7

Touched With Fire (DVD)

Carla Lucia (Katie Holmes) is een weinig succesvol dichteres. Ze heeft een bipolaire stoornis. Marco (Luke Kirby) is kunstenaar, is geobsedeerd door de maan en ook hij heeft een bipolaire stoornis. Beiden nemen hun medicijnen niet meer in en worden opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Daar leren ze elkaar kennen en worden. Midden in de nacht komen ze nader tot elkaar in hun eigen creatieve wereld. De artsen en ouders van zowel Carla als Marco proberen de relatie te stoppen, want twee mensen met een manische depressie geeft grote risico's op zelfmoord. En als er dan een kind op komst is komen er zware verantwoordelijkheden op het duo af. Zijn Carla en Marco wel in staat om, met hun ziekte, samen een kind op te voeden?

Vincent van Gogh, Cole Porter, Ernest Hemmingway, Gustav Mahler. Zomaar wat namen van artiesten die manisch depressief waren, ook wel bipolaire stoornis genoemd. Ook regisseur Paul Dalio van Touched With Fire leed aan deze stoornis. Zijn strijd tegen deze ziekte, waarbij hij gedurende vijf jaar regelmatig in een psychiatrisch ziekenhuis verbleef, inspireerde hem tot het schrijven van deze film. In die tijd haalde hij ook veel steun uit het boek Touched With Fire: Manic-Depressive Illness and the Artistic Temperament van professor Kay Redfield Jamison, een belangrijk psychologe op het gebied van bipolaire stoornissen. Het mannelijke karakter, Marco, heeft autobiografische elementen van Dalio. Ook hij had moeite om zijn medicijnen te blijven innemen. Dat is een veel voorkomend element bij manisch depressieven en het speelt een belangrijke rol in het script. Dat script liet Dalio lezen aan Spike Lee, zijn docent tijdens zijn studie Graduate Film Program van de Universiteit van New York. Lee besloot de uitvoerend producent van de film te worden en ook Katie Holmes (Batman Begins, Dawson's Creek) raakte erbij betrokken. Ze was zo onder de indruk van de oprechtheid van Dalio dat ze de film van de grond wilde krijgen en daarom besloot om de productie op zich te nemen. Touched With Fire is de beste film als het gaat om een bipolaire stoornis. Het is niet alleen een liefdesverhaal tussen een man en een vrouw, maar - vooral - een uitleg van wat deze ziekte nu eigenlijk is en wat het voor een patiënt kan betekenen. Het leven staat regelmatig op z'n kop. Het ene moment denk je de hele wereld aan te kunnen, maar het volgende moment denk je aan zelfmoord. Het is een stoornis waar veel creatieven aan lijden, echter iedereen kan er mee te maken krijgen. Inmiddels zijn er goede medicijnen voor. Professor Kay Redfield Jamison heeft een cameo om dat nog eens extra te benadrukken. Wat ook vaak speelt is dat iemand die lijdt aan een bipolaire stoornis juist moeite heeft om die medicijnen in te nemen. Dat geeft tevens aan dat de film ook een beetje doorslaat in een college over manische depressiviteit. Het liefdesverhaal heeft zeker z'n emotionele momenten en de acteurs spelen echt heel overtuigend en gepassioneerd, maar gaandeweg de film wordt het allemaal heel therapeutisch. Daardoor lijkt dit vooral een goed geacteerde voorlichtingsfilm. En het moet gezegd, als je weinig weet over bipolaire stoornis, dan is Touched With Fire zeker geschikt om er meer over te weten te komen.

Jaar: 2015
Speelduur: 102 min
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8711983103009

Op deze DVD-uitgave heeft Touched With Fire het originele beeldformaat van 2.35:1. De film is gedraaid door Kristina Nikolova, de vrouw van regisseur Dalio. Het thema van de film is nogal duister en of dat bepalend is geweest voor de stijl van de film is onduidelijk, maar het beeld is erg donker en contrastrijk. Zo donker soms dat er nauwelijks enig (schaduw)detail overblijft. Behalve dit is de regelmatig voorkomende beeldruis ook een minpuntje. De kleuren zijn stevig verzadigd, vooral in de nachtelijke scènes in het psychiatrisch ziekenhuis, maar dit zorgt voor extra sfeer. De scherpte is ruim voldoende en echt storende elementen komen niet voor. Daarom ook een ruime voldoende voor deze beeldtransfer.

Voor het geluid van Touched With Fire is er de keuze voor een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) of een Dolby Digital 2.0 (192kb/s) geluidstrack, beide in het Engels. Dit is geen film waar voor het geluid flink uitgepakt is. Het moet vooral natuurlijk overkomen en dat doet het ook. Dialogen komen keurig uit het middenkanaal en zijn over het algemeen goed te volgen, al zijn er wat missertjes gemaakt tijdens de opnames. Het geheel wordt aangevuld door wat geluidseffecten, omgevingsgeluiden en muziek, die door Dalio zelf gecomponeerd is. Daar worden de surroundkanalen nauwelijks bij betrokken. Alleen tijdens muziek en een enkel omgevingsgeluid worden deze gebruikt voor de rest blijft het akelig stil. Toch is dit wel degelijk een geluidstrack die uitstekend bij de sfeer van de film past en daarom geldt ook voor het geluid dat een ruime voldoende op z'n plaats is.

De DVD heeft een simpel, statisch menu, zonder achtergrondgeluid. Er zijn geen extra's aanwezig op deze uitgave.

Carla en Marco lijden beiden aan een bipolaire stoornis. In een psychiatrisch ziekenhuis ontmoeten ze elkaar en worden ze verliefd. Maar een relatie tussen twee patiënten wordt van alle kanten afgekeurd. Touched With Fire is een indringende film over manische depressiviteit, maar wordt op een gegeven moment ook wel heel therapeutisch. Het begint meer op een voorlichtingsfilm te lijken. Maar dat neemt niet weg dat dit de beste film is die je kunt kijken als je meer te weten wilt komen over deze ziekte. De DVD-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit, maar er is zeker ruimte voor verbetering. Extra's zijn er helaas niet te vinden.