Mummy, the (2017)

13-11-2017

5.4

Mummy, the (2017) (Blu-ray)

Leger-sergeant Nick Morton (Tom Cruise) ontdekt samen met zijn partner Chris (Jake Johnson) een eeuwenoude Egyptische tombe. Samen met een onbekende dame, Jenny (Annabelle Wallis) genaamd, gaan ze de tombe naar binnen. Daar ontdekken ze dat er een oude geest in ronddwaalt en dat ze die zojuist hebben bevrijd. Deze geest komt in de vorm van Ahmanet (Sofia Boutella) en heeft nog de verplichting om een andere oude geest te vermoorden. Om dat te doen wil ze de hel loslaten op aarde en dood en verdoemenis spreiden. Nick en zijn team moeten er alles aan doen om Ahmanet te stoppen. Maar zal ze dit lukken zonder dat er veel slachtoffers vallen?

The Mummy is een klassiek verhaal dat al vele malen is verfilmd. De eerste verfilming met Boris Karloff in de hoofdrol wordt nog steeds erg hoog gewaardeerd. Daarna kwamen er een verfilming in de jaren 60, en daarna kwam een trilogie met het eerste deel in 1999 en het laatste deel in 2008. Ook leverde die trilogie meerdere spinoffs op, met daarbij eentje met Dwayne “The Rock “ Johnson in de hoofdrol. Deze laatste versie heeft ook weer een grote naam in de hoofdrol, namelijk die van Tom Cruise. Producent Universal is, naast de zeer succesvolle Fast and the Furious-franchise, wederom op zoek naar een succesvolle franchise en heeft daarom “The Dark Universe” aangekondigd. In deze franchise willen ze meerdere klassieke horrorverhalen nieuw leven inblazen, zoals Dracula, Frankenstein en The Invisible Man. Er werden zelfs via een (via Photoshop geconstrueerde) castfoto nog meer grote namen aangekondigd als Javier Bardem, Johnny Depp en Russell Crow (die ook in The Mummy Henry (Dr.) Jekyll speelt). The Mummy met Tom Cruise zou dan ook de grote, succesvolle aftrap moeten zijn van deze groots opgezette franchise. Alleen, die grote aftrap kwam er niet. De film werd alom zeer bekritiseerd door recensenten en ook het publiek liep er niet echt warm voor. Probleem is dat de film niet weet wat het moet zijn (actie of horror) en daarom eigenlijk niks van alles is. De film is geregisseerd door (redelijk) nieuwkomer Alex Kurtzman en met slechts één eerdere film (een onbekende komedie) op zijn naam kan je merken dat hij nog niet een grote franchise-film aankan. De trilogie in de jaren 2000 nam zich overduidelijk niet echt serieus en deed er, best slim, een soort Indiana Jones-sausje overheen. En dat werkte, ook in combinatie met de charme van Brendan Fraser en de chemie met Rachel Weisz, zeer goed. Tom Cruise is een prima actie-acteur en een grote hoofdrolspeler en kan makkelijk een grote franchise dragen, dat bewijst hij wel met de populaire Mission: Impossible-reeks. Hij presteert dus prima in de film, en ook de andere acteurs spelen hun rol naar voldoening. Maar eromheen gebeurt er allemaal niet veel. Een beetje dreiging hier en daar, en alles verloopt volgens een bekend stramien. De horror is niet eng genoeg om het een horrorfilm te laten zijn en de actie hebben we allemaal wel ergens anders gezien waardoor ook dit in niemandsland valt. Als er al wat actie komt want deze momenten zijn toch wat miniem en de film maakt zich vaker druk om allerlei achtergrondverhalen dan een vlot tempo met spannende actie-momenten. Dit bekent niet veel goeds voor de film, en erger nog: voor The Dark Universe. Recent is bekend geworden dat twee grote bekende betrokkenen (waaronder de succesvolle schrijver Chris Morgan van vele Fast and the Furious-films) dit project hebben verlaten waardoor het erg onzeker is of dit Universum nog wel toekomst heeft. Over het komen van een vervolg hoeft dan ook niet worden nagedacht. Deze verfilming is een jammerlijke mislukking en een zeldzaam vlekje op het succesvolle CV van Tom Cruise. Enig leuk klein lichtpuntje is dat Nederlands acteur Marwan Kenzari (o.a. van Wolf) een kleine bijrol heeft. Verwacht je een aardig niemendalletje, dan kan je zeker The Mummy opzetten. Maar verwacht er zeker niet teveel van.

Genre: Actie, Fantasy, Horror
Speelduur: 110 min
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Digital 5.1 - Castiliaans
Ondertiteling: Deens, Engels, Fins, Frans, Noors, Spaans, Zweeds, En vele andere
EAN: 5053083124649

• Deleted and Extended Scenes
  • Cruise & Kurtzman: A Conversation
  • Rooted in Reality
  • Life In Zero-G: Creating the Plane Crash
  • Meet Ahmanet
  • Cruise in Action
  • Becoming Jekyll and Hyde
  • Choreographed Chaos
  • Nick Morton: In Search of a Soul
  • Ahmanet Reborn Animated Graphic Novel
  • Feature Commentary with Director/Producer Alex Kurtzman and Cast Members Sofia Boutella, Annabelle Wallis, and Jake Johnson

The Mummy is in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1 in een 1080p-resolutie op een dubbellaags BD50 Blu-ray Disc gezet. In een opvallende zet is de film voornamelijk op film geschoten, iets wat je helaas steeds minder vaak ziet. En dat heeft zijn uitwerking want de beeldkwaliteit is werkelijk geweldig. Het beeld oogt in het algemeen zeer rustig en met uitgebalanceerde kleuren. Er is een continue grain aanwezig wat het geheel zeer filmisch laat ogen. Kleuren zijn niet te fel maar ook niet te grauw. Alle details zijn aanwezig en ook het zwartniveau en contrast is erg mooi gedaan. Kortom, een referentie-beeldkwaliteit op Blu-ray Disc.

The Mummy krijgt op Blu-ray Disc een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack met een Atmos-extensie erbij meegekregen. Voor een recente actiefilm is dit precies de audiotrack die erbij hoort. De track is levendig, uitgebalanceerd en bij actiemomenten gefocuced op spreiding tot aan de achterste kanalen. Dialoog komt netjes uit de centerspeaker en alle voornaamste omgevingsgeluiden komen uit de voorste speakers. Bij actiemomenten en geluiden zoals inslaande kogels worden de verschillende kanalen goed gebruikt. Een prima audiotrack waar weinig op af te dingen valt.

De Blu-ray Disc van The Mummy heeft een grote selectie met extra’s meegekregen die helaas allemaal een korte speelduur heben en wisselend zijn van kwaliteit. Alles is in 1080p en is Nederlands ondertiteld.

Deleted and Extended Scenes (5min)
Een aantal verlengde en verwijderde scènes.

Cruise & Kurtzman: A Conversation (21 min)
Acteur Tom Cruise en regisseur Alex Kurtzman beantwoorden vragen in een Q&A voor een publiek en daarna zitten ze samen voor wat meer achtergrondinformatie over de film. Redelijk interessant.

Rooted in Reality (7 min)
Cast en crew hebben het over de moderne setting van de film. Ietwat kort, en opvallend dat ze het met dit verhaal in de film het hebben over een “realistische sfeer”.

Life In Zero-G: Creating the Plane Crash (8 min)
Tom Cruise geeft zijn visie achter het maken van deze opvallende sequentie in de film.

Meet Ahmanet (8 min)
Meer achtergrondinformatie over het karakter van Sofia Boutella.

Cruise in Action (6 min)
Verschillende castleden vallen over elkaar heen als het hebben over het feit dat Tom Cruise meewerkt in de film. Veel geslijm en weinig meerwaarde heeft deze featurette.

Becoming Jekyll and Hyde (7 min)
Deze featurette is een stuk interessanter en gaat over het karakter van Russel Crowe.

Choreographed Chaos (7 min)
Meer achtergrondinformatie over de verschillende locaties die gebruikt zijn in de film.

Nick Morton: In Search of a Soul (6 min)
Wat meer (saaie) achtergrondinformatie over het karakter van Tom Cruise.

Ahmanet Reborn Animated Graphic Novel (4 min)
Een korte en helaas oninteressante featurette over het karakter Ahmet, verteld in een graphic novel.

Feature Commentary with Director/Producer Alex Kurtzman and Cast Members Sofia Boutella, Annabelle Wallis, and Jake Johnson
Audiocommentaar met cast en crew dat de basis en meest vertelde aspecten vertelt achter de productie van de film, als ook wat frisse ideeën die helaas nooit gebruikt zijn.

Leger-sergeant Nick Morton (Tom Cruise) vindt een eeuwenoude tombe met daarin een geest die nog wat af te rekenen heeft en de hel op aarde laat losbarsten. Deze nieuwe verfilming van een klassiek verhaal deed weinig stof doen opwaaien en is dusdanig geflopt dat de geheel nog op te starten franchise eromheen gevaar gaat lopen. De Blu-ray Disc van The Mummy is wel een schot in de roos met een referentie-beeldkwaliteit en kwalitatief hoogstaande audiotrack. Het pakket aan extra's is divers maar wat kort en oppervlakkig.