Tulip Fever

25-01-2018

7

Tulip Fever (DVD)

Het weesmeisje Sophia (Alicia Vikander) groeit op in een klooster waar de abdis of St Ursula (Judi Dench) de scepter zwaait. Om haar een toekomst te geven wordt Sophia uitgehuwelijkt aan de veel oudere tulpenhandelaar Cornelis Sandvoort (Christoph Waltz). Cornelis is eerder getrouwd geweest, maar zowel zijn vrouw als hun twee kinderen zijn overleden. Met Sophia wil Cornelis een erfgenaam op de wereld zetten en ze werken daar bijna dagelijks aan. Toch wil Sophia maar niet zwanger raken, wat haar onzeker maakt. Om zijn liefde voor haar te bewijzen wil Cornelis een portret van hun beiden laten maken en nodigt schilder Jan van Loos (Dane DeHaan) uit. Sophia wil er niet aan toegeven, maar ze valt als een blok voor de jonge kunstenaar. Dan raakt huishoudster Maria (Holliday Grainger) zwanger van haar vriendje Willem (Jack O'Connell), die inmiddels met de noorderzon is vertrokken. Sophia bedenkt een plan dat zowel Maria als echtgenoot Cornelis een gelukkige toekomst moet geven.

Voor wie de namen in de samenvatting ziet zullen deze vertrouwd in de oren klinken. Het verhaal van Tulip Fever speelt zich dan ook af in het 17e eeuwse Amsterdam, de glorietijd van de VOC. Amsterdam leefde van de wereldwijde handel. Niet alleen in exotische specerijen, maar een tijd lang ook in tulpen. Zeldzame tulpen waren een fortuin waard en er werd op de speciale tulpenbeurs volop gespeculeerd en gehandeld. Er gingen tulpen voor honderden, zo niet duizenden guldens van de hand. Een zak tulpenbollen was evenveel waard als een Amsterdams grachtenpand. Cornelis Sandvoort was een handelaar in specerijen en tulpen en verdiende dan ook een flinke cent. Samen met zijn nieuwe vrouw Sophia probeert Cornelis voor nageslacht te zorgen, iets wat niet zonder slag of stoot gaat. Het verhaal van Tulip Fever is afkomstig van Deborah Moggach, die haar eigen novelle bewerkte tot scenario. Dat deed ze overigens al in 2004, toen er al vergevorderde plannen waren voor een verfilming. Nieuwe belastingregels in Groot Brittannië gooiden twee weken voor aanvang van de opnames roet in het eten. Het budget werd door de nieuwe regels met miljoenen ponden verhoogd, waardoor het onhaalbaar bleek. Dertien jaar later is de film er alsnog gekomen, al waren de opnames al afgerond in 2014. Matige reacties van testpubliek noopten de producenten tot uitstel. Van afstel kwam het niet en uiteindelijk draaide Tulip Fever eind 2017 alsnog in de bioscopen. Een groot succes was het echter niet. De film ziet er werkelijk prachtig uit en het camerawerk is fenomenaal. Het schort echter aan een gestroomlijnd verhaal en ook de dialogen hebben zelden voldoende diepgang. Het verhaal speelt zich voornamelijk af rond Sophia, maar wordt verteld vanuit het oogpunt van huishoudster Maria. Daarnaast zijn er een aantal verhaallijnen die afleiden van waar de film over moet gaan. Het maakt de film er zeker niet beter op, maar juist nog verwarrender. Toch is dit zeker geen slechte film en het acteerwerk van Alicia Vikander als de jonge en bloedmooie Sophia en Christoph Waltz in een, voor zijn doen, bedaarde Cornelis Sandvoort is zeker niet slecht. Dat kunnen we van Dane DeHaan niet echt zeggen. Die probeert vooral op een jonge Leonardo DiCaprio te lijken, maar dan met veel minder inhoud. Dat de film toch te genieten valt komt door de mooie locaties, uitgebreide enscenering en de interessante achtergrond van het verhaal, namelijk de tulpenhandel. Hoe mooi de locaties overigens ook zijn; alles is in Engeland opgenomen en er wordt ook geen woord Nederlands in de film gesproken. Alleen de namen klinken dus bekend in de oren.

Genre: Drama, Historie
Speelduur: 101 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 88713045246501

• Promotietrailers

Tulip Fever heeft op DVD een 2.35:1 anamorf beeldformaat. Dat is ook het formaat waar de film in is opgenomen. Zoals in het commentaar al beschreven is de aankleding van deze film echt heel fraai en het camerawerk en de belichting zijn bijzonder mooi. Het doet bij vlagen denken aan Girl With A Pearl Earring. Ondanks dat de film op een enkellaags disc staat is de kwaliteit van de beeldtransfer heel goed. Alleen de scherpte laat het hier en daar wat afweten. Contrast, schaduwdetail en zwartniveau zijn echter allemaal bovengemiddeld. De kleuren komen prima over op beeld, zonder dat er veel felle kleuren worden gebruikt. Het meest in het oog springend is de felblauwe jurk van Sophia tijdens het poseren voor het schilderij. Enige storende elementen als compressiefouten of posterisatie beperken zich tot een absoluut minimum.

Er staat één geluidstrack op de DVD van Tulip Fever en dat betreft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 (448kb/s) track. Bij vlagen klinkt het geluid heel levendig, vooral als we op de Amsterdamse grachten zijn, waar veel volk is. Ook in het café waar de tulpen worden verhandeld is het geluid alom aanwezig, ook in de surroundkanalen. Dialogen blijven ten alle tijden goed hoorbaar door het middenkanaal, maar klinken niet altijd even overtuigend. Deze missen de nodige dictie en voldoende hoge tonen om altijd even goed verstaanbaar te zijn. Ondertiteling is dan soms ook zeer gewenst. Dat neemt niet weg dat deze geluidstrack nog wel een ruime voldoende verdient.

Deze DVD-uitgave van Tulip Fever start met een aantal trailers, waarna direct de film start. Extra's zijn niet aanwezig.

De jonge Sophia wordt uitgehuwelijkt aan de oudere tulpenhandelaar Cornelis Sandvoort. Haar voornaamste taak is om voor nageslacht te zorgen, iets wat niet echt wil vlotten. Dan besluit Cornelis om een portretschilder langs te laten komen. Sophia raakt helemaal van slag bij het zien van de jonge, aantrekkelijke schilder. Tulip Fever is een historische film die zich afspeelt in het rijke 17e eeuwse Amsterdam, ten tijde van de tulpenmania. Het verhaal mist de nodige focus, maar het is wel een prachtig visueel schouwspel. Het is dan ook jammer dat de mooie plaatjes in Nederland geen Blu-ray Disc-release krijgen. Maar het matige succes van de film is daar mede debet aan. De DVD-uitgave heeft overigens een prima beeld- en geluidskwaliteit, maar ontbeert weer enige extra's.