Shape of Water, The

15-02-2018

9.2

Shape of Water, The (Bioscoop)

Ze kan sinds jongs af aan niet praten en heeft geen familie, maar dat deert Elisa Esposito (Sally Hawkins) een stuk minder dan de mensen om haar heen. Ze heeft haar creatieve buurman Giles (Richard Jenkins) en tijdens haar schoonmaakwerk op een geheime militaire basis is er Zelda (Octavia Spencer) die Elisa onder haar vleugel neemt. Toch mist de dromerige Elisa iets. Op een dag verschijnt de bevlogen kolonel Richard Strickland (Michael Shannon) op de militaire basis met een naar eigen zeggen zeer gevaarlijk wezen. Volgens Strickland is het wezen de manier om voor altijd korte metten te maken met de Sovjets, het is enkel een kwestie van tijd en afdoende (gewelddadige) motivatie voordat alle geheimen worden prijsgegeven. Elisa is vanaf het eerste moment gefascineerd door het wezen en ogenschijnlijk vice versa. In plaats van een gigantisch monster ziet Elisa zichzelf; iemand die niet kan praten, zonder familie. Er ontstaat een band tussen de twee, maar tegelijkertijd wordt het lontje van kolonel Strickland steeds korter en zijn methodes onorthodoxer,

The Shape of Water is een nieuw sprookje van visionair schrijver/regisseur Guillermo del Toro. Een sprookje zoals de oorspronkelijke verhalen van de Gebroeders Grimm en Hans Christian Andersen; een simpel verhaal met een simpele, maar belangrijke boodschap en gevuld met gewelddadige elementen. In het geval van The Shape of Water komt er nog een flinke dosis humor, prachtige beelden en indringende muziek van Alexandre Desplat bovenop. Er moet hierbuiten gesteld worden dat er in de film vrij open wordt omgegaan met seksualiteit, zowel in woorden als beelden. Del Toro zet stuk voor stuk prachtige personages neer, die zich heel natuurlijk door het verhaal bewegen. Sommigen zijn zeer uitgesproken, terwijl kijkers van anderen personages indirect veel te weten komen. Zeker in de eerste helft van de film, is het vooral sfeer en niet heel veel (karakter)ontwikkeling, maar wanneer in de tweede helft alles vaart krijgt, is The Shape of Water bewonderenswaardig tot het einde. Verwacht niet te veel diepere lagen zoals in Del Toro's meesterwerken The Devil's Backbone en Pan's Labyrinth, maar een gestroomlijnde film waar wat je ziet is wat je krijgt. Een liefdesbrief aan liefde. Het acteerwerk in The Shape of Water is uitmuntend. Sally Hawkins spreekt geen woord, maar zegt zoveel in elke blik. Haar optimisme en prachtige mimiek maakt haar zeker Oscar-waardig. Richard Jenkins speelt zeer innemend en heeft verschillende indrukwekkende scènes, hoewel zijn gestuntel soms wel de farce-kant opgaat. Michael Shannon speelt zijn rol met verve en is meer dan een man met een missie. Complimenten voor Michael Stuhlbarg in een fascinerende rol en Doug Jones als het monster. Deze laatste weet kijkers net als Sally Hawkins puur door mimiek te vervoeren.

Genre: Fantasy, Romantiek, Thriller
Speelduur: 123 min
Uitgever: 20th Century Fox

Met The Shape of Water levert visionair regisseur Guillermo del Toro een prachtig sprookje af vol romantiek, humor en geweld. Een simpel, maar effectief verhaal dat bij velen tot de verbeelding zal spreken, vooral door de prachtige muziek, enscenering en het sublieme acteerwerk. Gewoon gaan kijken!