Thank You For Your Service

06-04-2018

7

Thank You For Your Service (Blu-ray)

Een groep Amerikaanse soldaten keert terug naar huis. Ze hebben gevochten in Irak. Daar hebben ze andere mensen moeten neerschieten en ze hebben gezien hoe sommige van hun maten werden neergeschoten. De dingen die ze daar aan de andere kant van de wereld gezien hebben zullen ze niet snel weer vergeten. Eenmaal terug in eigen land moeten ze de draad weer oppakken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het thuisfront kan zich onmogelijk volledig verplaatsen in wat de mannen hebben meegemaakt, simpelweg omdat ze er niet bij waren. Adam (Miles Teller) is zoekende hoe hij kan zorgen voor zijn vrouw en kinderen, terwijl hij zo met zichzelf in de knoop zit. Tausolo (Beulah Koale) heeft soms plotseling woedeaanvallen omdat hij visioenen heeft van de oorlog. Daarom plaatst zijn partner hem noodgedwongen uit huis. En Billy (Joe Cole) komt thuis om erachter te komen dat zijn hele huis is leeggehaald door zijn vriendin, die bij hem weg is gegaan. De mannen worstelen ieder op hun eigen manier met hun terugkomst. Waarbij het maar de vraag is of het hen lukt om te her-integreren in het dagelijkse leven als gewone burger.

Als we denken aan oorlogsslachtsoffers, dan denken we aan snel aan mensen die tijdens de oorlogsvoering zijn overleden. Of die fysiek (zwaar) gewond zijn geraakt. Maar een nog veel grotere groep heeft psychische klachten na terugkomst. Volgens sommige schattingen heeft zelfs praktisch iedere terugkerende soldaat hier in meer of mindere mate last van. Dit leidt inmiddels in Amerika dagelijks tot meerdere zelfmoorden, die soms niet op twee handen te tellen zijn. In Thank You For Your Service wordt hier aandacht voor gevraagd. Niet in documentaire-vorm, maar in de vorm van een gedramatiseerd verhaal. De insteek is echter wel zodanig dat het heel reëel aanvoelt. De acteurs zijn niet al te beroemd en zetten niet zichzelf, maar het onderwerp op de voorgrond. Dit helpt allemaal om de focus hierop te leggen. Er zijn enkele scènes op locatie in de woestijn, maar het merendeel speelt zich aan het thuisfront in Amerika af. Het is nooit echt mogelijk om de gevolgen van een posttraumatische stressstoornis helemaal over te brengen, daarvoor zou je het zelf meegemaakt moeten hebben. Maar in deze film wordt een heel aardige poging gedaan. Je leeft als kijker mee met de moeilijkheden die terugkerende soldaten ervaren en hoe dit vaak wordt onderschat. Gezien de grote betrokkenheid van Amerikaanse troepen in verschillende conflictgebieden, is Thank You For Your Service een heel actuele film. Als dramafilm is het niet altijd even effectief. De acteerkwaliteiten zijn wisselend. Daarnaast worden er in krap anderhalf uur meerdere personages gevolgd, waardoor het soms wat gehaast overkomt. Er is weinig tijd om te aarden, in de meeste scènes gebeurt er wel iets dramatisch. Hierdoor is de diepgang niet altijd optimaal, maar in ruil daarvoor volg je wel meerdere verhalen. Hierdoor is de film wel altijd onderhoudend en krijg je een breed beeld van het onderwerp. De rauwe eerlijkheid van deze film valt te prijzen. Hierdoor is het niet altijd even makkelijk om naar te kijken, maar boeit het wel van de eerste tot de laatste minuut. Het wat onsamenhangende script en de wisselende acteerprestaties neem je dan maar op de koop toe. Dit is gewoon een zeer relevante film die zeker gezien mag worden.

Genre: Biografie, Drama, Oorlog
Speelduur: 109 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045249373

De Blu-ray Disc-uitgave van Thank You For Your Service  heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1  video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaagse disk.

Deze film is digitaal geschoten, maar dat is allang geen minpunt meer voor de beeldkwaliteit. Met de scherpte en detaillering is het in het algemeen prima gesteld. De kleuren ogen soms wel een tikkeltje flets. Ook het schaduwdetail is ruim voldoende, al is er soms wel wat ruis te zien bij scènes met weinig licht. En een heel enkele keer zien we wat lichte aliasing, maar dit is zo sporadisch aanwezig dat het de kijkervaring niet verstoord. In de regel is dit een beeldpresentatie met voldoende details over de hele linie, die de film op passende wijze ondersteunt.

Thank You For Your Service wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (48kHz / 24-bit) in de originele Engelse taal. Deze specificaties zijn helaas niet zo goed als de 7.1-variant op andere uitgaves. Als we deze track echter op haar eigen merites beoordelen, dan klinkt het prima. De dialogen zijn altijd helder en goed verstaanbaar. Ze krijgen de juiste prioriteit. Op de momenten dat er sprake is van meer geluidseffecten, dan wordt hier goed gebruik van gemaakt. De details worden goed gespreid over het hele geluidsbeeld. Dit zorgt voor een complete ervaring. Deze audiotrack maakt nergens een verbluffende indruk, maar is wel gewoon adequaat voor wat het moet doen.

Er is geen menu en er zijn geen extra’s. Na een aantal trailers begint direct de hoofdfilm.

Binnen een groep soldaten die net terugkomt uit Irak kampt ieder met z'n eigen problemen. Ze hebben last van posttraumatische stressstoornis door alles wat ze daar hebben meegemaakt. Dit heeft een grote impact op hun gezinsleven thuis. Thank You For Your Service vraagt op indrukwekkende wijze aandacht voor dit onderwerp. Het script ontbeert het soms wat aan diepgang en het acteerwerk is wisselend van niveau, maar het onderwerp is al boeiend genoeg om hier een onderhoudende film van te maken. De BD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Het is niet exceptioneel, maar ondersteunt de film ruim voldoende. Deze BD-uitgave heeft geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.