Quiet Place, A

24-04-2018

8.5

Quiet Place, A (Bioscoop)

In 2020 is een groot deel van de bevolking uitgeroeid door mysterieuze, zeer agressieve wezens die alles wat hard geluid maakt binnen enkele seconden vermoorden. De familie Abbott overleeft in stilte. Doof geboren Regan (Millicent Simmonds) kan het niet verkroppen dat haar vader Lee (John Krasinski) veel meer aandacht heeft voor haar kleine broertje Marcus (Noah Jupe). Marcus moet volgens Lee een echte man worden, waar hij eerlijk gezegd totaal niet op zit te wachten. Moeder Evelyn (Emily Blunt) tracht de familie bij elkaar te houden, maar moet ook haar ongeboren kind aandacht geven. Wanneer je conflicten niet kunt uitpraten, blijven enkel daden over. Soms met gigantische gevolgen.

A Quiet Place is een horrorthriller geschreven, geproduceerd en geregisseerd door John Krasinksi, die ook samen met zijn vrouw Emily Blunt een hoofdrol vervult. Het eindproduct is een zeer sfeervolle, goed geacteerde en degelijke film waarvoor je als kijker wel verscheidene onvolkomenheden/onlogische moment/horrorcliché's door de vingers moet zien. Het verhaal is zeer strak gestroomlijnd. De focus ligt op het opzetten van het verhaal, het opbouwen van de spanning en de horror die zich hierna ontvouwt. Niets minder, niets meer. Verwacht dus ook geen diepere onderlaag zoals bij bijvoorbeeld Get Out wel het geval is. Er wordt duidelijk getracht ieder personage diepgang mee te geven, maar dit is nergens echt diepgaand of origineel. De interacties tussen de verschillende personages zijn daarentegen bij vlagen pure pareltjes. De scènes tussen John Krasinksi en Emily Blunt, maar ook Millicent Simmonds en Noah Jupe zijn een genot om naar te kijken. Een intieme scène tussen Krasinski en Blunt en een prachtig moment bij een waterval tussen Krasinski en Jupe zijn kleine momenten, maar de absolute emotionele hoogtepunten. Het grote pluspunt van A Quiet Place is de sfeer die Krasinski heeft weten neer te zetten. Er is vakkundig voor gezorgd dat de spanning zich heel natuurlijk ontvouwt, wat zorgt voor enkele zeer oprechte spannende momenten. Personages tonen zich weerbaar en bij vlagen creatief. Dan zijn er de 'jump scares' waar de film toch iets te vaak gebruik van maakt en de vrij ongeloofwaardige situaties waar personages zich in bevinden en/of de handelingen die volgen. A Quiet Place vervalt dan plotseling in een 'ordinaire' schrikfilm in plaats van de sfeervolle horrorthriller die het is/beoogd te zijn. Wanneer je als kijker dergelijke zaken door de vingers ziet, heb je aan A Quiet Place een zeer spannende 90 minuten.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 90 min
Uitgever: Paramount

A Quiet Place is een zeer sfeervolle horrorthriller die goede acteurs en een echte spanning kent, maar door geforceerde schrikelementen en vooral ongeloofwaardige momenten voor sommige wellicht iets zal tegenvallen. De film kent verschillende indringende en emotionele scènes die hem zeker de moeite waard maken. Voor fans van horror zeker een keer het kijken waard.