Ferdinand

Laurens van der Molen
08-05-2018

7.8

Ferdinand (Blu-ray)

Het stiertje Ferdinand (Colin H. Murphy) is anders dan de andere stiertjes. Waar die constant bezig zijn met stoeien en zoveel mogelijk indruk maken op de matador, heeft Ferdinand vooral oog voor de natuur en al het moois om hem heen. Nadat zijn vader op een dag wordt uitgekozen door de matador om deel te nemen aan een stierengevecht en niet meer terugkomt, vlucht Ferdinand in paniek weg van de Range. Hij komt bij het meisje Nina (Lily Day) terecht, met wie hij direct beste vrienden wordt. Nina leeft op een boerderij en haar vader houdt zich bezig met het produceren van bloemen.  Een aantal jaren verstrijken en de inmiddels volwassen stier Ferdinand (John Cena) is niet meer uit het gezin weg te denken. Voor het jaarlijkse bloemenfestival gaat Ferdinand stiekem naar het dorp. Een slecht idee, want hij wordt gevangen en teruggebracht naar de Range. Kunnen Ferdinand en Nina elkaar nog terugvinden?

De film Ferdinand is gebaseerd op het kinderboek Het verhaal van Ferdinand, geschreven door Munro Leaf ,uit de jaren ’30. Walt Disney heeft het verhaal in 1938 al eens succesvol verfilmd in een zeven minuten durende short. Tachtig jaar later heeft  Blue Sky ervoor gekozen een speelfilm van het verhaal te maken. Hiervoor moesten ze uiteraard wel veel elementen aan het verhaal toevoegen, maar Ferdinands liefde voor de natuur is behouden. Verder heeft Blue Sky vooral dingen toegevoegd om het verhaal meer vlees te geven en naar deze tijd te halen. Blue Sky is vooral bekend van de Ice Age reeks en verfilmde al eerder een populair kinderboek, namelijk Horton van Dr. Seuss. Hoewel Ferdinand een film is voor jong en oud, is er gekozen om de grote problemen rondom het stierenvechten en de rol van de mens hierin wel aan te stippen. Een erg goede keuze, want de  stierengevechten zijn een erg beladen onderwerp en het was raar geweest als de film had gedaan alsof het allemaal koek en ei was. Ferdinand bevat de gebruikelijke grappige sidekicks, de één iets beter geslaagd dan de andere. De kip Lupe, ingesproken door Kate McKinnon, bijvoorbeeld is voor de jonge kijkers nog wel leuk, maar gaat de volwassenen vrij snel op de zenuwen werken. De drie egels zijn dan wel weer erg geslaagd en zo heeft Ferdinand duidelijk zijn min- en pluspunten. Het verhaal is over het algemeen erg goed en neemt de kijker goed mee in de emoties. Het is dan ook jammer dat de makers ervoor hebben gekozen om het publiek bij bepaalde scènes totaal uit de film te halen, zoals bijvoorbeeld bij de dansscène. De stemmencast doet zijn werk, maar blinkt niet echt uit. John Cena is prima als Ferdinand, maar haalt niet het niveau van de betere stemacteurs, zoals bijvoorbeeld Tom Hanks of Nolan North. De animatie is uitstekend en zeker locaties als de stad zien er prachtig uit. Liefhebbers van animatiefilms kunnen Ferdinand met een gerust hart gaan kijken en ook voor jonge kijkers is de film zeer geschikt. Het niveau van een Disney- of Pixar-film haalt Ferdinand qua verhaal en stemmencast helaas niet.

Genre: Animatie
Speelduur: 108 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Vlaams
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox
EAN: 8712626091363

• Ferdinands Gids voor Gezond Leven met John Cena
  • Een Geitengids voor het Leven
  • Ferdinands Topteam
  • Spanje door Ferdinands Ogen
  • Bekentenissen van een Stierenminnend Paard
  • Het Creëren van het Land van Ferdinand
  • Een Scene Ontleed: Het Stierenrennen
  • Dansles met Ferdinand
  • Ferdinands Doe-het-Zelf Bloementuin
  • Videoclip voor “Home”
  • Het creëren van een Remarka-Bull Liedje
  • De Kunst van Ferdinand Galerij

De Blu-ray Disc-uitgave van Ferdinand heeft de originele beeldverhouding van 2.39:1. Het High Definition-beeld heeft een 1080p/24p resolutie en de kwaliteit is uitstekend. De kleuren zijn mooi vol en springen echt van het scherm af. Het schaduwdetail en zwartniveau zijn uitstekend. De verschillende landschappen en locaties in Ferdinand zijn prachtig en je vergeet soms dat je naar een animatiefilm zit te kijken. Ook de karakters zien er uitstekend uit en de details zijn zeer hoog, of het nou gaat om de haren van de hond of de stekeltjes van de egels, overal is aan gedacht. De scherpte van het beeld is uitstekend en beeldfouten bevat de transfer eigenlijk niet. De optionele Nederlandse ondertiteling wordt onderin beeld weergegeven en is van goede kwaliteit.

Ferdinand bevat een DTS-HD Master 7.1 Engelstalige audiotrack en een Nederlands, Vlaamse, Franse en Italiaanse DTS 5.1-track. Voor deze recensie is gekeken naar de originele DTS-HD Master 7.1-track. De dialogen komen door de daarvoor bestemde boxen en zijn altijd goed te volgen. Ook wanneer de omgeving rondom de karakters iets drukker is, zoals in de achtervolgingsscène. Subtiele geluiden zoals het ritselen van de bladeren of toeteren van een auto op de achtergrond zijn ook veelvuldig aanwezig en voegen echt wat toe aan de sfeer. De instrumentale soundtrack van de film doet dit ook. De gezongen nummers, zoals bijvoorbeeld bij de dansscène, passen wat minder goed en gaan ervoor zorgen dat de film over een aantal jaren gedateerd aanvoelt. De subwoofer wordt goed gebruikt en is regelmatig te horen, vooral in de drukkere scènes.

De Blu-ray Disc-uitgave van Ferdinand begint met een promotietrailer, om de kijker vervolgens in een interactief menu te laten kiezen voor de film, een scène, instellingen of voor de extra’s. De extra’s zijn allemaal in HD-resolutie en bevatten Nederlandse ondertiteling.

Ferdinands Gids voor Gezond Leven met John Cena (3 min.)
John Cena geeft tips over hoe je gezond kan leven en dat je vooral jezelf moet zijn. Vooral leuk voor de kleintjes.

Een Geitengids voor het Leven (3 min.)
Lupe vertelt over het leven. Kort en opnieuw vooral leuk voor de kleintjes.

Ferdinands Topteam (4 min.)
De verschillende karakters uit de film worden kort uitgelicht door Ferdinand en Lupe.

Spanje door Ferdinands Ogen (2 min.)
Een heel korte special over Spanje.

Bekentenissen van een Stierenminnend Paard (3 min.)
Alsof de paarden nog niet aanwezig genoeg waren in de film, hebben ze ook nog hun eigen korte extra.

Het Creëren van het Land van Ferdinand (6 min.)
Carlos Saldahna vertelt wat er kwam kijken bij het maken van de film, erg interessant.

Een Scene Ontleed: Het Stierenrennen (4 min.)
Er wordt ingezoomd op de achtervolgingsscène in Madrid. Leuk om te zien.

Dansles met Ferdinand (8 min.)
Voor de dansscène is gebruik gemaakt van echte dansers voor de choreografie. Deze extra neemt de kijker mee achter de schermen.

Ferdinands Doe-het-Zelf Bloementuin (7 min.)
Een tuindocent legt uit hoe je je eigen tuintje kan maken, wellicht leuk voor de jonge kijkers.

Videoclip voor “Home” (3 min.)
De clip van het nummer Home van Nick Jonas, de titelsong van de film.

Het creëren van een Remarka-Bull Liedje (4 min.)
Een kijkje achter de schermen bij het maken van het nummer Home.

Bioscooptrailer (2 min.)
De trailer van de film.

De Kunst van Ferdinand Galerij
Een flink aantal concepten van de karakters en de locaties, automatisch te bekijken of door zelf door te klikken.

Ferdinand is niet zo als de andere stieren en wil in plaats van vechten genieten van de natuur. Wanneer hij het meisje Nina ontmoet, komt zijn droom uit, maar helaas raken de twee gescheiden en moet Ferdinand er alles aan doen om terug te komen bij Nina. De film is gebaseerd op het kinderboek Het verhaal van Ferdinand, maar Blue Sky heeft veel toegevoegd aan de film om hem avondvullend en voor deze tijd te maken. De makers behandelen stierengevechten op een juiste en volwassen manier. Helaas kiezen zij er ook regelmatig voor om zich alleen nog maar op de allerkleinste kijkers te richten, waardoor de meekijkende volwassenen uit de film worden getrokken. Een balans die Disney en Pixar hebben geperfectioneerd, maar Blue Sky nog niet heeft gevonden. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en bevat een flink aantal extra’s. De kwaliteit van deze extra’s is over het algemeen echter matig. Liefhebbers van animatiefilms kunnen Ferdinand met een gerust hart gaan kijken en ook voor jonge kijkers is de film zeer geschikt. Verwacht echter geen Disney-kwaliteit.