Hotel Artemis

07-12-2018

6.5

Hotel Artemis (Blu-ray)

Los Angeles, 2028. De straten zijn geen veilige plek meer want door een watertekort heerst er veel onrust en is de spanning in de stad overal te voelen. In Hotel Artemis merk je hier echter niks van en is het elke dag een dag zoals alle andere. Dit lijkt vreemd maar Hotel Artemis is geen normaal hotel. Het is een combinatie van een ziekenhuis en hotel voor criminelen in de stad die een toevlucht zoeken. Je kan er na een klus opgelapt worden en je kan even op adem komen als de grond te heet onder je voeten is geworden. Er gelden wel strenge regels en de eigenaresse genaamd The Nurse (Jodie Foster) runt dit hotel met strakke hand. Haar enige steun en toeverlaat is Everest (Dave Bautista). Op een roerige avond vol met rellen in de stad zijn de enige gasten in het hotel Nice (Sofia Boutella) en Apaculpo (Charlie Day). Ze zijn vernoemd naar de namen van de kamers waarin ze verblijven, want echte namen worden niet genoemd in het hotel. Wanneer op die avond twee broers naar het hotel toekomen na een gewelddadige overval en hopen een veilige haven gevonden te hebben, gaat alles mis. De overvallers hebben namelijk de buit van 18 miljoen dollar meegenomen en hun baas (Jeff Goldblum) is uiteraard erg geinteresseerd in deze opbrengst. Hij besluit dan ook aan te kloppen bij het hotel en weet zich een weg naar binnen te dringen. De politie maakt echter een klopjacht op de daders en als die ook bij het hotel aankomen staat eenieder voor de keuze: gaan ze samenwerken om zo het hotel als één fort te verdedigen of gaat eenieder voor hun eigen hachje om zo proberen te ontsnappen met de buit?

Hotel Artemis is het regiedebuut van Drew Pearce, die vooral bekend is als schrijver voor o.a. Iron Man 3 en Mission: Impossible - Rogue Nation. Vooral de laatste film kent een sterk verhaal dus je zou denken dat Hotel Artemis van de schrijfkwaliteiten van Pearce heeft kunnen profiteren, maar helaas. Om met de goede dingen te beginnen van de film: de film ziet er geweldig uit. Het hotel zelf is een mooi decor van duisternis en vergane glorie. Ook de futuristische instrumenten die worden gebruikt zien er goed gemaakt uit. Ook de acteerprestaties zijn prima en solide. Foster en Bautista en ook Goldblum doen hun best met het materiaal wat ze krijgen en dat doen ze meer dan verdiensterlijk. Waar het helaas mis gaat is ironisch genoeg het script, geschreven door Pearce zelf. Alle gebeurtenissen vallen na de intrigerende setup een beetje uit elkaar. Alle ontwikkelingen hebben niet echt met elkaar te maken en ook de rellen en de oorzaak ervan zijn een gegeven en worden verder niet ergens aan gelinkt. Ook het subplot van de agent die ineens aan komt kloppen heeft eigenlijk nergens anders mee te maken. En dat is jammer want met wat meer aandacht hiervoor had het geheel wel aan elkaar gekoppeld kunnen worden, En dan had deze film toch wat boven zichzelf uit kunnen stijgen. Nu blijft het een beetje hangen bij de zoveelste B-actiefilm en dat is jammer. Deze film is gemaakt door de producenten van John Wick en deze film heeft daar veel overeenkomsten mee, maar komt helaas totaal niet in de buurt qua eindresultaat.

Genre: Actie, Misdaad
Speelduur: 94 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
EAN: 8719372007570

• Interviews

Hotel Artemis krijgt op Blu-ray Disc een 1080p HD-beeldtransfer mee in de oorspronlijke beeldverhouding van 2.39:1. De film speelt zich voornamelijk 's nachts af in donkere ruimtes. Ook het uiterlijk van de film is niet al te vrolijk met veel donkere kleuren zoals zwart, grijs en blauw. De transfer weet dit alles redelijk goed weer te geven maar is zeker geen uitblinker. De scènes waarin wat meer contrast tussen donker en licht zitten gaan goed, maar de scènes die zich voornamelijk in het donker afspelen kan de transfer minder goed weergeven. Het zwart loopt een beetje dicht en detaillering valt weg. Verder is de transfer soms een beetje flets, waarschijnlijk om het gebrek aan detail in de donkere scènes wat op te krikken. Het helpt alleen niet, helaas. De transfer is daarmee matig, want de postieve punten weten helaas de negatieve niet uit te wissen.

Hotel Artemis krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack mee in de oorspronkelijke Engelse taal. De track doet het op zich redelijk, maar heeft wel een onevenwichtig karakter. Het geluidsbeeld is nogal afwisselend, waarbij er bij rustige momenten niet veel gebeurt, vooral bij de surroundspeakers, en bij actiecènes word je overvallen met een muur aan geluid. Het is een beetje de ouderwetse opzet van een geluidstrack want tegenwoordig wordt er meer een object-based geluidstrack geproduceerd waarbij er altijd wel wat geluid komt uit alle speakers, ook zonder bijvoorbeeld een Atmos- of DTS:X-extensie. Dit is bij dee track niet het geval, helaas. De kwaliteit van de audio zelf is verder prima en zaken als de dialogen zijn netjes hoorbaar. Verwacht geen sfeerverhogende audiotrack maar meer een standaard, ouderwetse surroundtrack die zijn werk doet, maar dat wel erg onevenwichtig.

Hotel Artemis krijgt op Blu-ray Disc één extra mee. Deze is in 1080P HD maar niet ondertiteld.

Interviews (8 min)
Interviews met de voornaamste hoofdrolspelers in de film. Het is voornamelijk oppervlakkige lofzang voor elkaar, dus veel wijzer word je er helaas niet van.

In Hotel Artemis kan je je als crimineel even op laten lappen en even uitrusten tot de volgende klus. Maar je moet niet je buit meenemen, want dan zorg je voor heel wat problemen en dan is uitchecken niet meer zo makkelijk. Hotel Artemis heeft een interessante setup, maar daarna valt alles uiteen en hangt het verhaal als los zand aan elkaar. De Blu-ray Disc is middelmatig met een matige beeldtransfer en dito audiotrack. Als extra zijn er wat oppervlakkige interviews aanwezig. Puur voor fans van de film.