Mule, the

25-03-2019

7.2

Mule, the (Bioscoop)

Earl Stone (Clint Eastwood) is een hoogbejaarde man met problemen. Wat voor problemen? Hij is blut, hij leeft alleen, zijn zaak dreigt failliet te gaan en hij heeft ruzie met zijn familie. Een man die weinig te verliezen heeft dus. Wanneer hij de kans krijgt om veel geld te verdienen door simpelweg een vrachtje af te leveren in een andere staat, is dit een erg verleidelijk aanbod voor deze rechtschapen man. Enigszins naïef stelt hij geen vragen over het waarom en pas na meerdere ritjes komt Earl erachter dat hij drugs vervoert voor de Mexicaanse kartels. Hij doet dit zo goed, dat de hoeveelheid drugs die hij mag vervoeren elke keer groter wordt. En daarmee stijgt ook zijn beloning. Maar een dergelijke grote beloning is nooit zonder risico. De drugspolitie komt hem op het spoor. DEA agent Colin Bates (Bradley Cooper) heeft door dat er een wel heel succesvolle drugskoerier actief bezig is. Bates weet nog niet wie het is, maar hij is vastberaden om deze man in de kraag te grijpen. Ondertussen gebeurt er veel in het persoonlijk leven van Earl. Zijn geldproblemen zijn nu een probleem uit het verleden, maar nieuwe problemen dienen zich aan. Earl zijn problemen met zijn familie eisen zijn aandacht op, terwijl het drugskartel ook steeds hogere eisen stelt. Lukt het hem op lang genoeg uit handen van de politie te blijven om het goed te kunnen maken met zijn familie?

De in 1930 geboren en dus inmiddels bijna 88-jarige Clint Eastwood is een werkpaard. Hij gaat maar door. Hij regisseert aan de lopende band films en speelt hier niet zelden de hoofdrol in of anders op zijn minst een forse bijrol. Sinds de eeuwwisseling regisseerde hij maar liefst 16 films. Gemiddeld bijna één film per jaar dus. Dit keer vond Eastwood zijn inspiratie in het waargebeurde verhaal van Leo Sharp. Een Tweede Wereldoorlog-veteraan die in zijn tachtiger levensjaren een drugskoerier werd. De enorme bak aan ervaring sijpelt als het ware door de poriën van de hele film. Eastwood zijn regie heeft een bepaalde soort kalmte en zelfverzekerdheid, die je vanaf het begin aan de film bindt. The Mule is een simpele film en dat bedoelen we positief. Het plot is niet al te ingewikkeld en zelfs behoorlijk voorspelbaar te noemen. Het tempo ligt vrij laag en schurkt soms tegen te laag, maar net dan gebeurt er wel weer iets interessants. Spijt in het leven en de behoefte om dit op late leeftijd goed te maken voor het te laat is, is een thema dat Eastwood ook in Gran Torino al oppakte. Zijn rol als antiheld maakt de film bijna per definitie al interessant. Het is wel jammer dat we nooit iets te weten komen over zijn eventuele gewetenswroeging. Het is wel duidelijk waar hij uiteindelijk zijn prioriteiten legt, maar niet of hij een innerlijk conflict heeft gehad over de gevolgen die zijn drugvervoer heeft voor bijvoorbeeld de mensen die het uiteindelijk gaan gebruiken. The Mule is eigenlijk meer een luchtige roadtrip-film geworden dan een zware film over familieperikelen en gewetensbezwaren. Die diepgang wordt een beetje gemeden. Tegelijk is luchtig niet helemaal het juiste woord, want de film is wel serieus van toon met hier en daar een vleugje humor. De luchtigheid valt echter te duiden door de wijze waarop de film aan de oppervlakte blijft. Het acteren is goed en er zijn voldoende ontwikkelingen om het interessant te houden. Ook is alles voldoende vakkundig in beeld gebracht. Dit alles maakt dat The Mule weliswaar een boeiende en goed gemaakte film is, maar niet per se een memorabele. Hopelijk mag Eastwood nog even mee en maakt hij nog een paar films waarin hij wat meer de diepgang en de scherpe randjes opzoekt.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Speelduur: 116 min
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment

Earl Stone heeft veel problemen in zijn leven. Hij heeft geen geld en hij heeft ruzie met zijn familie. Wanneer hij drugs kan gaan vervoeren voor een Mexicaans kartel en daar heel veel geld mee kan verdienen, is er dan ook weinig wat hem hiervan weerhoudt. Ondertussen zit de politie hem op de hielen. Lukt het hem op lang genoeg uit handen van de politie te blijven om het goed te kunnen maken met zijn familie? The Mule is weliswaar een boeiende en goed gemaakte film, maar niet per se een memorabele. Hopelijk mag Eastwood nog even mee en maakt hij nog een paar films waarin hij wat meer de diepgang en de scherpe randjes opzoekt.