Girl in the Spider's Web, The

10-04-2019

7.5
UHD

Girl in the Spider's Web, The (UHD)

Lisbeth Salander (Claire Foy) redt nog altijd vrouwen die niet al te zachtzinning worden behandeld door de echtgenoten. Deze krijgen een "lesje" van haar zodat ze in de toekomst nog wel een paar keer nadenken voordat hun frustraties botvieren op vrouwen. Zelf leidt Lisbeth een teruggetrokken bestaan en heeft ze af en aan een bedpartner. Daarnaast laat Lisbeth zichzelf inhuren als "freelance consultant" om allerlei schimmige opdrachten uit te voeren in de cyberwereld. Als ze door Balder (Stephan Merchant) wordt ingehuurd om een computerprogramma te stelen die de hele wereld toegang geeft tot nuclaire codes, raak Lisbeth verstrikt in een web van leugens, dubbelspel, overheidsbemoeienis, corruptie en uiteindelijk bij iemand die heel erg dichtbij haar staat. Zoals altijd helpt Mikael Blomkvist (Sverrir Gudnason) haar want Lisbeth verliest het computerprogramma en als dit in de verkeerde handen valt dan ligt de wereld ten prooi aan degene die de nuclaire codes heeft. Als Lisbeth vervolgens ook doel wordt van een huurmoordenaar die ingehuurd is door de overheid moeten Lisbeth en Mikael alles op alles zetten om de wereld te redden.

The Girl in the Spider's Web is het tweede deel in de reeks van Millennium-films die in Amerika wordt geproduceerd. Het eerste deel was The Girl with the Dragon Tattoo van David Fincher met Rooney Mara en Daniel Craig in de hoofdrollen. Deze film was de Amerikaanse remake van Millennium: Mannen die Vrouwen Haten die weer is gebasserd op het boek van Stieg Larson. The Girl in the Spider's Web is gebaseerd op het vierde boek in de Millennium-reeks en is nog niet eerder verfilmd, zowel niet in Zweden als in Amerika. Ook is dit deel niet geschreven door Stieg Larson zelf, maar door een andere schrijver die gebruik maakt van de karakters van de Millennium-reeks. The Girl with the Dragon Tattoo werd redelijk goed ontvangen door kritici maar was financieel een flop. Het budget voor dit tweede deel was dan ook nog maar de helft, maar ook heeft dat helaas niet geholpen voor wat betreft de financiele opbrengt. Ook door kritici werd dit deel lauwer ontvangen, en eerlijk gezegd is dat wel een beetje terecht. Wat wel goed is gedaan is om de rol van Lisbeth Salander redelijk goed in te vullen. De actrice Claire Foy (o.a. bekend van TV-serie The Crown en de film First Man) heeft een aardige transformatie ondergaan en weet het karakter van Lisbeth goed gestalte te geven. Het stoïcijnse maar tegelijkertijd breekbare karakter van Lisbeth komt goed over en de nachtmerries en het leed uit het verleden, in combinatie met de kracht die ze wil uitstralen, heeft actrice Claire Foy goed begrepen. Helaas maakt het karakter verder geen ontwikkeling door, aan het einde van de film lijkt ze net zoveel op de Lisbeth als aan het begin. De casting van de Nederlandse Sylvia Hoeks is ook prima op zich, maar haar vertolking is een beetje oppervlakkig en richting het karikaturale. Daarnaast lijkt haar vertolking nogal veel op haar rol in Blade Runner 2049 dus het begint een beetje allemaal op een trucje te lijken in plaats van serieuze verdieping in het karakter van degene die ze speelt. Het kan uiteraard aan de regisseur liggen. In dit geval is het de redelijk onervaren Fede Alvarez maar Blade Runner 2049 heeft met Denis Villeneuve wel een zwaarder kaliber regisseur aan het roer gehad. Met andere woorden, Sylvia Hoeks kan het beste de volgende keer een wat minder typecastende rol gaan vertolken om te bekijken wat ze nog meer in haar mars heeft. De acteur die Mikael Blomkvist speelt is helaas wel een totale miscasting. Met Michael Nyqvist en Daniel Craig als voorgangers heb je als acteur een aardige lat om te halen, maar deze acteur glijdt gigantisch uit over de rol. Hij laat Blomkvist meer lijken op een vererelde groupie van Lisbeth dan als een waardige tegenpool van haar die haar bij tijd en wijlen ook goed de les leest en tenauwernood redt uit hachelijke situaties. The Girl in the Spider's Web begint erg sterk, met verontrustende beelden van een man die zijn vrouw mishandelt. Daarna verslikt de film zich wel in teveel plotontwikkelingen en allerlei bijzaken en bijrollen. Het maakt de film nodeloos verwarrend en de hoofdlijn is uiteindelijk niets meer dan een verhaal wat je in generieke actiethrillers ziet voorbijkomen. Toch blijven er lichtpuntjes voorbijkomen, en de sets en de lokaties (o.a. Zweden) maken veel goed. Het is al lastig om een film te maken die als tweede deel een film van David Fincher moet opvolgen, en daarnaast ook een film in de bejubelde Millennium-reeks. The Girl in the Spider's Web kan niet aan die verwachting voldoen, maar is als actiethriller zeker vermakend en levert je best een amusante avond op.

Medium: UHD
Genre: Actie, Thriller
Speelduur: 115 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • DTS-HD MA 5.1 - Spaans
EAN: 8712609645385

• Commentaar van regisseur Fede Alvarez en scriptschrijver Jay Basu
  • Claire Foy: Lisbeth Worden
  • Geheimen van de Gezusters Salander
  • Verwijderde Scènes
  • Alles over de Stunts
  • De Making-Of

The Girl in the Spider's Web staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 op een UHD-disc in 2160p resolutie met HDR. Het beeld is erg scherp en biedt veel detail. Qua kleuren heeft HDR helaas niet zoveel te doen in deze film. De film heeft een grauw kleurenpalette met veel zwart en donkere kleuren als grijs en bruin. Aan de andere kant kent de film veel wit want veel scènes spelen zich af in het winterse Zweden met veel sneeuw. Rood wordt veel gebruikt om als kleur een sterk contrast te geven en dit spat dan ook van het scherm. HDR doet wel zijn werk in donkere en slecht verlichte scènes waarbij het veel contrast en detail laat zien. De beeldtransfer gooit voorderest hoge ogen en is een erg goede representatie van wat de film beoogt, maar door het gekozen kleurenpalet is het onzeker om te zeggen of het UHD-formaat echt een grote meerwaarde biedt tegenover Bluray.

The Girl in the Spider's Web Krijgt een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack mee met een Atmos-extensie in de oorspronkelijk Engelse taal. De track biedt over de gehele film een vol geluidsbeeld met altijd voldoende activiteit over de alle speakers. De hoogtespeakers hebben niet heel veel te doen en worden voornamelijk gebruikt voor het verhogen van de ambiance zodat je als kijker dat volle geluidsbeeld houdt. Het is verder een gebalanceerde audiotrack die helder en duidelijk is over alle speakers. Ook de subwoofer ondersteunt goed in het laag. Een goede audiotrack die niet boven het maaiveld uitsteekt, maar die ook zeker niet teleurstelt.

Op de UHD-disc van The Girl in the Spider's Web staat het audiocommentaar als enige extra. Op de bijgeleverde Blu-ray Disc staat dit audiocommentaar ook, plus de rest van de extra's.

Commentaar van regisseur Fede Alvarez en scriptschrijver Jay Basu
De regisseur en de scriptschrijver geven allerlei interssante achtergrondinformatie, ook wat niet wordt besproken in de overige extra's.

Claire Foy: Lisbeth Worden (10 min)
Actrice Claire Foy geeft een uitgebreid interview over haar voorbereiding op het spelen van het bekende karakater Lisbeth Salander. Ook de rest van de cast en crew geven hun inzicht op het samenwerken met de actrice.

Geheimen van de Gezusters Salander (5 min)
Een korte kijk naar het illustere duo.

Verwijderde Scènes (16 min)
Een aantal verwijderde scènes die overduidelijk om tijdsredenen zijn geknipt.

Alles over de Stunts (7 min)
een korte en (helaas) oppervlakkige kijk naar het maken van de stunts in de film.

De Making-Of (16 min)
Een best redelijke making-of van de film en wat positief opvalt is dat de vorige film, The Girl with the Dragon Tattoo, niet wordt genegeerd maar dat er zelfs naar terug wordt gerefereerd.

Lisbeth Salander (Claire Foy) wordt door een bekende uit het verleden achterna gezeten terwijl ze ook een internationaal web van corrupte overheidslui, huurmoordenaars, cybercriminelen en spionnen moet ontvluchten, dit uiteraard weer met de hulp van Mikael Blomkvist. The Girl in the Spider's Web is een tweede deel in de Amerikaans geproduceerde Millennium-films. De casting van Claire Foy is goed gedaan, maar de film glijdt onderuit met het té generieke verhaal en het karikaturale spel van Sylvia Hoeks en door de vertolking van de acteur die Mikael Blomkvist speelt; Sverrir Gudnason, die in de te grote voetsporen van Michael Nyqvist en Daniel Craig moet treden. Wat overblijft is een best aardige actiethriller die is gefilmd op mooie locaties, maar helaas niet opgewassen is tegen alle andere films, zowel Amerikaans als Zweeds, in de Millennium reeks. De UHD-uitgave (opvallend is dat Europa wel een UHD uitgave krijgt en Amerika niet) bevat een sterke 2160p-transfer waar HDR helaas niet heel veel te doen heeft en met een dito sterke Atmos-track waarvoor voor de hoogtespeakers hetzelfde geldt als voor de HDR. Is het upgraden naar UHD dan waard? Omdat de UHD-disc een transfer alleen al in scherpte een stap vooruit is zou die keuze best gedaan mogen worden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.