Hellboy (2019)

26-08-2019

5.5

Hellboy (2019) (Blu-ray)

Hellboy (David Harbour) wordt door zijn vader, professor Bruttenholm (uit te spreken als 'Broom'), gevraagd om in te gaan op een uitnodiging van de Osiris Club. Deze eeuwenoude orde heeft enkele even oude tradities en het wordt gezien als een eer om erbij aan te mogen sluiten. Na enige tijd met leden van de club opgetrokken te hebben krijgt Hellboy steeds meer het gevoel dat er iets meer sinisters gaande is. Hij stelt grote vragen bij de motivatie van zijn vader, zoals diens besluit de rode demoon al die jaren geleden in huis te nemen en tegen andere demonen te laten vechten. Tegelijkertijd tracht een oude vijand de door Koning Arthur verslagen tovenares Nimue - De Bloedkoningin - weer tot leven te wekken. Zij heeft maar één doel voor ogen; de wereld overheersen.

Hellboy is de derde film gebaseerd op de stripboeken van Mike Mignola. Waar de eerdere films van Guillermo del Toro meer hun eigen, sprookjesachtige weg gingen, is er in deze versie van de rode demon en zijn Right Hand of Doom getracht meer de daadwerkelijke stripboeken te volgen. Het eindresultaat is een zeer snel lopende actiefilm die erg veel elementen kent, maar nergens de moeite neemt om deze te laten ademen of ruimte te geven. In zeer grote lijnen volgt Hellboy de verhaallijn uit Mignola's The Wild Hunt met elementen uit korte verhalen als The Corpse en Hellboy in Mexico, maar ook de vader-zoon dynamiek direct uit Guillermo del Toro's films. Fans van Hellboy zullen verscheidene zaken direct uit de stripboeken herkennen die de filmmakers redelijk natuurgetrouw hebben nagemaakt. Het is echter te veel in te weinig tijd. In vrijwel elke scène wordt iets geïntroduceerd wat op zichzelf al een (halve) film zou kunnen zijn. Niets lijkt een echte impact of consequentie te maken, personages verschijnen zonder uitleg, buiten enkele geforceerde flashbacks, en zijn, voordat je als kijker ook maar knippert, uit de film verdwenen. Motivaties zijn, buiten enkele onduidelijk, relaties en emotionele momenten, niet natuurlijk of verdiend. Als niet-fan van Hellboy raak je al snel totaal de weg kwijt. Net als bij bijvoorbeeld Suicide Squad kent Hellboy een gehaastheid om maar vooral voorbij te zijn wat heel erg jammer is, omdat de film echt wel goede punten kent, maar als geheel enkel heel oppervlakkig werkt.  Hellboy is doordrenkt met scheldkannonades, slechte humor die de sfeer of impact van scènes ondermijnt en over-de-top geweld, inclusief liters en liters bloed. Er is veel gebruik gemaakt van echte sets en 'animatronics' om de sets en personages tot leven te brengen wat zeker positief bijdraagt aan de film. De actie is wat eentonig, maar over het algemeen prima in beeld gebracht. Net als Star Trek uit 2009 lijkt Hellboy een algemeen besef te hebben van de personages en sfeer die iets populair maken, maar hebben ze geen idee waarom het populair is. Verschillende voor Hellboyfans bekende personages passeren de revue, hoewel verschillenden enkel in naam en voorkomen. David Harbour doet het prima als een iets ingetogenere, vermoeide Hellboy en buiten zijn neiging voor slecht(getimed)e grappen en om vaak te 'schreeuwacteren' is hij een genot om op het scherm te zien. Mila Jovovich kan deze rol in haar slaap nog doen; doet zeker haar best, maar laat nergens een echte dreiging zien en maakt hierdoor minder impact dan gehoopt. Ian McShane wordt schandalig weinig gebruikt en heeft, buiten één CGI-overladen scène, helaas niet de band met Harbour die de filmmakers voor zich zagen. Er gaan verschillende geruchten dat de productie van Hellboy zeer zwaar was en dat regisseur Neil Marshall regelmatig met de producenten in de clinch lag, waardoor het niet de film geworden is die hij voor ogen had (en waarom hij ook niet naar diens première gegaan is). Waarschijnlijk zal nooit uitkomen wat er exact gebeurd is, maar het is duidelijk dat er geen duidelijke lijn getrokken is in welk verhaal men wilde vertellen en dat is te merken.

Genre: Actie, Horror, Komedie
Jaar: 2019
Speelduur: 121 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
EAN: 8719372008270

• The Forever Warriors
  • Ye Gods and Devils: Creatures and Gear
  • Rise of the Blood Queen

Blu-ray Disc-uitgave van Hellboy heeft een beeldverhouding van 2.39:1. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaagse disc. Voor het grootste deel heeft Hellboy een erg donkere uitstraling. De zwartwaarde is niet al te hoog, maar zeker contrast is voor het grootste deel vrij hoog, waardoor aanwezige kleuren er echt uitspringen. Het leeuwendeel van de film zijn echter grijs-tinten zonder al te veel accenten. De verschillende flashbacks zijn hier een duidelijk contrast op, waarbij er bijvoorbeeld zwart-wit beelden en geel- of groentinten getoond worden. Alles behalve enkele donkere scènes oogt scherp en zit vol detail. De aanwezige CGI is voor het grootste deel prima, maar duidelijk beperkt door het gelimiteerde budget van de film. De verschillende keren dat er CGI gemixt wordt met echte acteurs of dat Hellboys hoorns groeien zijn echter een duidelijk min-/dieptepunt.

Hellboy heeft op deze BD-uitgave een Engelstalig DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack. Het gesproken woord is scherp en helder via het middenkanaal te horen, maar Ian McShane's voice-over klinkt soms wat hol. De geluidseffecten zijn niet al te gelaagd - veel is generiek schieten en vuistslagen -, maar afdoende om als kijker echt in de film meegenomen te worden. In actiescènes zijn er enkele highlights, zoals bijvoorbeeld Hellboy die een groot zwaard rondzwaait wat duidelijk via de surroundkanalen is te horen. De omgevingsgeluiden zijn ook via de surroundkanalen te horen en zorgen voor een echte dynamiek. Zeker in de ruimtelijkere scènes, zoals tijdens de worstelscène is Mexico of op een open veld of in een kerk, is er duidelijk getracht de beelden sfeer mee te geven. Dit is goed gelukt. Hellboy heeft een duidelijke aanwezige soundtrack dbestaat uit instrumentale muziek en generieke hardrock. Vooral dat laatste begint snel te vervelen en haalt de spanning uit verschillende scènes. Een verkeerde keuze en bij lange na niet de soundtracks zoals Guardians of the Galaxy of Deadpool waar men ogenschijnlijk op hoopte, maar een even geforceerde soundtrack als Suicide Squad.

Op deze BD-uitgave is Hellboy vanuit het statische hoofdmenu enkel integraal af te spelen, met of zonder Nederlandse ondertiteling. Vanuit hier zijn ook de extra's te bekijken.

The Forever Warriors (25 min.)
In deze extra wordt er ingegaan op de gedachte achter de film en de keuze om meer de verhaallijnen van Mike Mignola's stripboeken te volgen. De keuzes voor en de motivaties van de acteurs zoals David Harbour, Mila Jovovich en Ian McShane wordt besproken. Mike Mignola, verschillende acteurs en de producenten van de film komen aan het woord. Herhaaldelijk wordt deze versie van Hellboy positief vergelijken met de eerdere Hellboy-films, wat toch wel wat ongemakkelijk overkomt.

Ye Gods and Devils: Creatures and Gear (26 min.)
Deze extra gaat volledig over het ontwerp en creatie van de verschillende personages uit Hellboy en de verschillende elementen waaruit kostuums zoals die voor Hellboy uit bestaan. Een zeer interessante extra voor fans van filmmaken en specifiek het maken van echte kostuums in plaats van het gebruik van CGI.

Rise of the Blood Queen (19 min.)
Hier wordt ingegaan op de daadwerkelijke productie van Hellboy en dan specifiek de opname van verschillende scènes en de keuze voor het opnemen van de film in Oost-Europa. De laatste circa vijf minuten zijn toegewijd aan Neil Marshall, voor het eerst in alle extra's, waarbij het vooral de acteurs zijn die de regisseur en diens visie prijzen. De regisseur zelf komt niet aan het woord.

Op de Britse en Amerikaanse versie van de Hellboy-BD staan buiten deze extra's nog verschillende verwijderde scènes en een overzicht van de previsualisatie voor Hellboy. De missen dus op de Nederlandse uitgave van de film.

Terwijl Hellboy wordt uitgenodigd bij de sinistere Osiris Club wordt er door kwade krachten getracht de Bloedkoningin Nimue weer tot leven te wekken. Het is aan Hellboy de vraag of hij kiest voor de mensheid of toch aan de kant van de demonen staat. Hellboy is een gehaaste actiefilm die te veel losse elementen en personages heeft om een degen gestroomlijnd verhaal te vertellen of een echte impact te maken. Voor fans van de stripboeken zitten er zeker mooie stukken tussen en de sets en kostuums zien er indrukwekkend uit, maar het geheel is echter nergens meer dan middelmatig. Het beeld ziet er prima uit, hoewel in verschillende momenten toch iets te donker. Het geluid is niet al te gelaagd met een eentonige soundtrack, maar daarbuiten goed. De extra's zijn een mooie toevoeging hoewel wel wat gepolijst. Al met al is Hellboy een film die voor fans van de stripboeken zeker een keer de moeite waard is, maar helaas nergens meer is dan een warrige, simpele actiefilm.