Jim Button en de Stad van de Draken

08-09-2019

5.5

Jim Button en de Stad van de Draken (Bioscoop)

Jim Button wordt als baby opgevist uit zee door een piraat, die de jongen doorverkoopt. Zo komt Jim, die eigenlijk nog geen naam heeft, op het eiland Lumberland terecht bij mevrouw Waas (Annette Frier). Op het eiland wonen maar weinig mensen, maar het heeft een winkeltje, een paar huizen, een stationnetje met locomotief Emma en een kasteel waar koning Alfons (Uwe Ochsenknecht) de scepter zwaait. Lukas (Henning Baum) is de machinist van het treintje en samen met mevrouw Waas neemt hij Jim (Solomon Gordon) onder z’n hoede. De koning vindt echter dat het te druk wordt op het eiland en wil locomotief Emma verbannen. Lukas en Jim kunnen niet zonder Emma en besluiten dan zelf maar te vertrekken en samen gaan ze de zee op. Na een zware storm komen ze terecht in het keizerrijk Mandala, waar de jonge prinses Li Si (Leighanne Esperanzate) gevangen is genomen in de Drakenstad. Samen met Lukas probeert Jim de prinses te bevrijden, maar de gevaren liggen overal op de loer.

Jim Knopf und Lukas der Lokomotivführer, in de Nederlandse vertaling Jim Button en de Stad van de Draken genoemd. De film is gebaseerd op de bestseller Jim Knoop en Lucas de Machinist, het eerste kinderboek van de Duitse schrijver Michael Ende. De jonge Jim gaat op zoek naar z’n eigen identiteit. Hij beseft dat hij een andere huidskleur heeft dan zijn moeder, dat moet een reden hebben. Waar komt hij vandaan? Deze zoektocht naar zijn identiteit is vormgegeven in een jeugdige avonturenfilm, waarin Jim met machinist en vriend Lukas de wijde wereld intrekt, om uit te komen in het keizerrijk Mandala. Dit zijn de gegevens van wat een spannende avonturenfilm voor de jeugd moet zijn. De intenties zijn er wel, maar het echte avontuur brandt maar niet los. En dus wordt het ook zelden spannend.
Jim Knopf und Lukas der Lokomotivführer
was ten tijde van de opnames met een budget van bijna 25 miljoen Euro de duurste Duitse film ooit. Dat zie je ook wel aan de film af, die boordenvol zit met visuele effecten, waar een groot deel van het budget aan op is gegaan. En dat voor een jeugdfilm. Hoewel de effecten er prachtig en overtuigend uitzien – het is wel een beetje ‘overdaad schaadt’. Het lijkt erop dat de makers dolgraag wilden laten zien hoe goed ze zijn in het maken van ervan. Met een beetje minder had je net zo veel indruk gemaakt en dat was het verhaal ten goede gekomen. Nu zit er een flink aantal beelden in waar het alleen maar om de effecten te doen is en niet of nauwelijks iets aan het verhaal (de eerste scènes in de Drakenstad bijvoorbeeld). Voor de allerkleinsten is Jim Button niet geschikt, daarvoor is het allemaal te druk, te ingewikkeld en te angstig. Door het halfslachtige verhaal en de zeer matige nasynchronisatie valt er voor de volwassen kijker ook weinig te halen. Dan blijft de doelgroep wel heel beperkt en door de lengte van bijna twee uur is het lastig om de aandacht volledig bij de film te houden. Daarmee valt Jim Button eigenlijk een beetje tussen wal en schip en dat is wel zonde van zo’n duur project.

Genre: Avontuur, Jeugd
Jaar: 2019
Speelduur: 110 min
Uitgever: Just Film Distribution

Jim Button komt als baby op het eiland Lumberland terecht, maar na een paar jaar wordt het eiland volgens de koning ‘te vol’. Daarom vertrekken Jim en Lukas met locomotief Emma naar verre oorden en komen in het keizerrijk Mandala terecht. Daar wordt prinses Li Si gevangengenomen en Jim doet er alles aan om haar te bevrijden. Jim Button en de Stad van de Draken is met een budget van 25 miljoen Euro een heel dure film geworden. Dat zie je er dan ook wel aan af. De film zit boordenvol visuele effecten, maar dat maakt het nog geen goede film. Het verhaal is te halfslachtig en voor Nederlandse kijkers is de nasynchronisatie heel erg matig gedaan. Tel daar de lange speelduur bij op en je komt tot de conclusie dat de doelgroep voor deze film wel heel beperkt is.