Aladdin (2019)

08-10-2019

7.6

Aladdin (2019) (Blu-ray)

Aladdin (Mena Massoud) is een straatschoffie. Geboren voor een dubbeltje zal hij nooit een kwartje worden. Dat is tenminste wat hem vaak wordt gezegd. Zijn leven wordt nog verder bemoeilijkt door het feit dat hij al heel jong zijn beide ouders heeft verloren. Aladdin moet het bijna helemaal alleen zien te rooien. Bijna, want hij heeft altijd zijn trouwe aapje Abu aan zijn zijde. Zijn leven verandert op slag wanneer hij bij toeval prinses Jasmine (Naomi Scott) ontmoet. Niet in haar paleis, maar vermomd op straat. De prinses wilde eens zien hoe het er buiten de paleismuren aan toe gaat. Dit is het begin van een onmogelijke romance. De prinses moet namelijk trouwen met een prins, zodat er een opvolger is voor haar vader de Sultan (Navid Negahban). Wat de Sultan niet weet is dat zijn meest vertrouwde adviseur Jafar (Marwan Kenzari) eigenlijk tegen hem werkt en zelf de meeste macht wil hebben. Een magische lamp in een grot in de woestijn kan dit mogelijk maken. Als je er overheen wrijft komt er een geest uit (Will Smith). Deze zal drie wensen vervullen. Als je deze slim gebruikt, kunnen al je dromen in vervulling gaan. Maar in de verkeerde handen vormt de lamp een groot gevaar. Aladdin blijkt een van de weinigen te zijn die ‘puur van hart’ is en daarom de grot in mag. Maar weet hij de lamp voor zichzelf te houden of lukt het Jafar om deze van hem te stelen?

Disney is al jaren druk bezig om haar grootste klassiekers opnieuw naar het witte doek te brengen. Soms opnieuw als animatie, maar dan ditmaal met de computer (The Lion King). Meestal gaan ze in de remake voor live-action, zo is ook bij Aladdin het geval. Een verhaal dat in 1992, toen de originele animatiefilm het levenslicht zag, nog niet of moeilijk verfilmbaar was. Met de hedendaagse techniek is alles mogelijk. Maar is het dan ook een verbetering? Ja én nee. Aladdin volgt bijna slaafs het originele verhaal en de originele liedjes. Dit maakt het herkenbaar en voor sommigen die ermee opgroeiden nostalgisch. Maar je kunt ook stellen dat de film hiermee toch wat overbodig is. Regisseur Guy Ritchie (Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Snatch, Sherlock Holmes) is niet de minste en dat maakt dat Aladdin op filmisch vlak toch wel interessant is en zeker iets toevoegt op het origineel. Ritchie lijkt een vreemde match voor deze film, maar wilde graag een keer een familiefilm maken voor zijn vijf kinderen. Hij vond Aladdin dan goed bij hem passen, omdat hij vaak films maakt over zogenoemde ‘straatschoffies’ of criminelen. Die blijken dan toch ook maar mens te zijn en ook een hoop goede kwaliteiten te hebben. Daar houdt de vergelijking dan ook wel op. Aladdin is met Ritchie aan het roer niet opeens gewelddadig of eng geworden. Je kunt gerust je (niet al te jonge) kinderen mee laten kijken. Voor hen is op de DVD/Blu-ray Disc een Vlaams gesproken geluidstrack beschikbaar. De trefzekere regie en de prachtige oosterse sfeer die wordt gecreëerd weet meteen te boeien. Daarnaast is de casting heel goed gedaan. Met minder bekende namen, Will Smith uitgezonderd, maar wel talentvol en charismatisch. Bovendien is de chemie tussen Aladdin en Jasmine geloofwaardig, wat toch wel het hart van de film vormt. De grootste verrassing is misschien wel Will Smith als Genie, de geest uit de fles. De legendarische Robin Williams deed de stem van dit personage in het origineel. Smith levert hier een eerbetoon, maar doet er toch ook zijn eigen ding mee. Tenslotte valt het nog op dat er veel humor in de film zit. Goed getimed en oprecht leuk, óók voor volwassenen. Daarmee is deze remake van Aladdin met recht een film voor het hele gezin geworden. Het feilloze vakmanschap van de originele tekenfilm verdient het nog altijd om gezien te worden door jong en oud, maar deze remake van Aladdin vormt hier een mooie aanvulling op.

Genre: Avontuur, Familie, Komedie
Jaar: 2019
Speelduur: 127 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418533397

• Aladdin's Videoreis: Met een Nieuwe Blik
  • Deleted Song “Desert Moon”
  • Guy Ritchie: Een Briljante Geest
  • Een Vriend Zoals Geest
  • Music Videos
  • Bloopers

De beeldtransfer van Aladdin is te bekijken in het originele 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor ruim 42GB is beschreven, waarvan bijna 35GB voor de film zelf. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. Er valt eigenlijk niets te klagen over deze heldere en kleurrijke beeldtransfer. Vooral de vele kleurschakeringen, met felle, goed verzadigde kleuren, maken deze transfer een lust voor het oog. Fijne details worden daarbij niet uit het oog verloren, zoals de texturen in de mooie gewaden en kleding. Je komt ogen tekort als je alle details van de stad in de overzichten in je op wilt nemen. Contrast en zwartwaardes zijn erg sterk. Daarnaast zien ook de digitale effecten er zeer goed uit. Zo zijn de tijger en het aapje niet van echt te onderscheiden en mengen zich naadloos met de live-action-beelden. Op twee momenten in de film verloopt een beweging in beeld niet geheel vlekkeloos, anders had deze beeldtransfer de maximale score behaald.

De belangrijkste geluidstrack op de Blu-ray Disc van Aladdin is een Engelstalige DTS-HD Master Audio 7.1-track. En dat is genieten geblazen! De film is dynamische en dat zet zich door in de geluidstrack, die heel levendig en ruimtelijk is. Vooral de vele scènes in de stad zorgen voor een druk, maar gelijktijdig zeer gedetailleerd, geluidsbeeld. Dialogen zijn goed geprioriteerd in het middenkanaal (behalve van Genie als hij door het beeld zwerft) en daaromheen zijn mooie omgevingsgeluiden en geluidseffecten geplaatst. De scènes in de levendige en drukke stad hebben een zeer ruimtelijk geluid, waarbij het echt van alle kanten komt. Een enkele keer is het LFE-kanaal goed actief, zeker ook als Genie uit de lamp tevoorschijn komt. De liedjes hebben een mooie dynamiek en vragen om meegezongen te worden. Kortom, een zeer fijne, levendige geluidstrack die de film nog meer dynamiek geeft.
Voor de jongsten onder ons is er een Vlaamse Dolby Digital 5.1-geluidstrack beschikbaar. Een Nederlands gesproken track is er niet.

De Blu-ray Disc van Aladdin heeft een redelijk standaard menu zoals we ze vaak bij Disney zien. Er staat een aantal extra's op deze uitgave, die in HD-resolutie zijn en waar nodig voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Aladdin's Videoreis: Met een Nieuwe Blik (10½ min)
Mena Massoud (Aladdin) had een telefoon gekregen om zijn ervaringen op de set vast te leggen. Veel gegiechel met de mede-acteurs en -actrices, maar je krijgt ook wel een indruk hoe het er op de set aan toe ging.

Deleted Song “Desert Moon” (2 min)
Na een korte introductie van componist Alan Menken wordt het liedje Desert Moon vertoond, dat niet in de film zit.

Guy Ritchie: Een Briljante Geest (5½ min)
Guy Ritchie is niet de eerste naam die in je opkomt als je aan een Disneyfilm denkt. Toch wilde hij deze film graag maken. Hij heeft veel dynamiek aan het verhaal toegevoegd, waar men wel aan moest wennen. Maar Ritchie had een goed idee van wat hij wilde maken en uiteindelijk kon iedereen daar heel goed mee leven.

Een Vriend Zoals Geest (4½ min)
Will Smith vertelt over zijn rol als Genie/Geest. Geen gemakkelijke rol, wat kon hij nog toevoegen aan het origineel van Robin Williams uit de animatiefilm?

Deleted Scenes (11 min)
Zes scènes die de film niet gehaald hebben. De meeste zijn al in een vrij vroeg stadium gesneuveld, want de digitale effecten waren nog lang niet af. Ze zijn alleen in schetsvorm ingevoegd.

Music Videos (11½ min)
De video’s van drie liedjes uit de film. Speechless door Naomi Scott – A Whole New World door Zayn en Zhavia Ward en een gedeeltelijk Spaanstalige versie van A Whole New World (Un Mundo Ideal) door Zayn en Becky G.

Bloopers (2 min)
Een collage van dingen die niet lekker liepen op de set. Voornamelijk wat gegiechel en versprekingen.

Aladdin is een straatschoffie die het beste probeert te maken van zijn leven in armoede. Wanneer hij de prinses Jasmine ontmoet, wil hij alles doen om haar voor zich te winnen. Hij raakt in een strijd verwikkeld met Jafar, de adviseur van de koning. Ze vechten om een magische lamp, waarin een geest verschuilt die drie wensen vervult. Daarmee kunnen al je dromen uitkomen of in de verkeerde handen kan het op een ramp uitlopen. Aladdin als bijna letterlijke live-action remake had gemakkelijk overbodig kunnen zijn. Maar de film is vakkundig gemaakt het humor en een charismatische cast. Dit maakt het vermakelijk van begin tot eind en een mooie aanvulling op het origineel. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een voortreffelijke beeld- en geluidskwaliteit, die recht doen aan het medium. Er is een pakket extra’s aanwezig, dat echter redelijk standaard is en weinig opzienbarend. Voor de volledigheid: deze uitgave beschikt niet over een Nederlandse geluidstrack, maar wel over een Vlaamse.