Patriot, The

27-02-2020

8.1
UHD

Patriot, The (UHD)

The Patriot speelt zich af rond 1770 en verteld het verhaal van Benjamin Martin (Mel Gibson), een held uit de Franse en Indische oorlogen. Martin, weduwnaar en vader van zeven kinderen, heeft berouw over zijn daden in de oorlogen en wil in vrede leven met zijn gezin en zich afzijdig houden van de oorlog tegen de Engelsen. Wanneer zijn oudste zoon Gabriël (Heath Ledger) zich mengt in de strijd tegen de Britten doet Benjamin er alles aan om hem ervan te weerhouden, maar tevergeefs. Als Gabriël later als zwaargewonde boodschapper thuiskomt, volgen de Engelsen al snel. De harde en wrede Engelse kolonel William Travington (Jason Isaacs) schiet zonder pardon Martin’s andere zoon neer als die wil voorkomen dat Travington Gabriël meeneemt. Op dat moment knapt er iets bij Martin en mengt hij zich in de strijd tegen de Engelsen. Zijn eerste treffen met de Engelsen geven Martin de bijnaam ‘de spook’. In het oorlogsgeweld tegen de Engelsen vecht Martin zijn persoonlijke strijd tegen Travington.

Het spektakelduo Roland Emmerich (regisseur) en Dean Devlin (schijver) leveren met The Patriot, na Godzilla en Independence Day, wederom een actiefilm met een bijzonder hoog patriottistisch gehalte. Natuurlijk doet de titel van de film al enige patriottisme vermoeden, toch is de balans in deze film iets te veel doorgeslagen ten gunste van de Continentalen (de Amerikanen dus). Neemt niet weg dat de film een heerlijk genieten is van het prachtig in beeld gebrachte oorlogsgeweld tussen de Engelsen en de Amerikanen. Enkele karakters in de film zijn gebaseerd op bestaande personen. Alhoewel The Patriot een weergave is van een historische gebeurtenis, hebben de filmmakers zich genoeg vrijheden gepermitteerd dat je de film zeker niet als een historisch document moet zien. Ondanks dat de film bijna drie uur duurt, blijft hij ieder moment boeien. Dat is mede te danken aan het schitterende spel van Mel Gibson als vader Benjamin. Met verve en overtuiging zet hij de rol van de getormenteerde vader neer, die met zijn leger, vooral bestaand uit onervaren burgers, wraak neemt op de Engelsen. De ingehouden woede, het verdriet, zijn onzekerheid in de liefde en zijn vechtlust, ze zijn allemaal af te lezen van zijn gezicht. Ook wijlen Heath Ledger maakt indruk als de zoon van Benjamin die zijn eigen richting kiest, al wil zijn vader hem zo graag beschermen. De prachtige filmmuziek van John Williams maakt het filmgenot compleet. De film heeft vele nominaties, waaronder voor drie Oscar’s, en prijzen gekregen. The Patriot is een zeer kundige en opvallend karaktergedreven film van regisseur Roland Emmerich, die erom bekend staat dat hij nogal kan overdrijven in zijn rampenfilms. Een aanrader.

Sony heeft The Patriot in het verleden op DVD uitgebracht en ook op Suberbit-DVD. Van de DVD vind je hier een recensie en van de Superbit DVD uitgave kun je de recensie hier nog eens nalezen. Ook is The Patriot uitgebracht op Blu-ray Disc en hierop staat een verlengde versie van de film. De film heeft ongeveer 10 minuten extra beeldmateriaal erbij gekregen. Het zijn scènes die meer de drijfveer van karakters accentueren. Een recensie van de BD is hier te vinden. Op UHD heeft Sony slechts de Bioscoopversie van de film uitgebracht, maar wel met een uitgebreid pakket aan extra's. Deze versie wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Avontuur
Jaar: 2000
Speelduur: 165 min
Verpakking: UHD keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609638035

• Audio-Commentaar van Regisseur & Producent
  • 6 Verwijderde Scènes met Audio-Commentaar
  • Featurette: De Kunst van het Oorlogvoeren
  • Featurette: De Ware Patriotten
  • Featurette: De Visuele Effecten
  • Conceptuele Kunst tot Filmvergelijkingen
  • Fotogalerij

The Patriot krijgt op UHD een 2160p-4K-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1. De transfer krijgt HDR10-beeldverbetering mee. De transfer is '4K-native', en dat betekent dat de transfer is gemaakt van het oorspronkelijke filmmateriaal. De beeldtransfer is erg geslaagd met een erg scherp beeld met veel detail. Kleuren zijn helder, fris en duidelijk gedefinieerd. Contrast en zwartniveau zijn ook goed in orde. Een zeer degelijke transfer die eigenlijk niets te wensen overlaat.

N.B.: Screenshots zijn afkomstig van de (afzonderlijk verkrijgbare) Blu-ray Disc.

The Patriot krijgt op UHD een geweldige Dolby TrueHD 7.1-audiotrack mee met een Dolby Atmos-extensie. De film zit vol met oorlogscènes en deze bevatten veel geweld en explosies. De Atmos-track weet deze fantastisch weer te geven met een zeer brede spreiding en dynamiek. Ook de hoogte-kanalen worden erg goed gebruikt. Een zeer nette audiotrack die zeker een upgrade is van de bestaande losless track.

De UHD van The Patriot bevat een uitgebreid pakket aan extra's. Dan is het extra jammer dat Sony de verlengde versie van de film niet heeft toegevoegd. Alle extra's zijn in 1080p HD en zijn Nederlands ondertiteld.

Audio-Commentaar van Regisseur & Producent
Regisseur Roland Emmerich en producent Dean Devlin bespreken het maken van de film. Interessant commentaar met veel anekdotes.

6 Verwijderde Scènes met Audio-Commentaar (13 min)
Een aantal verwijderde scènes met optioneel commentaar van de regisseur en producent.

Featurette: De Kunst van het Oorlogvoeren (10 min)
Deze featurette gaat over het productie-ontwerp van de film en hoe ze het oorlogvoeren ten tijde van de Amerikaanse revolutie in beeld hebben weten te brengen.

Featurette: De Ware Patriotten (10 min)
Dit onderdeel gaat over het correct in beeld brengen van de geschiedenis en de gewoontes van die tijd.

Featurette: De Visuele Effecten (10 min)
Hier zie je hoe digitale effecten zijn ingezet bij het maken van de film.

Conceptuele Kunst tot Filmvergelijkingen (5 min)
In deze featurette zie je hoe de oorspronkelijke tekeningen en ontwerpen uiteindelijk zijn gefilmd.

Fotogalerij
Een diapresentatie met diverse foto's uit de film. Er zit geen muziek onder dus het is een stille bedoening.

Bioscooptrailer (3 min)
De oorspronkelijke bioscooptrailer van de film.

The Patriot vertelt het verhaal van Bejamin Martin (Mel Ginbson), een oorlogsheld die tegen zijn wil weer de oorlog wordt ingetrokken ten tijde van de Amerikaanse revolutie tegen de Engelsen. The Patriot is een zeer kundige en opvallend karaktergedreven film van regisseur Roland Emmerich, die erom bekend staat dat hij nogal kan overdrijven in zijn rampenfilms. De UHD van Sony is een voltreffer met prachtig beeld en audio, en zelfs een uitgebreid pakket aan extra's zijn toegevoegd. Alleen jammer dat de verlengde versie van de film ontbreekt. Voor wie deze wilt zien moet je dus nog even je Blu-ray aanhouden. Verder is deze UHD-uitgave zeker een aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.