Matrix Trilogy, The

14-04-2020

8.7
UHD

Matrix Trilogy, The (UHD)

The Matrix
In The Matrix komt computerprogrammeur Thomas Anderson (Keanu Reeves) er achter dat zijn wereld een droomwereld is en in werkelijkheid machines de controle hebben. Als Neo breekt hij uit dit systeem en is hij volgens velen de enige die de machines kan stoppen.

Lees hier meer

The Matrix Reloaded
In The Matrix Reloaded is de enige stad van de mensheid Zion in gevaar. Neo (Keanu Reeves) is op zoek naar The Source om voor eens en altijd af te rekenen met de machines.

Lees hier meer

The Matrix Revolutions
De stad Zion ligt onder belegering. De machines zetten de aanval in en met een oneindig aantal Sentinels proberen ze hun laatste slag te slaan om de mensheid uit te roeien. Intussen leert Neo (Keanu Reeves) meer over zijn afkomst, verleden én zijn vastgestelde toekomst. Tenminste, volgens de machines. Neo zelf heeft hier een heel ander idee over. De ultieme strijd barst los.

Lees hier meer

The Matrix
The Matrix is alweer ruim 20 jaar oud en was destijds een waar fenomeen. De baanbrekende special effects, het futuristische uiterlijk en de aanstekende marketingcampagne ("What is The Matrix?") zorgden voor een groot succes in de bioscopen. De film staat jaren na dato nog steeds als een huis en blijft de beste van de trilogie. Het verhaal is nog steeds aansprekend, de effecten kunnen nog steeds mee (Bullet-time blijft gaaf om te zien) en ook het uiterlijk van de film is nog steeds niet helemaal afgezaagd (hoewel het spandex en het vele leer af en toe wel een beetje overdreven is).

Lees hier meer

The Matrix Reloaded
Na het overweldigende grote succes van het eerste deel was voor regisseurs Lana en Lilly Wachowski (ook wel bekend als de Wachowski's) het pad geëffend om de overige twee delen van de The Matrix trilogie te gaan verfilmen. The Matrix Reloaded en The Matrix Revolutions werden ‘back-to-back’ geschoten, achter elkaar dus. Beide delen kwamen in 2003, met een tussenpauze van ongeveer 6 maanden, in de bioscoop. De verschillen tussen The Matrix Reloaded en de The Matrix-film zijn groot. Vooral de nadruk op de actie is groter geworden en de actiescènes zijn langer en uitgebreider dan in het eerste deel. Ook het filosofische karakter van het verhaal is uitgebreider. De afwisseling tussen actie en praatscènes is minder briljant dan in het eerste deel, waardoor de film wat meer fragmentarisch en rechtlijniger overkomt.

Lees hier meer

The Matrix Revolutions
Een groot deel van het publiek van het tweede deel, Reloaded, vond dat deel erg tegenvallen, maar hoopten dat alles met het derde deel op zijn plaats zou vallen. Dit laatste is met The Matrix Revolutions, zoals de afsluiter van de trilogie voluit heet, slechts deels gelukt. Want Revolutions is weliswaar een goed gemaakte SF/actie-film, maar niet de allesverhelderende ‘revolutionaire’ afsluiting van de trilogie waar je wellicht op hoopte. In tegenstelling tot Reloaded, waarin enkele grote actiescènes werden afgewisseld met lange dialoogscènes met een pseudo-filosofische inslag (tot genoegen van de ene kijker en ongenoegen van de andere), is in Revolutions de balans doorgeslagen naar de actiekant.

Lees hier meer

De Matrix-trilogie is in het verleden al diverse keren op DVD, HD DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. De links van de verschillende recensies van deze uitgaven staan in de afzonderlijke UHD-recensies. Warner bracht voor de 4K UHD-uitgave van de trilogie eerst deel 1 los uit. Veel mensen wachtten echter met het kopen van deze want al snel werd duidelijk dat deel 2 en 3 er achteraan kwamen met deel 1 erbij als boxset. De boxset zelf is in Nederland nogal karig van opzet en uiterlijk. De films zijn verpakt in afzonderlijke keepcases en deze drie keepcases zitten in een kartonnen doos die je als envelop kan openen. Dit is natuurlijk een schim van de verpakking die Warner heeft verzorgd voor de release van de plexiglazen kist van The Ultimate Collection op DVD. Echter was de verkooppprijs bij introductie van deze boxset dusdanig interessant (€34.99) dat veel mensen dit wel voor lief namen. In deze recensie vind je een beknopte weergave en conclusie van de afzonderlijke recensies met de links naar de uitgebreide versies erbij. Daarnaast vind je hieronder een conclusie over deze boxset als geheel.

Medium: UHD
Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 1999 2003