Furious Seven / Fast & Furious 7

02-06-2020

9.2

Furious Seven / Fast & Furious 7 (UHD)

Owen Shaw (Luke Evans) ligt in coma. Zijn broer Deckard (Jason Statham) is woest en zweert wraak voor wat hem is aangedaan. Hij gaat op zoek naar de verantwoordelijken en in de politie-computer van Hobbs (Dwayne Johnson) vindt Deckard wat hij zoekt: het team dat zijn broer zo heeft toegetakeld. In een gevecht raakt Hobbs in het ziekenhuis beland. Hij waarschuwt Dom (Vin Diesel) en deze gaat op zijn beurt de confrontatie aan. Maar omdat Deckard een oud-commando is kan Dom en zijn team alle hulp gebruiken. Deze komt van de onbekende Mr. Nobody (Kurt Rusell) en deze heeft een voorstel: Dom en zijn team moeten een bepaalde hacker zien te bevrijden die vervolgens een bepaalde chip kan leveren waarmee iedereen gevolgd kan worden via elke camera die er is. Als ze die chip hebben kunnen ze Deckard overal ter wereld vinden. Deckard krijgt op zijn beurt hulp van de terrorist Jakande (Djimon Hounsou) die de chip wil gebruiken voor terroristische doeleinden. Van de Dominicaanse Republiek via Abu Dhabi tot aan Los Angeles, Dom en zijn team gaan tot het uiterste en gaan in de hoogste versnelling...

Furious Seven / Fast & Furious 7 zal altijd worden herinnerd als de laatste film van Paul Walker. In november 2013 kwam hij tragisch om het leven toen hij met een vriend, Roger Rodas, in een rode Porsche Carerra GT een liefdadigheidsbijeenkomst verliet en een horror-crash maakte tegen een boom. Ineens werd de wereld beroofd van een acteur, een vader, een man die naast zijn films zich vaak inzette voor de goede zaak via zijn liefdadigheidsinstelling Reach Out Worldwide. Paul Walker mocht maar 40 jaar worden.
Paul had nog niet de helft van zijn scènes gefilmd, dus de regisseur en de producenten kwamen voor een dilemma te staan. De productie, die in juli 2014 in de bioscopen moest gaan komen, werd gepauzeerd. De regisseur en de producenten gingen vervolgens overleggen hoe nu verder te gaan: de film algeheel stopzetten of toch kijken hoe ze de film af konden maken. Er werd besloten de film voort te zetten en Cody en Caleb, de broers van Paul, boden hun hulp aan om als stand-in te fungeren van Paul. Dit werkt op zich bijzonder goed, ze lijken qua postuur op hem en ook qua gelaat hebben ze overeenkomsten. Met de hulp van Weta hebben ze het gezicht van Paul via CGI kunnen plaatsen in de scènes waar Paul niet meer in kon spelen. Zo konden de makers bepaalde scènes met Paul toch filmen, alhoewel vaak van een afstand. De interactie tussen Paul en andere personages is minder aanwezig en dat maakt dat de film voornamelijk op Vin Diesel rust. En dat is jammer want de broederschap tussen hem en Paul is er wel, maar waarschijnlijk hebben ze die scènes niet kunnen filmen.
Furious Seven (door regisseur James Wan vernoemd naar de film Seven Samurai uit 1954) is verder wat het moet zijn: over-de-top-stunts met de snelste auto's in de meest onwaarschijnlijke acties. Ook in dit deel gaan ze tot aan het uiterste en zelfs tot hoog in de lucht. Het gemis van Paul kan de film niet echt een hart geven die het nodig heeft, je merkt als kijker dat de actie top is, maar daarbuiten komt het soms net niet samen. Het is een geweldige actiefilm, maar je merkt het gemis van Paul wel, daar kan alle inventieve CGI helaas niks aan veranderen. Het einde is een prachtig eerbetoon aan Paul en de makers kunnen alleen maar geprezen worden dat er in een film een zo tekenend eerbetoon wordt verwerkt. Deze film is de meest succesvolle van de franchise, en (mede) producent Vin Diesel heeft deel 8 recent aangekondigd en deze wil hij graag naar de straten van New York brengen. Hoe groot het gemis van Paul Walker zal zijn, zal pas echt in dat deel duidelijk worden. Furious Seven is gelukkig uiteindelijk wel afgemaakt en heeft de afscheidsreis gekregen die Paul Walker heeft verdiend.

Furious Seven is eerder op Blu-ray Disc uitgebracht (recensie hier) en recent op een UHD+BD-uitgave met de bestaande BD met daarbij een nieuwe UHD. Beide discs bevatten de Bioscoopversie en Verlengde versie van de film. De BD is hetzelfde als de eerste uitgave, de UHD heeft een nieuwe 4K-transfer en een geupgrade audiotrack gekregen. Deze uitgave wordt hier besproken.

Jaar: 2015
Speelduur: 140 min
Verpakking: UHD Duo keepcase in slipcase
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
  • DTS:X - Engels
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
  • DTS-HD HR 7.1 - Engels
Ondertiteling: Duits, Engels, Frans, Italiaans, Noors, Zweeds, En vele andere
EAN: 5053083106928

• Extended Cut
  • Deleted scenes
  • Talking Fast
  • Back to the Starting Line
  • Flying Cars
  • Snatch and Grab
  • Tower Jumps
  • Inside the Fight
  • The Cars of Furious
  • Race Wars
  • Music Video
  • Making of Fast & Furious Supercharched Ride

De beeldkwaliteit van Furious Seven is uitstekend te noemen. Het beeld is scherp en kleurrijk. Ook tijdens snelle actiescènes waarin veel gebeurt, houdt het beeld altijd goed stand. Alleen tijdens donkere sequenties is er sprake van wat beeldruis, maar niet zodanig dat het storend wordt. Het schaduwdetail is op die moment prima. Naast de uitstekende scherpte valt het ook op dat de kleuren zeer accuraat zijn. Zwart is echt zwart en wit is echt wit. En alles daartussenin wordt ook feilloos weergegeven. Op deze beeldpresentatie valt niets af te dingen.

De UHD van Furious Seven bevat een 4K-transfer in 2160p en het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1. De UHD-transfer bevat zowel hDR10- als Dolby Vision-beeldverbetering. De transfer ziet er uitstekend uit en is een mooie upgrade van de al uitstekende BD-transfer. Kleuren zijn scherp, helder en duidelijk. De verhoogde resolutie laat meer detail zien en geeft het beeld een stabieler ogend uiterlijk. Dolby Vision geeft nog meer schakering in de kleuren en geeft vooral in de donkere scènes meer schaduwdetail. Zwartwaardes en contrast zijn verder uitstekend. Een zeer goede transfer.

N.B. screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

Furious Seven wordt op deze BD-uitgave ondersteund door een DTS-HD Master Audio 7.1-track in de originele Engelse taal. De hoge verwachtingen die op basis van de technische specificaties worden gewekt, worden meer dan waargemaakt. Furious 7 biedt veel kansen voor stevige audio en daar wordt goed gebruik van gemaakt. De surround ervaring is intens en uitstekend gebruik van de subwoofer doet daar nog een schepje bovenop. Niet alleen het racen komt goed tot zijn recht, maar ook bijvoorbeeld de muziek. En dialogen zijn altijd goed verstaanbaar.

Op de UHD van Furious Seven krijgen beide versies van de film nu een DT:X-configuratie (in tegenstelling tot Furious 6), maar dan wel helaas met een DTS-HD High Resolution 7.1-track als basis, in plaats van een Master Audio. De vraag is: kun je dat verschil nu echt horen gezien al het geluidsgeweld dat deze DTS:X-track weet voort te brengen? Niet echt. Natuurlijk, in de kleinste details en bij een minitieuze luisterbeurt zal er vast wat verschil te horen zijn, maar dat is niet noemenswaardig. De track is fanatstisch en biedt een immense driedimensionale geluidsbeleving die nu ook uit de hoogte dreunt. Een geweldige track.

Alle extra's van Furious Seven staan op de bijgeleverde Blu-ray Disc. Alle extra's zijn in 1080p HD en zijn Nederlands ondertiteld.

Extended Cut (BD + UHD)
Deze versie duurt zo'n twee minuten langer dan de Bioscoopversie en biedt geen noemenswaardige meerwaarde.

Deleted scenes (6 min.)
Dit betreft een viertal verwijderde scènes. Deze zijn niet bijzonder boeiend te noemen. De beeldkwaliteit is gelijk aan die van de hoofdfilm. Er is geen commentaar van de regisseur of iemand anders beschikbaar.

Talking Fast (32 min.)
De zeer enthousiaste regisseur James Wan leidt je op een leuke manier door de film. Op chronologische wijze wordt commentaar gegeven op een aantal scènes. Niet alleen de regisseur komt aan het woord maar ook een aantal anderen.

Back to the Starting Line (12 min.)
In deze extra gaat het vooral over de reeks als geheel en hoe het steeds lastiger wordt om de hoge verwachtingen waar te maken en nieuwe dingen te bedenken.

Flying Cars (6 min.)
Deze extra gaat specifiek in op een van de meest indrukwekkende stuntscènes uit de film. Zeer interessant om te zien hoe deze sequentie is gemaakt.

Snatch and Grab (8 min)
Deze featurette gaat verder in op het maken van de scène genoemd in de extra hierboven.

Tower Jumps (7 min.)
Idem als bij de vorige extra krijgen we een kijkje in hoe een van de scènes is gemaakt die nog meer uitdagend was dan een gemiddelde scène uit de film.

Inside the Fight (11 min.)
Er wordt wat afgevochten in Furious Seven. In vier afzonderlijke extra’s van een paar minuutjes per stuk krijg je een inkijkje in een aantal van deze gevechten. Je kunt de extra niet achter elkaar afspelen maar alleen los aanklikken.

The Cars of Furious (11 min)
Er komen heel wat auto's voor in de Fast-films. Hier zie je er een aantal voorbij komen.

Race Wars (7 min)
Het evenement waar het allemaal begon is terug. Hier zie je hoe dit grootste spektakel terugkomt in dit deel.

Music Video (4 min)
See You Again (Wiz Khalifa) - Een tribute aan Paul Walker.

Making of Fast & Furious Supercharched Ride (8 min)
Van de Fast-films is ook een attractie gemaakt. Hier zie je meer achtergrondinformatie over de totstandkoming ervan.

Furious Seven geeft de groep een immense uitdaging: namelijk de strijd met de broer van Owen Shaw: Deckard (Jason Statham), die wraak zweert voor wat de groep zijn broer heeft aangedaan. Furious Seven zal altijd worden herinnerd als de laatste film van acteur Paul Walker, die tijdens het filmen tragisch om het leven kwam bij een auto-ongeluk. De film geeft een mooi, indringend eerbetoon en maakt als deel van de Fast-saga zeker indruk. De UHD+BD-uitgave van Furious Seven biedt op beide discs geweldig mooi beeld en geluid, en op de BD staan alle extra's. Een aanrader.