Better Than us (Luchshe, chem lyudi) Seizoen 1&2

Edgar Smit
07-03-2020

8.5
Streaming

Better Than us (Luchshe, chem lyudi) Seizoen 1&2 (Streaming)

Een bedrijfseigenaar van een bedrijf wat sexbot’s ontwerpt komt op een illgale manier aan een nieuwe bot die emoties kan interpreteren en via AI ook zelflerend is. Het blijkt al snel dat de bot echter ook zelfverdedigend is en de rege da teen bot geen mensen pijn zal doen niet naleeft. Door een samenloop van allerlei omstandigheden raken de levens van een onschuldig in scheiding liggend gezin met hun kinderen, de bedrijfseigenaar en zijn vrouw en assistent en de bot in elkaar verstrengeld. Dit leid tot af en toe gecompliceerde situaties, voorla omdat de bot alles zal doen om het gezin te beschermen, de scheidende vrouw als vijand ziet maar de bedrijfseigenaar de bot nodig heeft om een aanbesteding te winnen voor het prepensioen plan. Daarvoor maakt hij onder andere gebruik van corrupte agenten en geweld. Alles om zijn zin te krijgen.

Deze Russische serie op Netflix bestaat tot nu toe uit twee seizoenen met elk acht afleveringen met een speelduur van ongeveer een uur. Hier bespreken we de eerste twee seizoenen. De serie zal niet iedereen direct aanspreken. Hij speelt zich af in een zeer nabije tijd (2029) waar robots en drones continue alles in de gaten houden en waar mogelijk mensenwerk overnemen. In dat licht gezien is het prepensioen dan ook een politiek gevoelig onderwerp waar veel om te doen is. Er is zelfs een groep die alle bot’s het liefst zet verdwijnen omdat zij de plek van mensen innemen. Er zijn echter ook genoeg voorstanders. In die tijd ontsnapt een bot en komt terecht bij het gezin Safronov. Als bot die als doel heeft het gezin te beschermen doet zij alles om dat doel te bereiken, ook moord.Maar ook de “eigenaar” van de bot, die hem uit China heeft besteld als protoype zit achter die bot aan, omdat dat model zijn bedrijf de aanbesteding voor het vroegpensioen met deze bot kan winnen. Dat de minister die over de aanbesteding gaat ook nog zijn schoonvader is en zijn vrouw een bekende TV presentatrice maakt het allemaal wat lastiger om alles open en bloot te doen. Dus worden er geheime en corrupte agenten ingezet en wordt de anti bot beweging stiekem ook aangestuurd door deze bedrijfseigenaar. Kortom, een politiek steekspel om een bot, een gezin wat zelf in een scheidng ligt en problemen met hun puberzoon heeft en een eerlijke agent die het allemaal uit alle macht probeert de bedrijfseignaar er bij te lappen. De serie is goed geschreven, het camerawerk doet niets onder voor andere grote series en zelfs de special effects zijn zeer goed gedaan. Een aanrader en oh, blijf even kijken na het einde van de laatste aflevering.

Medium: Streaming
Genre: Drama, Science fiction
Speelduur: 832 min
Uitgever: Netflix

Dit is in een notendop de setting van deze Russische serie die verbazingwekkend goed blijkt. Zelfs al spreek je geen Russisch het acteerwerk is sterk, het verhaal blijft boeien en de twists zijn heerlijk. Het einde is wat sneller afgewerkt dan de rest van de serie wat ook duidelijk te merken is, maar dat neemt niet weg dat hij lekker wegkijkt. Een aanrader als je van SciFi en bots houdt.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.