Beentjes van Sint-Hildegard, De

27-10-2020

7

Beentjes van Sint-Hildegard, De (Blu-ray)

Jan (Herman Finkers) en Gedda (Johanna ter Steege) zijn al 35 jaar getrouwd. Jan is veearts en Gedda is docent op de Twentse universiteit. Alles lijkt goed te gaan, maar Jan krijgt niet de kans om z’n eigen leven te leiden. Gedda beslist alles voor Jan, tot aan het moment waarop hij een kopje thee moet drinken. De vader van Gedda (Jan Roerink), die aan Alzheimer leed, komt te overlijden. Aan de wensen die vader had voor zijn begrafenis wordt door zijn vrouw (Annie Beumers) en Gedda geen gehoor gegeven. Dat is het moment voor Jan eens stil te staan bij zijn eigen positie en om iets te bedenken waardoor de situatie kan veranderen. Waar Jan en Gedda al 35 jaar samen zijn is dochter Liesbeth (Leonie ter Braak) net een nieuwe relatie begonnen met Erik (Ferdi Stofmeel), die ontzettend jaloers is. Liesbeth en Erik moeten nog een modus zien te vinden hoe zij hun relatie in gaan richten. Jan op zijn beurt besluit om uiteindelijk de laatste wens van vader in vervulling te laten gaan.

Herman Finkers behoeft geen introductie. De eigenzinnige cabaretier uit Twente met z’n eigen absurdistische stijl had grote successen aan het eind van de vorige eeuw. Rond de eeuwwisseling ging hij (noodgedwongen) rustiger aan doen en verschoof zijn werkterrein van theater ook meer naar televisie, zonder het theater helemaal vaarwel te zeggen. In 2005 maakte hij met regisseur Johan Nijenhuis (Rokjesdag, Verliefd op Ibiza) voor TV Oost de succesvolle soapserie Van Jonge Leu en Oale Groond, dat geheel in het Twents gesproken was. Vijftien jaar later is er de, eveneens in het Twents gesproken, film De Beentjes van Sint-Hildegard. Herman Finkers schreef het scenario en Johan Nijenhuis verzorgde wederom de regie. Het verhaal is gebaseerd op de Tsjechische film Teorie Tygra uit 2016, dat Finkers heeft bewerkt tot een Twentse versie. Het bevat de kenmerkende stijl van Finkers dat we kennen uit zijn theaterwerk; absurdistisch, grappig en verrassend, maar soms ook erg flauw. Vervelend is echter het nooit, altijd is er wel sympathie voor een van de karakters. Herman Finkers en Johanna ter Steege (Spoorloos, Paradise Road) zijn samen een leuk koppel om naar te kijken. Dat kan niet van alle andere karakters gezegd worden. Dochter Liesbeth (Leonie ter Braak) is best sympathiek, maar schoonzoon Erik (Ferdi Stofmeel) is een karikatuur, waarbij het lijkt of Stofmeel erg z’n best doet om zijn typetjes uit de komediereeks Komt een Man bij de Dokter na te spelen. Moeder Sinie (Annie Beumers) is een rasechte feministe die vindt dat de vrouw het altijd beter weet dan de man. Regisseur Nijenhuis staat nu niet direct bekend om zijn subtiele regie en dat zul je ook in De Beentjes van Sint-Hildegard niet veel tegenkomen. Integendeel zelfs, het wordt soms wel erg dik aangezet allemaal.
Ondanks de coronacrisis was De Beentjes van Sint-Hildegard een succes in de bioscoop met meer dan 700.000 bezoekers en verdiende daarmee de Platina Filmstatus. Het succes van de film heeft er voor gezorgd dat er zelfs bezoeken aan de bedevaartkerk worden georganiseerd naar Rüdesheim in Duitsland. De kerk is niet of nauwelijks te zien in de film, maar speelt wel een belangrijke rol in het verhaal. De film was tevens genomineerd voor diverse Gouden Kalveren tijdens he Nederlands Filmfestival, waaronder die voor Beste Scenario en Beste Film. Een felbegeerd beeldje werd er echter niet gewonnen.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2020
Speelduur: 103 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Nederlands voor doven en slechthorenden
Uitgever: September Film
EAN: 8718836864629

Voor de beeldtransfer van De Beentjes van Sint-Hildegard heeft men gebruik gemaakt van het originele 1.85:1 beeldformaat in 1080p-resolutie. Deze staat op een enkellaags disc, die voor ruim 17GB is beschreven en men heeft gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-codec. Er valt weinig te klagen over deze beeldtransfer, die helder, scherp en goed gedetailleerd is. In het donker is het schaduwdetail minimaal, maar heel veel scènes spelen er zich niet in het donker af. De kleuren tonen fris en mooi van tint. Ondanks het vrij kleine databestand dat de film op de disc beslaat is er weinig compressie zichtbaar. Een heel enkele keer is er zeer lichte posterisatie waar nemen, maar het mag eigenlijk geen naam hebbe. Een dikke voldoende dus voor deze beeldtransfer.

Het is zeer teleurstellend, maar de Blu-ray Disc van De Beentjes van Sint-Hildegard bevat niet meer dan een Dolby Digital 5.1 geluidstrack. Inderdaad, Dolby Digital. Op de hoes staat wel dat het om een DTS-HD Master Audio-track zou gaan, maar helaas, dat is niet het geval. Nu is het op zich geen spectaculaire film qua geluid, maar dat neemt niet weg dat je anno 2020 nog met een Dolby Digital-track aan moet komen zetten. Er zit niets anders op dan de film in dit geluidsformaat te beluisteren. Een film die voor het grootste deel in Twents dialect wordt gesproken. Gelukkig is er voor de overige Nederlanders en Vlamingen ondertiteling beschikbaar, ook voor doven en slechthorenden. Dat is een mooi pluspunt voor deze uitgave. Verder is dit een hele brave geluidstrack, zonder veel uitspattingen of fratsen.

Deze Blu-ray Disc-uitgave van De Beentjes van Sint-Hildegard heeft een eenvoudig statisch menuscherm. Dit is een hele kale uitgave, er staan alleen twee promotietrailers van andere films op deze disc. Voor de rest niets. Wel moet even gezegd worden dat men wat slordig is geweest in de mastering. Wie de disc op de computer afspeelt in bijvoorbeeld PowerDVD ziet de naam van de Koreaanse Oscarwinnende film Parasite verschijnen, een andere uitgave van September Film.

Jan en Gedda zijn 35 jaar getrouwd. Gedda regelt alles voor Jan, zelfs wanneer hij een kopje thee gaat drinken. Jan wordt daar een beetje benauwd van en zoekt naar een manier om onder het juk van Gedda uit te komen. De Beentjes van Sint-Hildegard is een aangename speelfilm van Johan Nijenhuis die op een luchtige, soms licht absurdistische manier inzicht geeft in hoe patronen in een lang huwelijk zich ontwikkelen. Herkenbare scènes wisselen zich af met hele flauwe momenten, maar Herman Finkers en Johanna ter Steege zijn samen een leuk koppel om naar te kijken. Qua beeld is de Blu-ray Disc dik in orde met een mooi helder en strak beeld. Maar in deze moderne tijden van Blu-ray Disc kun je voor het geluid niet meer aan komen zetten met een Dolby Digital geluidstrack. En dan nog wel misleidend DTS-HD MA op de hoes zetten. En zo zijn er nog wel meer slordigheidjes te vinden (titel van het filmbestand op de disc) op deze uitgave.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Source 1 Media.