E.T. The Extra-Terrestrial

24-03-2023

8.5

E.T. The Extra-Terrestrial (Blu-ray)

Een stel ruimtewezens laten abusievelijk één van hun soortgenoten op Aarde achter als zij tijdens een zoektocht naar planten ontdekt worden door een groep mensen bestaande uit wetenschappers en regeringsambtenaren. Een van de ruimtewezens blijft alleen achter en ontmoet de jongen Elliot (Henry Thomas), die al snel in de gaten heeft dat hij te maken heeft met een vriendelijk en intelligent wezen dat niet op Aarde thuishoort.

Elke volwassene van rond de 30/40 jaar kent deze film als geen ander, en is ermee opgegroeid: E.T.: The Extra Terrestrial, het verhaal van het jongetje die bevriend werd met een ruimtewezen die niemand mocht zien, en als de grote boze buitenwereld het wezentje zou ontdekken, er dan de hel zou losbreken. En uiteraard, zo geschiedde en iedereen huilde met dikke tranen om het einde. De film werd geregisseerd door vermaard regisseur Steven Spieberg en blijft een ware klassieker. De film blijft in deze tijd qua uiterlijk wat minder goed overeind door de verouderde sets, omgevingen, kleding en (gebrek aan) techniek zoals mobiele telefoons, internet, etc, en ook door de houterige fysieke bewegingen van E.T. zelf, plus de verouderde CGI. Toch blijven bepaalde thema's zoals vriendschap, trouw, verraad, liefde en afscheid nemen tijdloos en altijd actueel. Dat maakt E.T. dan ook niet tot een verouderde en overbodige film, integendeel zels. In deze tijden van meer afstand tot elkaar, afleiding door alle techniek en polarisatie kunnen films als E.T. juist heel nuttig en leerzaam zijn als het gaat om liefde, trouw en vriendschap. Spielberg hinkelt met deze film heen en weer tussen het maken van een film voor kinderen en een film voor volwassenen, en die onzekerheid kwam duidelijk naar voren toen de film 20 jaar oud was, en hij bepaalde effecten in de film ging updaten en veranderen. Ten eerste werden de digfitale effecten wat geupdate, de bewegingen van E.T. zelf werden wat minder houterig gemaakt, maar de grootste verandering was wel het vervangen van de geweren van de politie-agenten door walkie-talkies. Spieberg onderbouwde dit dat het niet zo mocht zijn dat kinderen werden opgejaagd door agenten met getrokken geweren. Dat was niet pedagogisch verantwoord en dus werden ze vervangen door de minder dreigende walkie-talkies. Maar dit werkte averechts en pers en publiek spraken er schande van. Iedereen vond dat Spielberg niet mocht tornen aan "hun" geliefde E.T.. Spielberg zag dit zelf vervolgens ook in door zich te realiseren dat op het moment hij een film uitbracht die eigenlijk niet meer van hem was, maar van het publiek. Dus bij de uitgave die direct het jaar erna volgde werden de walkie-talkies alweer snel vervangen door de originele geweren. Het is een opvallend verhaal van een verder ogenschijnlijk onschuldige kinderfilm, die de tand des tijds uiteindelijk best goed heeft weten te doorstaan.

E.T. heeft dus al best wel wat uitgaven gehad, te beginnen op DVD. De uitgave die hier op deze website zijn besproken zijn ten eerste de DVD van het 20-jarig bestaan met de beruchte walkie-talkies. De uitgave die het jaar erna volgde (een 3-disc CE DVD) had zowel de versie met walkie-talkies als ook de uitgave met de geweren. Alle uitgave die erna op HD en 4K volgden hebben de originele versie met geweren, zo ook de uitgave die we hier bespreken. Deze uitgave ter ere van het 40-jarig bestaan van de film heeft dus de versie met geweren, en heeft ten opzichte van de vorige uitgave ter ere van het 35-jarig bestaan nog wat nieuwe extra's gekregen. Deze uitgave wordt op 4K UHD en op Blu-ray Disc uitgebracht, en de laatstgenoemde wordt hier besproken.

Genre: Drama, Science fiction
Jaar: 1982
Speelduur: 114 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS:X - Engels
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS-HD HR 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 5053083251789

• 40 Years of E.T. The Extra-Terrestrial
  • TCM Classic Film Festival: An Evening with Steven Spielberg
  • The E.T. Journals
  • Steven Spielberg & E.T.
  • A Look Back
  • The Evolution and Creation of E.T.
  • The E.T. Reunion
  • The Music of E.T.: A Discussion with John Williams
  • The 20th Anniversary Premiere
  • E.T. Ride
  • Designs, Photographs, and Marketing
  • Theatrical Trailer
  • Special Olympics TV Spot

E.T. krijgt op deze 40-jarige uitgave dezelfde transfer mee als die op de 30-jarige uitgave. En die transfer is prima, meer dan prima zelfs. De transfer is uitgevoerd in het originele beeldformaat van 1.85:1. Het beeld is volledig "schoon" gemaakt en opgeknapt. Kleuren zijn onder handen genomen en de balans en het kleurenspectrum is volledig opgeknapt. Maar ook zaken als contrast, scherpte en schaduwdetaillering zijn uitstekend in deze transfer. Er zijn nog wel wat delen die vaal en soms wat onscherp overkomen, maar voor een film uit 1982 is dit echt een uitstekende transfer.

De audiotrack van E.T. heeft wel een upgrade gekregen. Deze track is opgevoerd vanuit een DTS HD MA 7.1-track naar een object-based DTS:X-track met dezelfde DTS HD MA 7.1-track als basis. De specificaties zijn leuk op papier, maar in de praktijk merk je er niet heel veel van. Er zitten wat meer scènes bij met een uitschieter naar de hoogte-kanalen, maar echt veel is het niet. E.T. blijft een film uit 1982 met een uit die tijd stammend geluidsontwerp en geluidstrack. Die is niet heel erg dynamisch of bombastisch, naast het feit dat de film zelf ook niet echt een actiefilm is uiteraard. De track klinkt verder prima, met duidelijke dialogen en een mooie surroundspreiding van geluidseffecten en muziek. De extra uitbreiding is dan ook leuk en biedt wat leuke effecten, maar niet meer dan dat.

Deze "40th Anniversary" uitgave van E.T. op Blu-ray disc bevat alle extra's van eerdere edities, plus twee nieuwe extra's speciaal voor deze uitgave. De eerdere extra's kun je hier en hier nog eens teruglezen, hieronder vind je de bespreking van de twee nieuwe extra's van deze uitgave.

40 Years of E.T. The Extra-Terrestrial (20 min)
Speciaal gemaakt voor deze uitgave blikt deze featurette nog eens terug op het succes van de film en alles wat deze film voor de (film) wereld heeft betekend.

TCM Classic Film Festival: An Evening With Steven Spielberg (27 min)
Deze featurette gaat over de regisseur Steven Spielberg en al zijn werk van de laatste decennia.

Een stel ruimtewezens laten abusievelijk één van hun soortgenoten op Aarde achter als zij tijdens een zoektocht naar planten ontdekt worden door een groep mensen bestaande uit wetenschappers en regeringsambtenaren. Een van de ruimtewezens blijft alleen achter en ontmoet de jongen Elliot (Henry Thomas), die al snel in de gaten heeft dat hij te maken heeft met een vriendelijk en intelligent wezen dat niet op Aarde thuishoort. Elke volwassene van rond de 30/40 jaar kent deze film als geen ander, en is ermee opgegroeid: E.T. , het verhaal van het jongetje die bevriend werd met een ruimtewezen die niemand mocht zien, en als de grote boze buitenwereld het wezentje zou ontdekken er dan de hel zou losbreken. En uiteraard, zo geschiedde en iedereen huilde met dikke tranen om het einde. De film werd geregisseerd door vermaard regisseur Steven Spieberg en blijft een ware klassieker. E.T. heeft nogal wat uitgaven gekregen op DVD, Blu-ray Disc en zelfs op 4K UHD zijn  er al twee uitgaven geweest. Deze uitgave op Blu-ray Disc bevat dezelfde transfer als de uitgave uit 20212 met wel een upgrade op audiogebied, die uiteindelijk niet heel veel voorstelt. Er zijn twee nieuwe extra's toegevoegd aan het al bestaande uitgebreide pakket dat ook is toegevoegd. Een prima uitgave.