Day Will Come, The

Laurens van der Molen
03-10-2017

9

Day Will Come, The (DVD)

Het is 1967. De broertjes Erik (Albert Rudbeck Lindhardt) en Elmer (Harald Kaiser Hermann) komen terecht in een jongensinternaat, omdat hun moeder ernstig ziek is. Elmer heeft een klompvoet en wil niets liever dan naar de maan reizen, omdat je daar kan zweven en zijn handicap er dus geen probleem is. Het internaat wordt gerund door Heck (Lars Mikkelsen), een strenge directeur die niet vies is van fysiek en psychisch geweld om de jongens in het gareel te krijgen. De jongens moeten elke dag zwaar werk doen en vooral voor de jonge Elmer is dit erg moeilijk. Zijn oudere broer Erik probeert hem zo goed mogelijk te beschermen en gelukkig krijgt hij hierbij hulp van de nieuwe docente Lilian (Sofie Gråbøl), die het niet eens is met de harde manier van lesgeven van directeur Heck en zijn leraren. Lilian regelt een baantje voor Elmer als postbode en het gaat steeds beter met de broertjes. Dan krijgen ze helaas slecht nieuws.

The Day Will Come is een Deense film, gebaseerd op ware gebeurtenissen. Het is een erg mooie, maar ook moeilijke film om te kijken en het is verschrikkelijk om te bedenken dat dit soort praktijken eind jaren zestig veelvuldig voorkwamen in jongensinternaten. De cast is uitstekend. De twee volwassenen zijn zeer overtuigend. Lars Mikkelsen is doodeng en je snapt goed waarom alle jongens direct in de houding gaan staan op het moment dat hij binnenkomt. De nieuwe docente Lilian is een lichtpuntje voor zowel de jongens als de kijkers. Sofie Gråbøl zet haar uitstekend neer en als kijker stel je jezelf meerdere keren de vraag ‘wat zou ik doen als ik nu in haar schoenen stond?’. De twee broertjes zijn echter de sterren van de film. Elmer met zijn fantasieën over een reis naar de maan waar alles beter zal worden is erg aandoenlijk en ook de manier waarop grote broer Erik hem probeert te beschermen is erg mooi om te zien. Als de jongens niet zo uitstekend hadden geacteerd, was het verhaal lang niet zo indrukwekkend geweest. Met name het geweld tegen de jongens en het misbruik zijn twee aspecten van de film waarmee ik als kijker erg veel moeite had om ernaar te kijken.  Dit is natuurlijk de bedoeling geweest van de makers, maar wel iets waar je als kijker rekening mee moet houden. Het film is met zijn 119 minuten aan de lange kant, maar verveelt gelukkig nergens en heeft een bevredigend einde. Het scenario is geschreven door Søren Sveistrup die ook de scripts schreef voor twee andere Deense successen, namelijk de tv-series Borgen en The Killing. De regisseur  is Jesper W. Nielsen, die eerder ook aan Borgen werkte. Hij brengt de beklemmende sfeer in het internaat perfect in beeld, waardoor je als kijker constant in spanning zit. Liefhebbers van Deense films en series kunnen deze film met een gerust hart proberen, mits het onderwerp niet te heftig voor je is.

Jaar: 2016
Speelduur: 119 min
  • Dolby Digital 5.1 - Deens
Uitgever: Cherry Pickers
EAN: 9789461875037

Het beeld van de DVD-uitgave van The Day Will Come wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.85:1 (In tegenstelling tot de 2.39:1 die op het doosje wordt vermeld.) en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is prima. De kleuren zijn mooi vol en het contrast en zwartniveau zijn uitstekend. Zeker tijdens de vele close-ups is het beeld zeer scherp. Veel scènes spelen zich binnen en in het donker af en deze zijn allemaal uitstekend te volgen. Het grauwe landschap rondom de kostschool wordt ook goed in beeld gebracht en is in groot contrast met de beelden die we van de stad te zien krijgen, waar alles juist erg kleurrijk is. Het beeld bevat geen storende compressiefoutjes. De film heeft Nederlandse ondertiteling, die duidelijk onderin het beeld is weergeven.

De DVD-uitgave van The Day Will Come bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Deens audiospoor. Dit is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn allemaal duidelijk te verstaan, ook als er tevens omgevingsgeluiden te horen zijn. Dit kunnen fluisterende kinderen zijn in de klas tot een groep schreeuwende jongens. De dialogen zijn te horen uit de centerspeaker en waar nodig door de andere twee voorste speakers. Deze twee worden samen met de achterste twee ook gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De subwoofer wordt nauwelijks benut, maar doet waar nodig zijn werk goed. De instrumentale soundtrack past uitstekend bij de sfeer die de film op dat moment op wil roepen.

De DVD-uitgave van The Day Will Come bevat behalve een aantal trailers geen extra’s. Vanuit een menu kan er worden gekozen voor Nederlands of Frans. In een volgend menu kan worden gekozen om de film af te spelen of een scène te kiezen.

In 1967 komen de broertjes Erik en Elmer terecht in een jongensinternaat, omdat hun moeder ernstig ziek is. Het internaat wordt met harde hand gerund door directeur Heck, die niet vies is van fysieke en mentale mishandeling om de jongens in het gareel te houden. The Day Will Come is gebaseerd op ware gebeurtenissen en is, hoewel een erg mooie film, op momenten erg moeilijk om naar te kijken. Dit komt door de vreselijke omstandigheden waarin de jongens zich regelmatig bevinden. De acteurs zijn uitstekend en met name de twee jonge hoofdrolspelers stelen de show. De beeld- en geluidskwaliteit van de DVD-uitgave zijn uitstekend, maar helaas heeft de DVD geen extra’s. Voor liefhebbers van Deense films en series is The Day Will Come een aanrader, mits het onderwerp niet te heftig voor je is.