Koning en Ik, De / The King and I

07-06-2002

7.8

Koning en Ik, De / The King and I (DVD)

Anna Leonowens en haar zoontje Louis gaat naar Siam om de kinderen van de koning les te gaan geven. De koning is een zeer met zichzelf ingenomen figuur en het valt voor Anna dan ook niet mee om de kinderen te onderwijzen volgens haar eigen goede inzichten. De Kralahome, de raadgever van de koning, vindt het maar niks dat Anna is gekomen. Hij probeert de koning als een onderontwikkelde barbaar af te schilderen zodat de koning moet aftreden en hijzelf de troon kan bestijgen. Met zijn domme hulpje Master Little en de magische gong smeedt hij het plan om een brief naar Engeland te sturen waarin dan staat dat Anna bedreigt wordt door de barbaarse koning. Gelukkig kan Anna een drama voorkomen. Maar Kralahome laat het er niet bij zitten en ziet zijn kans schoon als blijkt dat kroonprins Chululongkorn tegen alle tradities in een verhouding heeft met een dienstmeisje.

De koning en ik, oftewel ‘The King and I’ is van origine een musical geschreven door het beroemde duo Richard Rodgers en Oscar Hammerstein. Beide hebben heel wat zeer succesvolle musicals op hun naam staan. Deze musical uit 1951 was gebaseerd op de roman Anna and the king of Siam van Margaret Landon. In 1956 is de film The King and I, met Yul Brynner en Deborah Kerr uitgekomen. Deze film was geheel gebaseerd op de musical. De musical is trouwens in 1996 weer opnieuw in het Amerikaanse theater gekomen.
In 1999 verschenen de film Anna and the King, met Jodie Foster in de hoofdrol. Deze film heeft niet de musical als uitgangspunt genomen, maar de dagboeken van Anna Leonowens. Ook in 1999 verscheen de tekenfilm The King and I. Deze tekenfilm heeft wel de oorspronkelijke musical als uitgangspunt genomen. De muziek in deze tekenfilm zijn de zeer herkenbare liedjes van Rodgers en Hammmerstein, hier dan wel in een bewerking van William Kidd.
Verwacht met deze tekenfilm niet exact hetzelfde verhaal. Om het voor de kinderen, want dat is tenslotte de doelgroep, leuk te houden is het verhaal natuurlijk nogal aangepast. In opzet lijkt deze film erg op een Disney tekenfilm, vooral door de toevoeging van de nodige humor, vormgegeven door enkele diertjes en de domme hulp van Kralahome. Het tekenwerk is eenvoudig met een beperkte diepte. Vooral de achtergronden zijn minder gedetailleerd en vrij statisch. Het geheel is wel heel erg kleurrijk.

Regisseur

Richard Rich

Acteurs

Genre: Animatie
Jaar: 1999
Speelduur: 85 min
Verpakking: Snapper
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans
EAN: 7321931174688

• Korte film ‘Scoring the music’

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat anamorf op de DVD. Op de beeldkwaliteit is niks aan te merken. De kleurrijke beelden doen erg mooi aan, met zeer intensieve en heldere kleuren. Ook de scherpte en detaillering zijn uitstekend. Het contrast en het zwartniveau zijn uitstekend. Het beeld heeft geen last van artefacten of compressiefouten. Een uitstekend beeld.
De film is verdeeld in 24 tracks. De DVD is van het type DVD-10, wat betekent dat hij dubbelzijdig en enkellaags is. De film staat in zijn geheel op één kant van de DVD, dus een laagwisseling zit er niet in. Op de hoes wordt onterecht vermeld dat de film 2 kanten beslaat. De DVD is namelijk geen flipper (wat zou betekenen dat je de DVD halverwege de film moet omdraaien), de film staat in meerdere talen op beide zijden van de disc (zie geluidskwaliteit). Je kunt de film dus op beide zijden zonder onderbreking bekijken.
De ondertiteling (wit) is duidelijk, maar staat wel iets te hoog geplaatst in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (met de bitrate van 384 kb/s) op de DVD gezet. Ook de soundtrack is prima. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. In enkele scènes worden de achterkanalen in split-surround gebruikt. De LFE-track wordt erg beperkt aangesproken. De soundtrack klinkt verder prima ruimtelijk met voldoende detaillering en een aangename dynamiek. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.
De DVD bevat de film in meerdere talen, verspreidt over beide zijden van de disc. Alle soundtracks zijn Dolby Digital 5.1 met bitrate 384 kb/s. De Nederlandse nasynchronisatie is netjes gedaan maar de voorkeur gaat toch uit naar de originele Engelse versie. Voor de kinderen die de ondertiteling nog niet (zo snel) kunnen lezen is de Nederlandse nagesynchroniseerde versie natuurlijk een goede aanvulling.

De menuschermen op de DVD zijn statische plaatjes, met achtergrondmuziek. Op de DVD staan twee extra’s, die overigens identiek op beide zijden van de disc staan. Deze extra’s zijn niet Nederlands ondertiteld.

‘Scoring The music’ (4x3 standaard beeldformaat met DD2.0 - 192 kb/s). Arrangeur en componist William Kidd vertelt in 4 minuten hoe de oorspronkelijke muziek van Richard Rodgers en Oscar Hammerstein voor deze tekenfilm is bewerkt.

‘Theatrical Trailer’ (beeldformaat 1.78:1 anamorf, geluid DD2.0 – 192kb/s), een trailer van 2 minuten.

‘De Koning en Ik’ is een aardige tekenfilm in de traditie van Disney, met de gelijknamige musical van Rodgers en Hammerstein als uitgangspunt. De vele musicalliedjes zijn ook terug te vinden in de film. Warner heeft de tekenfilm met prima beeld- en geluidskwaliteit op de DVD gezet. Ook de Nederlandse nasynchronisatie voor de kleinsten is zeer te waarderen. Als extra vinden we alleen een korte video over de muziek en de bekende trailer, beide niet Nederlands ondertiteld. Voor de liefhebbers van tekenfilms zeker een disc om eens te bekijken.