Predator, the

14-09-2018

5.3

Predator, the (Bioscoop)

Quinn McKenna (Boyd Holbrook) is een echte strijder. Hij spendeert meer tijd in verre oorden om met zijn sniper-geweer slechteriken neer te schieten, dan dat hij aandacht besteedt aan zijn gezin. Hij is dan ook vervreemd geraakt van zijn vrouw Emily (Yvonne Strahovski) en zoontje Rory (Jacob Tremblay). Tijdens een missie in de jungle stuit Quinn middenin de operatie op een neerstortent ruimteschip en een bloeddorstige alien. Hij overleeft de krachtmeting ternauwernood en weet wat van de uitrustig van de Predator te veroveren. Dit stuurt hij naar huis naar zijn zoontje. Wat hij niet kon weten is dat zijn zoontje de doos zou openmaken en met de inhoud zou gaan spelen. Nu komt zijn gezin in gevaar en moet Quinn zich snel richting huis haasten. Samen met een samenraapsel van excentrieke (ex)-soldaten en de chagrijnige biologiedocente Casey (Olivia Munn), moet Quinn uit handen zien te blijven van de krachtige Predator. En daarnaast ontstaat er ook nog strijd met medemens Traeger (Sterling K. Brown) en zijn team, die geen enkel middel schuwt om de apparatuur voor zichzelf te veroveren.

Het is ons nog gelukt om 180 woorden aan de samenvatting van het verhaal te wijden, maar het hadden er net zo goed 10 kunnen zijn. The Predator draait alleen maar om de actie. Het verhaal is één grote achtervolging. Deze vindt in hoog tempo plaats en dat is ook meteen het sterkste punt van de film. Door alle actie en het hoge tempo is het veelal onderhoudend en vergeet je soms bijna dat je hier met een zeer matige film te maken hebt. The Predator is bedoeld als vervolg op Predator (1987), Predator 2 (1990) en Predators (2010). Regisseur Shane Black speelde de rol van Hawkins in de originele film. Arnold Schwarzenegger is gevraagd om terug te keren in zijn rol, maar heeft geweigerd. The Predator is deze zesde film met Predators erin die in de bioscoop uitkomt. Een belangrijke voorwaarde voor Shane Black om deze film te willen maken, is dat deze grof geweld mocht vertonen, een zogenoemde ‘R’ rating. Hij kreeg zijn zin en alle gore voegt zeker wat toe in dit geval. De Predator komt toch een stuk minder angstaanjagend over als de camera elke keer opzij zou moeten draaien als er een aanval plaatsvindt. Nu schiet men overigens wel door de andere kant op. Je moet dus een sterke maag hebben en geen moeite hebben met gore om van deze film te genieten. Laten we zeggen dat heel wat mensen niet in één stuk heel blijven en dat je een groot deel van de binnenkant van menselijke lichaamsdelen in volle glorie te zien krijgt. The Predator heeft een cast die varieert van irritant en slecht tot ‘kan er net mee door’. Sommige castleden hebben simpelweg geen greintje acteertalent en anderen kunnen hun talent hier duidelijk niet kwijt. Ze lijken te weten in een matige film te zitten en geven het niet alles wat ze hebben. Althans, zo komt het over op de kijker. Het helpt daarbij vast niet dat het allemaal typetjes zijn die geen enkele diepgang hebben. Het kan je dan ook geen zier schelen wie als volgende het loodje legt. Soms hoop je zelfs bijna dat de Predator de strijd wint. The Predator heeft maar één ding te bieden: actie. Na verloop van tijd gaat de eindeloze actie wel wat vervelen en dan is het duidelijk dat er niets meer te bieden is. Het camerawerk heeft weinig om het lijf, de personages zijn irritant en het verhaal boeit geen moment. De eindconclusie is dan ook dat je The Predator het beste alleen mee kunt pakken als je groot fan bent van de reeks of als ér echt niets andere draait in de bioscoop.

Genre: Actie, Avontuur, Horror
Speelduur: 107 min
Uitgever: 20th Century Fox

Quinn spendeert zijn tijd als soldaat vooral in verre oorden en raakt daardoor vervreemd van zijn gezin. Hij overleeft ternauwernood een krachtmeting met een Predator in de jungle en stuurt veroverde spullen naar huis. Maar hierdoor komt zijn familie in gevaar… The Predator heeft maar één ding te bieden: actie. Na verloop van tijd gaat de eindeloze actie wel wat vervelen en dan is het duidelijk dat er niets meer te bieden is. Het camerawerk heeft weinig om het lijf, de personages zijn irritant en het verhaal boeit geen moment. De eindconclusie is dan ook dat je The Predator het beste alleen mee kunt pakken als je groot fan bent van de reeks of als ér echt niets andere draait in de bioscoop.