Shoplifters

02-01-2019

7.8

Shoplifters (Bioscoop)

Het is verdomd lastig om een succesvol bestaan te leiden. Overal tegenslagen, financieel, mentaal, fysiek, en voordat je het weet ben je een weg ingeslagen waar je totaal niet gelukkig bent. Gelukkig zijn er mensen om je op te vangen. Een familie die je opvangt en beschermt, die in voor en tegenspoed van je houdt. Het is op een routineuze zakkenrolavond dat Osamu (Lily Frank) en zijn aangenomen zoon Shota (Kairi Jo) de vierjarige Yuri (Miyu Sasaki) aantreffen. Alleen op het balkon, haar ouders niet ver ervandaan verwikkeld in een heftige, gewelddadige ruzie. Het tweetal besluit het kleine meisje in huis te nemen; hier zou ze toch niet echt gemist worden. Oma Hatsue (Kirin Kiki) is vol vreugde en begint gelijk te zoeken naar stofjes om nieuwe kleren voor Yuri van te maken. Nobuyo (Sakura Ando), de vermeende vrouw van Osamu, is een stuk skeptischer en vooral bang dat de komst van een nieuwe telg in de familie voor te veel verandering gaat zorgen. De verandering komt er.

Hirokazo Kore-eda is een terecht gelauwerde regisseur die hoge ogen gooide met films als Still Walking, Nobody Knows, Like Father, Like Son en After the Storm. Zijn werk wordt gekenmerkt door verhalen van diepe persoonlijke drama’s en grotere vraagstukken in het leven (Wat houdt het in om eenzaam te zijn? Wanneer is iemand een vader? Hoe lang duurt het voordat je echt iemand kunt vergeven?). Hore-eda’s nieuwste film Shoplifters is van hetzelfde kaliber en is een smaragd onder pareltjes. De film heeft niet zozeer een heel solide verhaal, maar leunt meer op de personages die dingen beleven en overkomen. Als kijker leer je de verschillende personages goed kennen, die stuk voor stuk hun eigen persoonlijkheid hebben en met een duidelijke motivatie zijn wie ze zijn en zijn waar ze zijn. Het is Kore-eda en zijn acteurs gelukt om dit met ogenschijnlijk simpele dialogen en zeer subtiel acteerwerk neer te zetten, wat heel mooi is om te aanschouwen. Verschillende personages hebben misschien een paar scènes of echte momenten waarin ze kunnen schitteren, maar daarin leer je als kijker zo ontiegelijk veel. De interactie tussen de verschillende personages en de ontwikkeling van hun relaties is wat Shoplifters een regelrechte aanrader maakt. Het komt zo natuurlijk en vooral menselijk over, ook de ‘verkeerde’ keuzes die gemaakt worden. De wereld van de film wordt alleen maar rijker in emotionele diepte door de verschillende bijfiguren die op subtiele wijze het gezin wat in Shoplifters centraal staat morele vraagstukken voorschotelt. Hadden wij als kijker in één van hun schoenen gestaan, hoeveel anders hadden wij gehandeld? Het acteerwerk in de film is simpelweg subliem. Lily Franky, Kirin Kiki, maar ook Kairi Jo en Miyu Sasaki zijn zeer innemend en zeker de eerste twee bevatten een natuurlijke charme waardoor je als kijker al snel van ze gaat houden. Dit maakt hun handelen gedurende de film enkel impactvoller. Ondanks dat het een overduidelijke ensemblefilm is, is de absolute ster van Shoplifters Sakura Ando die in één blik, met één simpele zin zoveel emotie, pijn en gevoel kan overbrengen dat zelfs het meest bevroren hart nog zou smelten. Een absolute masterclass in acteren die iedereen zou moeten volgen.

Speelduur: 121 min
Uitgever: September Film

Shoplifters is een zeer indringende film waarbij er veel persoonlijke maar ook enkele morele vragen gesteld worden. Een film gedragen door de acteurs die stuk voor stuk niet alleen hun beste beentje voor zetten, maar direct aan hartsnaren trekken. Shoplifters zet je aan het denken over kijkers hun eigen keuzes in het leven, iets wat weinig films op een dergelijke impactvolle manier kunnen doen.