Hotel Mumbai

27-09-2019

8.8

Hotel Mumbai (Blu-ray)

Op 26 november 2008 wordt de indiase stad Mumbai opgeschrikt door een reeks bloedige aanslagen. Onder andere is het luxe hotel Taj Mahal Palace Hotel een van de doelwitten. Medewerker Arjun (Dev Patel), nieuwbakken echtgenoot David (Armie Hammer) en de kok Oberoi (Anupam Kher) zijn een paar van de overlevenden en proberen te vluchten voor de terroristen. De poltie komt opdagen, maar weet niet wat ze aan moeten met al dit geweld en blijven verstijfd langs de zijlijn staan tot de speciale politie-eenheden komt opdagen. Tijdens deze nodeloze wachttijd worden families uit elkaar gehaald en nog meer onschuldige mensen vermoord. Niemand is zijn of haar leven zeker en overleven hangt meer af van geluk dan wijsheid, helaas.

De wereld heeft altijd aanslagen en oorlogen gehad, maar sinds 11 september 2001 zijn aanslagen niet meer weg te denken uit de moderne media en verslaggeving. De aanslagen op het WTC zijn de eerste die zo uitgebreid, en soms live, in beeld gebracht werden dat deze in ieders geheugen zijn gegrift. In India was men echter nog niet zo heel erg gewend aan deze mate van geweldadigheid en gevolg was dat de politietop niet precies wist hoe ze nu op de aanslagen moesten reageren. Dat zie je ook terug in de verfilming Hotel Mumbai, geregisseerd door nieuwkomer Anthony Maras. De film schuwt het geweld ook niet, en direct in de opening van de film zie je dat het de terroristen, en regisseur Maras, ernst is. De vertolkingen zijn deels door Indiase acteurs gedaan (o.a. Dev Patel, bekend van Slumdog Millionaire en Chappie) en ook westerse acteurs, o.a. Armie Hammer (The Man From U.N.C.L.E. en The Lone Ranger) om zo een maximale herkenbaarheid voor een internationaal publiek te genereren. En dat is Maras goed gelukt, maar dat is niet het enige. Naast de focus die hij legt op de strijd tegen de terroristen en de overlevingsdrang van de gijzelaars geeft hij ook wat context weer van de achtergronden van de gedachtengangen die de terroristen (wellicht) hadden tijdens het beramen van de aanslagen. Ook uniek zijn de echte beelden die zijn verwerkt in de film, onder andere een interview met de enige overlevende dader van de aanslagen. De film geeft geen antwoord op de vragen die je hebt als kijker, dat laat Maras aan de kijker zelf over. De film heeft een speelduur van twee uur, maar weet desondanks de spanning altijd vast te houden en als kijker weet je pas tot op het laatst hoe het afloopt. Een zeer geslaagde verfliming die je na het kijken van deze film nog wel even nablijft.

Genre: Drama, Historie, Thriller
Speelduur: 124 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Originele Taal
Uitgever: WW entertainment
EAN: 8713045250270

Hotel Mumbai staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1 op Blu-ray Disc. De film is opgenomen op film (niet digitaal), maar heeft qua uiterlijk het gevoel alsof deze op video is opgenomen. Dat komt omdat de transfer wel "last" heeft van overmatige grain, noise zelfs. En dat is niet alleen tijdens scenes die zich 's avonds afspelen of met slechte verlichting, maar ook overdag of in goed verlichte ruimtes. Dat is dus wel de bedoeling van de regisseur, maar de reden ervan ontgaat me. Het leidt namelijk wel af en kost wel wat kijkplezier. De transfer geeft het in ieder geval natuurgetrouw weer (zover we weten), maar de keuze ervan vind ik zelf wat minder gelukkig. De transfer is verder prima in orde met goede kleuren en zonder fouten.

Hotel Mumbai krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 5.1-track mee in de "originele taal", zoals de backcover zegt. En dat klopt, want in de film worden nog wel wat talen gesproken: Engels, Hindi, Russisch, Grieks en Arabisch, onder andere. De track is erg actief met goede dialogen vanuit de centerspeaker, en genoeg activiteit uit de voorste- en achterspeakers. Omdat de film bijna de gehele lengte erg spannend is met veel actie, is de track erg actief en laat je als kijker niet met rust. De spanning en nervositeit die in de film wordt afgebeeld wordt versterkt met deze uitstekende audiotrack.

De Blu-ray Disc van Hotel Mumbai heeft geen extra's meegekregen. Buitenlandse uitgaven hebben enkele korte featurettes met achtergronden over het maken van de film.

Tijdens bloedige aanslagen die zich onder andere afspelen in het Taj Mahal Palace Hotel zijn er veel slachtoffers en gijzelaars. Een groep van gevluchte gijzelaars met onder andere Arjun (Dev Patel) en David (Armie Hammer) probeert onzichtbaar te blijven voor de niets ontziende terroristen. De film is erg spannend, maar bevat ook erg grafisch geweld. Debuterend regisseur Anthony Maras geeft een goed beeld van wat er die dag gebeurde en welke zenuwslopende dagen de gijzelaars hebben moeten doorstaan. De Blu-ray Disc van Hotel Mumbai heeft een goede beeldtransfer van een matige beeldkeuze van de regisseur, een prima audiotrack, maar helaas geen extra's.