Matrix Revolutions, The

14-04-2020

8
UHD

Matrix Revolutions, The (UHD)

Nadat Neo (Keanu Reeves) door Morpheus (Laurence Fishburne) gered wordt uit de virtuele greep van de Matrix komt hij terecht in een wereld waar machines en mensen tegen elkaar strijden. En de mensheid, die door de machines gebruikt wordt als onuitputtelijke bron van energie, is aan de verliezende hand. Morpheus is echter overtuigd dat Neo hun voorbestemde redder is, omdat dit hem is voorspeld door het Orakel (Mary Alice). Bij de strijd voor deze vrijheid, die zich afspeelt binnen, maar ook buiten de Matrix, is Neo echter in een soort van coma geraakt. Hij bevindt zich in ‘het treinstation’, de schemerzone tussen de echte en de virtuele wereld. Ontsnappen lijkt onmogelijk, maar Neo’s geliefde Trinity (Carrie-Ann Moss) doet er alles aan om hem terug te halen. Ondertussen zijn de machines hun weg aan het boren naar de ondergrondse stad Zion, de laatste veilige haven van de mensheid. Er is nog maar 20 uur te gaan voordat de oneindige stroom allesverwoestende Sentinels de stad zal bereiken. Was de voorspelling van het Orakel een leugen?

In 1999 gooiden de regisserende zussen Lana en Lilly Wachowski hoge ogen met The Matrix, een visueel indrukwekkende science fiction-film met een zeer origineel plot. Niet zo vreemd dus dat men hooggespannen verwachtingen had voor de twee vervolgen, die ‘back-to-back’ geschoten werden en kort na elkaar in de bioscoop zouden belanden. De hype was echter zo enorm dat het eindresultaat alleen maar tegen kon vallen. Toch was het tweede deel, The Matrix Reloaded (2003), eveneens een groot financieel succes, al waren de meningen over de film sterk verdeeld. De een vond het een prima film en logische voortzetting van zijn voorganger, de ander herkende in Reloaded slechts een matige SF/actie-prent vol langdradige actiescènes en quasi-diepzinnig filosofisch gewauwel. En dan waren er nog de mensen die de film wat tegen vonden vallen, maar hoopten dat alles met het derde deel op zijn plaats zou vallen. Dit laatste is met The Matrix Revolutions, zoals de afsluiter van de trilogie voluit heet, slechts deels gelukt. Want Revolutions is weliswaar een goed gemaakte SF/actie-film, maar niet de allesverhelderende ‘revolutionaire’ afsluiting van de trilogie waar je wellicht op hoopte. In tegenstelling tot Reloaded, waarin enkele grote actiescènes werden afgewisseld met lange dialoogscènes met een pseudo-filosofische inslag (tot genoegen van de ene kijker en ongenoegen van de andere), is in Revolutions de balans doorgeslagen naar de actiekant. Met als klapstuk ongetwijfeld ‘The Siege’, oftewel de belegering van Zion, een indrukwekkend epische actiescène. Qua actie zit het dus wel snor, maar dit heeft wel tot gevolg dat de ontwikkeling van de personages en de spirituele/filosofische elementen relatief gezien op een laag pitje staan. Nu moet Revolutions natuurlijk gezien worden als deel van het geheel, en wat dat betreft voldoet de film zeker aan de regel dat elk verhaal na introductie (The Matrix) en escalatie van het conflict (Reloaded) toe moet werken naar een climax. En dus is het min of meer logisch dat Revolutions vooral draait om actie en spektakel. Dat het verhaal daarbij wat tekort schiet zul je helaas voor lief moeten nemen. Want ook in het afsluitende derde deel zijn er op het gebied van de overkoepelende plot nog steeds vele ‘gaten’, of beter gezegd: zaken die niet op een bevredigende manier uitgelegd worden. Al met al is The Matrix Revolutions dus niet perfect, maar toch is het een vermakelijke, actiegerichte afsluiter van de trilogie, die je zeker gezien moet hebben als je het tweede deel enigszins wist te waarderen.

The Matrix Revolutions is al eerder op fysieke media uitgebracht. Onze recensie van de de DVD-uitgave vind je hier. Tijdens het HD-tijdperk bracht Warner ten tijde van de 'format-war' hun films uit op zowel HD DVD en Bluray Disc. Van The Matrix Revolutions hebben we de Blu-ray Disc besproken en die vind je hier. De BD was jaren de beste manier om de The Matrix Revolutions te bekijken, tot aan het 4K-tijdperk. Warner heeft de film op zowel UHD als op BD een volledig nieuwe transfer meegegeven. Ook zijn er diverse extra's bijgevoegd op een aparte BD, en dat pakket is gelijk aan de eerste BD-uitgave. The Ultimate Matrix Collection (recensie vind je hier) bevat nog vele DVD's met nog meer extra's. De UHD-uitgave bevat uit drie schijfjes en wordt hieronder besproken. The Matrix Revolutions is niet in Nederland afzonderlijk verkrijgbaar, alleen in de UHD-set The Matrix Trilogy.

Medium: UHD
Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 2003