Light of My Life

02-07-2020

6.5

Light of My Life (Blu-ray)

Door een mysterieuze pandemie van zo’n tien jaar geleden zijn wereldwijd bijna alle meisjes en vrouwen overleden. De 11-jarige dochter van Caleb (Casey Affleck), die hij Rag (Anna Pniowsky) noemt, is die dans echter ontsprongen. Omdat meisjes niet veilig zijn doet Rag zich voor als een jongen. Ze trekken door de bossen en slapen in een tent om zo min mogelijk contact te maken met de buitenwereld. Soms is het echter noodzakelijk om naar de stad te gaan om eten in te slaan en dan zijn er toch een aantal duistere blikken op Rag gericht. Bij alles wat ze doen organiseert Caleb een noodplan voor als het ergens mis mocht gaan. Tussen alle ellende door probeert Caleb ook de lessen van het leven bij te brengen aan Rag, wat hem veel moeite kost. Maar bovenal zijn ze op zoek naar een plek waar ze veilig zijn, waar een meisje een gewoon leven kan leiden.

Casey Affleck is vooral bekend als acteur (hij won een Oscar voor Manchester by the Sea), maar hij schrijft en regisseert ook af en toe een film. Light of My Life is zijn meest recente creatie, waarbij hij zowel speelt als regisseert en ook het scenario heeft geschreven. Als er een ding goed doordringt van deze film dan is dat hoe beschermend een vader kan zijn voor zijn dochter. In een post-pandemie tijdperk, waarin meisjes en vrouwen een zeldzaamheid zijn, probeert een vader zijn dochter op een zo’n goed mogelijke manier op te voeden, terwijl hij ook bezig is haar tegen alles van buitenaf te beschermen. Hij heeft haar nauwelijks de kans om zichzelf te ontwikkelen, terwijl duidelijk zichtbaar is dat de dochter veel in haar mars heeft. Light of My Life doe een beetje denken aan The Road, waarin een vader en zijn zoon na een apocalyps ook met z’n tweeën proberen te overleven. Die film is echter een stuk sterker dan deze film, vooral doordat er meer dynamiek in zit.
Affleck begon tien jaar geleden al aan het schrijven van het scenario en gebruikte zijn eigen ervaringen als vader, waarbij hij talloze verhaaltjes voor het slapengaan voorlas aan zijn eigen kinderen, als basis voor het verhaal. Dat voorlezen zit ook ruimschoots in de film. De openingsscène duurt tien minuten en is niet meer dan de vader die het verhaal van Noah vertelt aan zijn dochter. Het is enigszins een gaap-scène en dat is geen beste start voor een film. Wie daar doorheen komt krijgt er nog een paar te zien in de film, maar tussendoor zitten ook een aantal sterke scènes. De onderlinge interactie tussen vader en dochter is prima en geloofwaardig. De jonge actrice Anna Pniowsky is een talent en is uitstekend als de leergierige dochter, waarbij Affleck in de voor hem bekende stijl ook prima voor de dag komt. Light of My Life duurt twee uur en dat is voor een film, die maar een beperkte boodschap heeft te vertellen, behoorlijk aan de lange kant. Kort de lange voorlees/opvoedscènes flink in en je bent al een heel eind op weg om er een interessantere film van te maken. De tweede helft van de film is een stuk boeiender dan het begin. Er is dan meer interactie met de wereld om vader en dochter heen. Dat maakt het levendiger en spannender. Met een compacter en meer gestroomlijnd verhaal en een kortere speelduur zou dit zomaar eens een hele goed film kunnen zijn geweest. Nu is het dat zeker niet, maar heeft Light of My Life zeker wel z’n momenten.

Genre: Drama, Science fiction
Jaar: 2019
Speelduur: 119 min
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461877109

Op de Blu-ray Disc van Light of My Life is de film in 1.66:1 beeldformaat vastgelegd. In de bioscopen was de film in 1.85:1-formaat te zien, maar het is gefilmd in 1.66:1. De film staat op een 25GB enkellaags disc, die voor bijna 23GB is beschreven. Daarnaast is er van de MPEG-4 AVC videocodering gebruik gemaakt. Wat opvalt aan deze film is dat er veel met bestaand of heel weinig extra licht gebruik is gemaakt. Dat zorgt er wel voor dat het beeld er in donkere scènes behoorlijk groezelig uitziet. Van enig schaduwdetail is dan ook nauwelijks sprake. De dagscènes zijn iets beter, maar men heeft de draaidagen op regenachtige dagen gepland. Dan blijft er ook niet veel contrast over. Ook de kleuren doen mee aan het troosteloze aanblik van de film, want felle kleuren zijn nauwelijks aanwezig. Dit alles is dus een vooropgezette keuze van de makers en het komt op de beeldtransfer over zoals het bedoeld is. Het zwartniveau had wat beter gekund en ook de ruis had soms wat minder mogen zijn, maar voor de rest is dit een natuurgetrouwe beeldtransfer. Dat wil dus niet zeggen dat het beeld mooi is, maar dat is een ander verhaal.

De enige geluidstrack op deze Blu-ray Disc van Light of My Life is een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. Heel spectaculair is deze geluidstrack niet. Het deprimerende van de omgeving hoor je ook terug in het geluid, dat heel karig en stil is. In het grote bos is er nog wel sprake van enige ruimte in het geluid, maar heel uitbundig is het niet. Dialogen liggen duidelijk op de voorgrond, iets te nadrukkelijk kun je wel stellen. Het had allemaal best wat meer leven mogen hebben.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menuscherm waar je alleen Nederlandse ondertiteling aan kunt zetten en verder geen extra’s.

Na een mysterieuze pandemie zijn bijna alle meisjes en vrouwen over de gehele wereld gestorven. De dochter van Caleb heeft het echter overleefd en gaat nu verkleed als jongen door het leven om geen aandacht te trekken. Caleb probeert haar echter overal voor te beschermen en blijft ver van de bewoonde wereld. Light of My Life is geschreven en geregisseerd door Casey Affleck, die ook nog de hoofdrol speelt. Het is een trage film die veel woorden nodig heeft om het verhaal te vertellen. Naar het einde toe wordt het allemaal wat interessanter. De film staat op een hele kale Blu-ray Disc-uitgave, zonder extra talen of extra’s en met een ruim voldoende beeld- en geluidskwaliteit. Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal sprankelend mooi is.